به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) آیتاللهالعظمی حسین وحید خراسانی امروز 23 دی ماه در درس تفسیر در مسجد اعظم قم گفت: کمال جنبه یدی الحقی نبوت در سه چیز است که اول آن قرآن است.
وی با بیان اینکه دو چیز دیگر حلال و حرام و فرائض است، ادامه داد: در هر سه زمینه، حجت قاطع برای ذهبی و فخر رازی قول خود آنهاست، لذا حجت باید تمام شود.
وی با اشاره به روایتی از کتب اهل سنت درباره خلافت پیامبر با بیان اینکه روایت آنقدر مهم است که رجال عامه که رجال حدیث ثقات است 4 تن از ائمه صحاح به آن احتجاج کرده اند ادامه داد: برای خلیفه باید نسبتی باشد که به آن نسبت خلیفه شایسته استخلاف داشته باشد از نظر عقلی و عرفی اگر فقیهی برود یا غیبت کند معنا ندارد غیر فقیه به جای او بنشیند و اگر طبیبی نتواند در مطب حاضر بشود، معقول نیست غیرطبیب به جای او حاضر شود.
این مفسر قرآن بیان کرد: این مسئله عقلا و عرفا و ارتکازا نسبت ضروری میان هر فاعلی و هر قابلی وجود دارد و میان هر مستخلف و هر مستخلف عنه.
وی با اشاره به آیه «لا رطب و لا یابس الا فی کتاب مبین» و «تبیان لکل شیء» ادامه داد: مهمترین چیز قرآن و تفسیر آن است و هر کس میخواهد فهم درستی از آن داشته باشد، باید به اهل بیت(ع) برای تفسیر درست آن رجوع کند.
وی با بیان اینکه دین دو قسمت اوامر و نواهی دارد، تصریح کرد: طبق مدارک عامه خود خلیفه اول و دوم ممتحن شدند به فرائض که درخود کتب اهل سنت آمده که وقتی خلیفه اول بر مسند قدرت نشست از او سؤالی درباره میراث جده شد که چگونه ارث می برد و او گفت اگر کسی از فرائض سؤالی دارد باید به فلان شخص رجوع کند و هر کس دنبال مال است بیاید نزد من و بعد علت آورد که بهت انگیز است.
این مرجع تقلید بیان کرد: از خلیفه اول است که من مخزن قرآن و گنجینه فرائض دین نیستم و فقط من وارث اموال هستم این نص حدیثی است که بیهقی نقل کرده است؛ بنابراین برخی چطور خجالت نکشیدند که این روایت را به پیامبر نسبت دادند که اگر پیامبری بعد از من باشد این پیامبر خلیفه دوم است و این نوعی گمراهی است.
وی ادامه داد: 70 بار
اعتراف کرده است که «لولا علی لهلک عمر»، چطور شد که علی(ع) خانه نشین شد و آن بر
منبر پیامبر؟ آیا دنیای عامه جواب بحث امروز را چه می کنند؟ اگر تمام ازهر و سعودی و
علمایش جمع بشوند عاجزند از جواب زیرا برهان ما دو دو تا چهار تا است.