کد خبر: 3481567
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۵
محمدجواد لاریجانی مطرح کرد:

نقد کفر مدرن از مقاصد نامه‌های رهبری به جوانان غربی است

گروه اندیشه: محمدجواد لاریجانی در اختتامیه همایش اسلام و جوان غربی با بیان مقاصد نامه مقام معظم رهبری، نقد کفر مدرن را از جمله این مقاصد خواند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدجواد لاریجانی که در اختتامیه هم‌اندیشی اسلام و جوان غربی امروز (17 اسفند) در دانشگاه تهران برگزار می‌شد، گفت: انقلاب اسلامی آغازی در زندگی مدنی ما بود که بر اساس عقلانیت اسلامی شروع شد و ما باید بر اساس تجربه اسلامی مسائل پیش‌رویمان را حل کنیم و نامه‌های مقام معظم رهبری روش خوبی برای تعمیق تجربه بزرگ انقلاب اسلامی ماست.
تجربه نامه حرت امام (ره)
لاریجانی گفت:‌امام نامه‌ای به گورباچف نوشت این نامه هم برای ما و هم برای جهان خیلی شوک آور هم بود و عملا معماری نامه توسط حضرت امام انجام شد. ایشان از این نامه چهار مقصد داشت، اول اعلام مرگ مارکسیسم به عنوان یک مکتب بود. بر مبنای سکولاریسم دو نحله مارکسیسم و لیبرالیسم در غرب پیدا شد و هر دو در قرن بیستم قدرت زیادی گرفتند. وقتی تحولات شوروی اتفاق افتاد برخی معتقد بودند گورباچف می خواهد مارکسیسم را تعمیر کند. امام این باور را به چالش کشید و ایشان معتقد بودند که مارکسیسم با فروپاشی کمونیست به زباله‌دان تاریخ سپرده شد. من در آن زمان به این مساله بدبین بودم اما وقتی نامه را به گورباچف دادم و ایشان آن را خواند به نوعی با عدم مخالفت خود با این فراز نامه نشان داد که آن را قبول کرده است.
وی دامه داد: امام در آن علت مرگ مارکسیسم را را دشمنی و ستیز با خدا و راه خدا عنوان کرده بودند. این درحالی است که غربی‌ها علت نابودی سیستم شوروی را به خاطر فاصله‌ گرفتن از سرمایه‌داری لیبرال ارزیابی می‌کردند.مراد امام این بود که اگر هر ملتی راهی غیر از راه خدا انتخاب کنند، سقوط خواهند کرد.
لاریجانی با بیان اینکه مقصود بعدی امام این بود نسبت به نشان دادن غرب به عنوان در باغ سبز هشدار دهند. مقصد سوم در نامه حضرت امام توجه سران شوروی به راه خداپرستانه بود. امام در آن نامه تنازل انسان را به موجودی مادی به چالش کشیدند و با این کار نشان دادند باور به اینکه همه اشیا مادی است غلط است و استدلال امام در این باره اشاره به این بود که علم ما به نفس خودمان غیر مادی است. هدف بعدی امام نیز این بود که ارتباط رابطه ایران با روسیه پساکمونیسم را تنظیم کنند که همین مساله نیز موفقیت آمیز انجام شد.
مقاصد نامه‌های مقام معظم رهبری
وی افزود:‌ اگر محتوی و مطالب نامه امام مدرن بود، نامه مقام معظم رهبری هم دارای محتوا و هم دارای شکلی مدرن بود و مخاطب قرار دادن جوانان و مردم بسیار زیرکانه صورت گرفته است.
لاریجانی تصریح کرد: اولین نکته نامه مقام معظم رهبری این است که ما را از زندان نامرئی سیطره فکری خارج کنند. خطرناک‌ترین قسمت جهان امروز احساس دسترسی به اطلاعات است. استفاده علمی از این ابزار غیر از پدیده اجتماعی آن است که ایجاد می‌کند. بودریار در جریان جنگ عراق مطلبی نوشت با این مساله که آیا ما به عنوان فرانسوی می‌توانیم بفهمیم که در عراق جنگی صورت گرفته است پاسخ ایشان این است که ممکن نیست این کار را انجام بدهیم و علت نیز لایه‌های عظیم اطلاعات‌نماست. هرچند من معتقدم ما می‌توانیم از واقعیت خبردار شویم اما این کار به خاطر لایه‌های عظیم اطلاعات‌نما که محصول رسانه‌های غربی است بسیار دشوار است.
وی با بیان اینکه محور دوم نامه‌های حضرت آقا اسلام است، گفت: ایشان تاکید کرده‌اند که باید تلقی از اسلام تصحیح شود. در نامه امام(ره) تنازل‌گرایی رد شد و مقام معظم رهبری توجه جهانیان را به حق‌گرایی در مقابل سکولاریسم است و ایشان می‌خواهند راه دیگری را برای زندگی که همان راه اسلام است مورد توجه قرار دهند. مقصد سوم مقام معظم رهبری نقد کفر مدرن است. کفر مدرن مانند سرطان خود را نابود می‌کند و این مسیری است که عاقبت خوشی ندارد.
لاریجانی افزود:‌ مقصد چهارم ایشان مربوط به تعامل ما با جهان غرب است که امروزه موضوع بسیار مهمی برای زندگی ما شده است. غربی‌ها می‌خواهند حق بزرگ را بگیرند و حق‌های کوچکی بدهند. حق بزرگی که غرب می‌خواهد از ما بگیرد، حق تعیین  سبک زندگی عمومی ما بر اساس اسلام است و ما حتما باید بایستیم اما به این معنا نیست که با ایشان مقابله کنیم.
وظایف ما
وی ادامه داد: ما باید تجربه بزرگ خود را خوب بشناسیم،‌ با انقلاب اسلامی حداقل دو جریان بزرگ اجتماعی کلید خورد که در حال تطورند، یکی بنای نظام مدنی سیاسی بر اساس عقلانیت اسلامی است و ما این تجربه را باید بشناسیم. امروز غربت انقلاب اسلامی در بین ما بیش از دیگران است و ما این تجربه را به توسعه تنازل داده‌ایم. دغدغه انقلاب اسلامی دغدغه مشروعیت حکومت است که بر اساس فقه شیعه تدوین شده است.
لاریجانی در پایان گفت: نکته آخر هم برای خود و هم برای دنیا معرفی لیبرالیسم سکولار است که تفاوتی با مارکسیسم ندارد و بدتر از آن هم هست. مبارزه با این پدیده نمی‌تواند با زور باشد و باید دانشمندان ما به سکولاریسم بپردازند و در این راستا ما با چهار چالش دسترسی به اطلاعات، بردگی آزاد منشانه، سیطره نظامی و سیاسی  سیطره اقتصادی روبرو هستیم.
captcha