رضا محمدکاظمی، مدیر گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) در پاسخ به این سؤال که دلیل اصلی و بزرگترین مشکلی که موجب میشود ایدههای جدید و کارآفرینی با این همه نیروی جوان در کشور موفق نباشند، گفت: بخشی از این مشکل به فرهنگ تربیتی خانوادهها باز میگردد.
همه به دنبال آبباریکه هستند
دانشیار دانشگاه تهران ادامه داد: فرهنگ خانوادههای ما طوری شده است که ریسکپذیری در آن جایی ندارد و صرفاً همه به دنبال به اصطلاح یک آبباریکه و کارمند شدن هستند.
این استاد کارآفرینی با اشاره به حدیث کاسب حبیب خداست، گفت: خداوند به دارندگان هیچ شغلی نمیگوید حبیب خدا مگر کاسبان. اما متأسفانه کلمه کاسب که مرکز و هسته اصلی کسب و کار است در فرهنگ ما استحاله شده و تغییر ماهیت پیدا کرده است و اگر امروزه به کسی گفته شود کاسب معنی منفی دارد. در حالی که معنی کاسب کسی است که کسب و کار راه میاندازد.
وی ایراد دیگر را در نظام آموزش پرورش کشورمان دانست و اظهار کرد: نظام آموزش و پرورش ایران خلاقیتکش است. این نظام را با نظام آموزش و پرورش ژاپن مقایسه کنید؛ مثلاً در درس ریاضی در ژاپن نتیجه مهم است اما دانشآموز ایرانی اگر در حل مسئلهای به نتیجه درست برسد اما از راهحل دیگری به نتیجه رسیده باشد (به غیر از راه حل معلم) نمره نمیگیرد و این یعنی کشتن خلاقیت، در حالی که این دانشآموز در ژاپن تشویق میشود.
دانشیار دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه نظام آموزش و پرورش باید بازنگری شود، گفت: جای آموزش خلاقیت، در آموزش و پرورش است. البته ایراد بعدی تئوریزه بودن آموزش نیز هست که موجب میشود دانشآموزان مهارتی یاد نگیرند. کارآفرینی بر مبنای مهارت است و باید دانشآموزان یکسری مهارتها را یاد بگیرند.
وی با اشاره به اینکه در گذشته طرحی به نام «طرح کاد» در مدارس اجرا و دانشآموزان یک روز مدرسه نمیرفته و برای کارورزی در کسب و کاری فعالیت میکردند، گفت: اجرای این طرح بعدها متوقف شد و اکنون با دیپلمههایی مواجه هستیم که یکسری تئوری میدانند و هیچ مهارتی ندارند. مرکز شروع کارآفرینی در نظام آموزش و پرورش است. اما متأسفانه ما آموزش کارآفرینی را از دانشگاهها آغاز کردهایم.
مدیر گروه کسب و کار دانشکده کارآفرینی در پاسخ به این سؤال که برای مراکز نوپای کارآفرینی مانند «مرکز رشد و شکوفایی فناوریها و هنر قرآنی جهاد دانشگاهی» چه پیشنهادهایی دارید؟ گفت: وجود این مراکز بسیار خوب است اما مخاطبان آن بسیار محدود بوده و دسترسی بسیاری از مردم به مراکز رشد شاید به سادگی امکان پذیر نباشد.
آموزش کارآفرینی به مراکزی همانند مرکز رشد واگذار شود
وی ادامه داد: بر همین اساس مناسب است که این مراکز با وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی هماهنگ شده تا کارآفرینی به این مراکز برونسپاری شود تا بدنه دولت هم سنگین نشود و این مراکز به کمک این دو وزارتخانه گواهی نامه معتبر آموزش به کارآموزان ارائه دهد.
محمد کاظمی در پایان گفت: اما اگر به صورت جزایر جداگانه هر مرکز مستقل عمل کند و یک چیز را یاد دهد و نظام آموزش و پرورش هم هیچکدام را قبول نداشته آن اتفاقی که مقام معظم رهبری به دنبال تحقق آن هستند یعنی اقتصاد مقاومتی بدون نفت، محقق نخواهدشد.