آیتالله طبسی:
مسئولان در زمینه اقامه نماز در جامعه سستی نکنند
گروه حوزههای علمیه: نویسنده تفسیر امام رضا(ع) با بیان اهمیت فوقالعاده نماز در قرآن تاکید کرد: مسئولان کشور اگر آیات ابتدایی سوره بقره را مورد توجه قرار دهند، باید به نماز اهمیت بیشتری بدهند و سستی نکند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله محمدجواد مروجی طبسی، دیشب در ادامه سلسله جلسات تفسیر خود در حرم حضرت معصومه(س) به تفسیر آیات ابتدایی سوره مبارکه بقره پرداخت و گفت: از جمله ویژگی متقین، ایمان است که در تبیین واژه ایمان برخی از مفسران گفتهاند تصدیق همراه با قید است یعنی تصدیق به آنچه که خدا فرموده است.
وی با بیان اینکه مجمع البیان اساس و اصول مطالب خویش را از تفسیر تبیان گرفته است ادامه داد: در تبیان شیخ طوسی آمده است که ایمان مشتق از امان است یعنی مومن کسی است که نفسش را از عذاب خدا ایمن میکند و خدا ایمنکننده او است.
طبسی عنوان کرد: روایتی از امام رضا(ع) وجود دارد که عامه و خاصه آن را نقل کردهاند که ایشان در این روایت فرمودهاند «ایمان هو التصدیق بالقلب» یعنی اقرار به زبان و عمل به ارکان است و طبرسی نیز اصل ایمان را معرفت به خدا و فرستادگان خدا و جمیع آنچه برای بشر از سوی خدا آمده است میداند.
تفسیر «غیب»
این نویسنده و استاد حوزه به تفسیر واژه «غیب» از لسان مفسران پرداخت و تصریح کرد: در روایتی از ابن عباس نقل شده که البته من معتقدم ابن عباس از خودش چیزی برای گفتن ندارد زیرا شاگرد امام علی(ع) بوده و اگر چیزی نقل شده از ایشان آموخته است. وی گفته که غیب «ما جاء من عندالله» است همچنین از ابن مسعود نقل شده که آنچه علمش از بندگان خدا غایب است و بشر به آن معرفت ندارد غیب نامیده میشود.
ذم توقیت
وی اظهار کرد: در روایتی از معصوم(ع) داریم که غیب همان غیبت و زمان خروج امام زمان(عجج) است به همین دلیل غیب است و کسی که توقیت کند دروغگو شمرده میشود.
این مفسر قرآن بیان کرد: برخی گفتهاند غیب، قرآن است و برخی نیز گفته غیب چیزی است که بدون راهنمایی آیات و دلایل و روایات روشن پرده از آن برداشته نمیشود.
طبسی بیان کرد: علامه طباطبایی(ره) نیز در تفسیر المیزان فرمودهاند که غیب خلاف شهادت است یعنی هر چیزی که حواس بشر به آن نرسد، غیب است و امام صادق(ع) نیز در روایتی فرمود غیب ایمان به قیام حق حضرت حجت در عصر ظهور است که قطعا خواهد آمد.
نویسنده تفسیر امام رضا(ع) عنوان کرد: در تفسیر منسوب به امام حسن عسکری(عج) نیز آمده آنچه از حواس انسان غایب است غیبت گفته میشود که اگر در نظر مفسران هم بررسی کنیم میبینیم همین دیدگاه ائمه(ع) را گرفتهاند و اسم ایشان را حذف و مطلب را به نام خود بیان کردهاند.
وی افزود: اگر روایات تفسیری از ائمه(ع) در دست ما نبود واقعا فهم بسیاری از مسایل غیب مانند قیامت و معاد و نحوه حساب و کتاب و ... برای ما بسیار دشوار بود کما اینکه ایشان هم گوشهای از آن را برای ما باز کردهاند.
تفاوت میان خواندن و اقامه نماز
این استاد حوزه تصریح کرد: آیات ابتدایی سوره بقره ویژگی متقین را یکی ایمان به غیب و دیگری اقامه نماز دانسته و جالب اینکه میان اقامه نماز و خواندن آن فرق زیادی است به همین دلیل قرآن تعبیر اقامه را به کار میبرد.
وی اظهار کرد: قرآن کریم بعد از ایمان به غیب اولین چیزی را مطرح میکند اقامه نماز است که بیانگر اهمیت این مسئله در دین اسلام است و در جایی با صراحت فرموده که قدرت با اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر گره خورده است و اگر در این راه سستی شود خدا قدرت آنان را به ذلت میکشاند.
وی افزود: مسئولان کشور اگر همین آیه را مورد توجه قرار دهند در این صورت باید به نماز اهمیت بیشتری بدهند و سستی نکند زیرا چیز شوخی نیست و اگر قدری دقت کنند میفهمند خداوند چه موضوع با اهمیتی را از آنان خواسته است.
طبسی گفت: در زیارت عاشورا هم درباره امام حسین(ع) «قد اقمت الصلوة» مطرح شده یعنی نفرمود نماز خواندی فرمود آن را اقامه کردی زیرا ملعونهایی مانند عمر سعد و شمر و ... هم نماز می خواندند.
100 آیه درباره نماز
وی با بیان اینکه در صد آیه از 37 سوره قرآن به نحوی به نماز پرداخته شده است تصریح کرد: این مسئله نشاندهنده اهمیت فوقالعاده این فریضه است و شوخیبردار هم نیست.
وی با بیان اینکه تعابیر قرآن درباره نماز به زیبایی مطرح شده است اظهار کرد: تعابیری مانند «استعینوا بالصبر و الصلوة، حافظوا علی الصلوة، در حالت مستی به نماز نزدیک نشوید، نماز کتابی موقوت است و ... برخی تعابیر قرآن درباره این عبادت پرمغز است.