کد خبر: 3505722
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
از سوی دانشگاه قرآن و حدیث؛

تازه‌ترین شماره فصل‌نامه کتاب و سنت منتشر شد

گروه دانشگاه: شماره هفتم فصل‌نامه تخصصی کتاب و سنت با موضوع علوم و معارف قرآن و حدیث از سوی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، شماره هفتم نشریه الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث به‌عنوان هفتمین شماره آن به تازگی منتشر شده است.

زمینه انتشار این نشریه، علوم و معارف قرآن و حدیث و دانش‌های مرتبط با آن است، این فصل‌نامه با رتبه علمی ـ ترویجی به صاحب امتیازی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث، مدیر مسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی و سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین رسول رضوی منتشر می‌شود.

«چیستی «رفق» در حیطه مسئولیت‌های خانواده از منظر حدیث و تعیین شاخص‌های زوج»، «لوازم پیشگیری از جرم از منظر امام علی علیه‌السلام»، «گونه‌شناسی روح‌های انسان از دیدگاه آیات و روایات»، «مفهوم‌شناسی و اهمیت تربیت جهادی از نگاه قرآن و نهج‌البلاغه» و «بررسی مستندات قرآنی و گونه‌شناسی «بَابُ أَنَّ الْأَرْضَ لَا تَخْلُو مِنْ حُجَّةٍ» در اصول کافی» عناوین مقالاتی است که در این شماره نشریه درج شده است.

در چکیده مقاله «گونه‌شناسی روح‌های انسان از دیدگاه قرآن و روایات» به قلم زینب هادی، کارشناسی ارشد رشته علوم حدیث گرایش کلام و عقاید دانشگاه قرآن و حدیث و علی افضلی، دانشیار مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران آمده است: بر اساس آیات قرآن و روایات ائمه(ع)، انسان دارای گونه‌های متفاوتی از روح است، بر اساس آموز‌ه‌های قرآن و احادیث امامان شیعه، روح موجودی با گونه‌های متفاوت، مستقل و دارای حیات، علم و قدرت است. روج برخلاف تصور عمومی، از فرشتگان نیست؛ بلکه آفریده‌ای بزرگ‌تر از آن‌هاست. کاربردهای واژه در قرآن همچون روح، روحی، روحنا، الروح، روح‌القدس و روح‌الامین، بیانگر اقسام مختلف آن بوده که همگی از یک حقیقت واحد هستند.

بر اساس این پژوهش اقسام پنج‌گانه روح بدین قرارند: روح‌القدس که قسم والایی از روح و مختص حجج الهی (سابقون) است و هر زمان خدا اراده کند، به واسطه این روح، ایشان را راهنمایی می‌کند. روح‌الایمان که تأیید الیه مؤمنان و آرامشی اکتسابی است که بر ایشان نازل می‌شود. روح بدن، روح شهوت و روح قدرت که میان همه انسان‌ها اعم از مؤمن و کافر و حیوانات مشترک هستند.

در مقاله دیگری با عنوان «مفهوم‌شناسی و اهمیت تربیت جهادی از نگاه قرآن و نهج‌البلاغه» به قلم علی نقش و محمد پارچه باف دولتی، می‌خوانیم: تربیت انسان‌هایی با روحیه جهادی که همواره خود را در میدان تلاش و مبارزه می‌بینند، یکی از محورهای اصلی پیشرفت، استقلال و آزادی جوامع است. محصول آرمانی تربیت از نگاه قرآن نیز، مؤمن مجاهد است. تربیت جهادی در گرو داشتن تصویر روشنی است از مفهوم جهاد و جهادی بودن.

می‌توان گفت که تربیت جهادی نقش کلیدی و غیر قابل جایگزینی را در مکتب تربیتی اسلام به خود اختصاص داده است؛ چرا که استعدادهای انسان در عرصه‌های تقابل و رویارویی با موانع، بهتر شکوفا شده و سرعت حرکت او بیشتر می‌شود. از طرف دیگر، تربیت جهادی سطح استقامت و بردباری فرد و جامعه را در شرایط سخت و حساس بالا می‌برد و روح شجاعت، شهامت، شهادت‌طلبی، خودباوری، پرکاری و کم‌توقعی و امید و آمادگی دائمی را در جامعه می‌دمد و رحمت و مغفرت الهی را به‌دنبال خواهد داشت.

یادآور می‌شود، این شماره فصل‌نامه به صاحب امتیازی مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه قرآن و حدیث، مدیر مسئولی حجت‌الاسلام والمسلمین هادی صادقی و سردبیری حجت‌الاسلام والمسلمین رسول رضوی منتشر شده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای مطالعه متن کامل مقالات و همچنین ارسال آثار برای درج در شماره‌های بعدی به نشانی     .مراجعه کنندhttp://ksem.ir

captcha