کد خبر: 3508468
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۳
در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد؛

اجلاسیه نهایی «شهر آرمانی اسلام» نقد و بررسی شد

گروه دانشگاه: اجلاسیه نهایی «فضای حیات طیبه؛ شهر آرمانی اسلام (مبانی، ارکان، اسوه‌ها، صفات، جلوه‌ها و تجلّیات)» در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد مورد نقد و بررسی ناقدان و داوران قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره در نشست علمی نقد و بررسی اجلاسیه نهایی «فضای حیات طیبه؛ شهر آرمانی اسلام (مبانی، ارکان، اسوه‌ها، صفات، جلوه‌ها و تجلّیات)»، محمد نقی‌زاده به‌ عنوان ارائه دهنده نظریه سخنرانی داشت و محمدرضا بمانیان، مصطفی بهزادفر، علی‌اکبر تقوایی و پروین پرتویی به‌ عنوان اعضای شورای داوران و حسین سلطان‌زاده، هاشم داداش‌پور و سیدعبدالهادی دانش‌پور به‌عنوان ناقدان بحث حضور داشتند.
محمد نقی‌زاده، عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات در این رابطه گفت: نظریه حاضر بر آن است تا اصلی‌ترین ویژگی‌های شهر آرمانی اسلام را که بتواند مرجعی برای تجلی کالبدی بخشیدن به آن در این دنیا باشد را با استناد به کلام الهی تبیین کند.
وی گفت: سخن اصلی این است که «الگو»، «مبانی»، «ارکان»، «صفات» و «اصول و راهبردهای» شهر آرمانی اسلام که بنا بر آموزه‌های قرآنی، آن را «فضای حیات طیبه» می‌نامیم، از متن قرآن کریم و آموزه‌های دینی متکی بر کتاب الهی قابل ‌استنتاج و تدوین هستند.
محمد نقی‌زاده با بیان تجلی شهر اسلامی در این دنیا افزود: این شهر، شهری است که در آن «انسان کامل» (و مؤمنین) بتوانند مطابق «ارتباطات» (قوانین و رفتار‌ها و اخلاقیاتی) که از چشمه وحی اخذ و تدوین شده‌اند، به خلق محیط و کالبدی بپردازند که آن محیط شایستگی ظرف «حیات طیّبه» بودن را دارا باشد و مؤمن بتواند به «شیوه مسلمانی» در فضا و محیطی متعادل که بر اساس این «ارتباطات» و «شیوه زیست» ساخته شده است، زندگی کند.
وی با تشریح صفات شهر آرمانی اسلام ادامه داد: صفات شهر آرمانی اسلام حاصل تجمیع دو دسته اصول است. یکی صفات فعل الهی که مقام خلیفة‌اللّهی و امانت‌داری انسان ایجاب می‌کند تا آن گونه عمل کند و دیگری صفات فعل انسانی است که محیط باید بتواند زمینه بروز ارزش‌ها و پیشگیری از ظهور ضد ارزش‌ها را فراهم کند.
نقی‌زاده همچنین مکه مکرمه را الگوی شهر آرمانی اسلام دانست و افزود: با استناد به آموزه‌های دینی و به‌ ویژه کلام الهی، الگوی شهر آرمانی اسلام، مکه مکرمه مورد نظر حضرت ابراهیم(ع) است که در آن همه نیازهای روحانی و نفسانی و جسمانی انسان به‌ طور توأمان تأمین است. مبانی آن که از اصول دین استخراج می‌شوند عبارتند از توحید (وحدت در کثرت)، عدالت‌گستری، رهبری الهی و اخلاق‌گرایی مبتنی بر معنویت. ارکان شهر آرمانی اسلام نیز مؤمنان، ارتباطات اسلامی و آثار منتج از افعال اسلامی هستند.
captcha