کد خبر: 3509246
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۲

انتقاد حجت‌الاسلام رفیعی از مهجوریت تفسیر قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: عضو هیئت علمی جامعة‌المصطفی(ص) از کم‌توجهی به تفسیر قرآن در منابر، مناسبت‌های مذهبی مانند محرم و صفر و تفسیر عمومی برای مردم انتقاد کرد و گفت: تفسیر زیاد نوشته شده ولی خصوصی است و الان هم شاید صدها درس تفسیر در حوزه و دانشگاه باشد ولی چقدر در منابر و ایامی مانند محرم، تفسیر قرآن تجلی دارد؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، امروز اول تیرماه در جلسه تفسیر خود در حرم حضرت معصومه(س) گفت: گاهی متاسفانه اهمیتی که به سایر علوم داده می‌شود به قرآن داده نمی‌شود و گاهی قرآن را عده‌ای باز نمی‌کنند و نمی‌بینند و تنها چیزی که از آن باقی مانده فقط تلاوت و ختم آن است در حالی که قرآن کتاب فهم و تدبر است.
وی ادامه داد: بیش از 270 قصه در قرآن کریم درباره کفار، منافقان و انبیاء و ... وجود دارد که همه درس آموز است و به تعبیر گوته، قرآن نه تنها مسلمین را بلکه می‌تواند جهان را مدیریت کند.
رفیعی بیان کرد: تفسیر زیاد نوشته شده ولی خصوصی است و الان هم شاید صدها درس تفسیر در حوزه و دانشگاه باشد ولی چقدر در منابر و ایامی مانند محرم و عاشورا تفسیر قرآن تجلی دارد و چقدر تفسیر عمومی برای مردم گفته می شود، این مسئله است؛ آیا خداوند حق گلایه ندارد.
این استاد حوزه تصریح کرد: دارالقرآن‌ها، مرکز قرآنی و دینی و به خصوص حرم‌های اهل‌بیت(ع) باید بحث تفسیر را جدی بگیرند و به بیان تفسیر عمومی بپردازند و از الزامات این مشاهد شریفه باید پرداختن به بحث تفسیر باشد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) ادامه داد: علامه طباطبایی در جایی گفته است که این گلایه متوجه شیعه است که به قرآن کم بها داده‌ایم، البته اهل سنت نیز نسبت به عترت و فرمایش ائمه(ع) کم توجهی کرده و ثقل دیگر را کنار گذاشتند در حالی که قطار اسلام بر روی این دو ریل حرکت می‌کند.
قرآن و امام حسن(ع)
وی با بیان اینکه در ایام محرم چقدر تفسیر قرآن و بیان نکات قرآنی را در منابر داریم و آیات جهاد و شهادت و ... گفته می‌شود به اهتمام امام حسن(ع) به قرآن اشاره و تصریح کرد: امام مجتبی(ع) فرمودند روز قیامت قرآن، عده‌ای را به بهشت می‌کشاند و افراد دیگری را به سمت جهنم سوق میدهد یعنی کسانی که حلال و حرام قرآن را رعایت نکنند مشمول عذاب جهنم می شوند.
این استاد حوزه افزود: در روایت دیگری فرمودند هر کس قرآن بخواند، دعای مستجاب دارد که یا سریع برآورده می‌شود و یا ممکن است بنا به مصلحت به تاخیر بیفتد و فرمودند هر کس بعد از نماز آیت الکرسی بخواند تا نماز بعدی در ذمه الهی خواهد بود.
وی با بیان اینکه روایات حسنین(ع) کمتر به دست ما رسیده است اظهار کرد: اموی‌ها مانع شدند که روایات کمتر به دست ما برسد ولی باز هم روایات تفسیری و ... آن رسیده است البته روایات تفسیری بیش از 20 _ 30 روایت نیست.
رفیعی با بیان اینکه روایات امام در زمینه قرآن چند نوع است عنوان کرد: امام در ذیل آیه «وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ» فرمودند هر کار خیری که می‌کنید برای تشویق دیگران و به زن و فرزند خود بگویید تا آنان هم یاد بگیرند.
این استاد حوزه اظهار کرد: یکی دیگر از مباحث امام درباره قرآن، بیان هدف نزول و نه شان نزول است مثلا از امام درباه «و شاورهم فی الامر» پرسیدند و امام فرمود خداوند می‌دانست پیامبر(ص) به مشورت نیازی ندارد ولی این کار را دستور داد تا بعد از ایشان برای مردم سنت شود که مردم اینقدر در هر کاری نخواسته باشند به استخاره رو  بیاورند.  
وی با اشاره به نقش امام در تفسیر قرآن افزود: حدود 14 هزار روایت تفسیری وجود دارد که در ذیل یکی از آنان ها از امام درباره «و شاهد و مشهود» سؤال شد و ایشان فرمود شاهد، پیامبر و مشهود روز قیامت است.
رفیعی اظهار کرد: پاسخ به شبهات با استناد به قرآن یکی دیگر از کارهای امام در زمینه قرآن است و امروز هم معتقدم باید متخصصانی متولی این کار شوند و شبهات را با قرآن جواب دهند.
captcha