کد خبر: 3510354
تاریخ انتشار : ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۸
آیت‌الله هادوی تهرانی:

بنای اسلام در تبلیغ دین، استفاده از زور نبوده و نیست/ لزوم حفظ آبروی مردم

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بنای اسلام در تبلیغ دین، استفاده از زور نبوده و نیست، گفت: جنایاتی که داعش به نام اسلام مرتکب می‌شود، مستند بر روایات مجعولی است که حتی علمای اهل سنت نیز آن را جعلی می‌دانند.

بنای اسلام در تبلیغ دین، استفاده از زور نبوده و نیست/ لزوم حفظ آبروی مردم
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله هادوی تهرانی امروز، 5 تیر ماه در درس تفسیر خود و در ادامه تفسیر سوره مبارکه حج گفت: در آیه 39 سوره حج خداوند اذن به جهاد برای مسلمین داده است و فلسفه این اذن، را مظلوم واقع شدن مسلمین می‌داند و زمانی این اذن داده شده که دوسوم بعثت پیامبر(ص) گذشته است یعنی در واقع حدود یک سوم بعثت باقی مانده است.
وی افزود: در حالی که مخالفان اسلام، اسلام را دین شمشیر می‌دانند ولی تا دوسوم بعثت، خداوند اذن جهاد نداده بود. پاپ قبلی تحلیلی را از یکی از نویسندگان نقل کرد که مسلمین اوایل با سایر ادیان همزیستی مسالمت‌آمیز داشتند چون زورشان نمی‌رسید ولی همین که زورشان رسید این همزیستی را به هم زدند در حالی که قرآن را تکذیب کرده و شواهد تاریخی نیز دال بر تکذیب این مسئله است.
وی اظهار کرد: حکمت این اذن، کسب قدرت مسلمین نبود زیرا اصلا بنای اسلام بر این نبود و نیست که کسی را به زور مسلمان کند، پیامبر با سخنانشان و رفتارشان مردم را به خدا دعوت می‌کردند و هیچکس را با زور و شمشیر دعوت به اسلام نکردند.
هادوی تهرانی بیان کرد: این اذن برای کسانی بود که مظلومانه قبل از این مورد ظلم و هجوم واقع شده بودند لذا این اذن، جهاد دفاعی است و این که برخی از علما تردید کرده‌اند که جهاد ابتدایی در اسلام وجود ندارد براساس برداشت از این آیه بوده است.
این استاد حوزه تصریح کرد: روایت مجعوله‌ای که خود علمای اهل سنت آن را جعلی و خلاف قرآن دانسته‌اند ولی گروه‌های تکفیری به ویژه داعش به آن تمسک کرده‌اند این است که از قول پیامبر نقل می‌کنند که «بُعثتُ للسیف»(من همراه با شمشیر مبعوث شده‌ام) یعنی مبعوث شدم تا مردم را به زور مسلمان کنم. این روایت که در مجامع روایی اهل سنت است ولی خود علمای اهل سنت آن را جعلی می‌دانند و خلاف سیره پیامبر و قرآن است، مستند خلیفه داعش و داعشیان شده است.
وی افزود: پیامبر فرمود من برای تکمیل و تمام کردن مکارم اخلاق مبعوث شدم بنابراین آنچه تکفیری‌ها انجام می‌دهند به نام آیات و روایات خلاف قرآن و سیره پیامبر(ص) است؛ اینها یک مشت آدم بی‌فرهنگ نا آشنا با فرهنگ اسلامی هستند و خود علمای اهل سنت می‌گویند اینهایی که خودشان را عالم معرفی می‌کنند در کدام حوزه علمی سنی درس خوانده‌اند؛ اینها تحت تاثیر مجموعه‌های امنیتی کشورهای غیراسلامی مانند سازمان جاسوسی انگلیس قرار دارند.
این مدرس حوزه علمیه بیان کرد: جرم این مسلمین توحید و ایمان به خدا و انکار ربوبیت بت‌ها بود وگرنه علیه مشرکان اقدام و حمله و فشاری وارد نکرده بودند و هنوز هم داستان مظلومیت مسلمین وجود دارد؛ در میانمار افراطیون بودایی به مسجد مسلمین حمله کردند، جرم اینها فقط اسلام است. در دوره کمونیستی نیز زنان و دختران مسلمین را آنقدر تحت فشار قرار داده بودند که اسنان اشکش جاری می‌شود که یک نمونه این بود که آنها را مجبور می‌کردند تا لخت وارد فضای اجتماعی بشوند و اینها برای اینکه مقداری از بدن خودشان را بپوشانند موهایشان را بلند می‌کردند.
نویسنده و محقق حوزه علمیه اظهار کرد: در ادامه خداوند به حکمت اذن خویش اشاره کرده و می‌فرماید اگر اذن جهاد نبود و این حکم تشریع نمی‌شد در آن صورت صومعه، مساجد و بیع و ... از بین می‌رفتند که در صومعه‌ها، راهبان مسیحی زندگی می‌کنند که این صومعه‌ها، در یونان امروز زیاد است و شبیه اخباری‌های ما به متن کتاب مقدس پایبندی زیادی دارند.
رهبانیت مسیحی خلاف قرآن است
وی افزود: عمده این صومعه‌ها دور از شهر و چندین کلیومتر در بیابان‌هاست زیرا آن‌ها اعتقاد به رهبانیت دارند و در انزوا زندگی می‌کنند در حالی که مهمترین عبادات اسلامی که در این آیات وجود دارد یعنی عبادت حج یکی از اجتماعی‌ترین امور اسلام است؛ یعنی انسان نباید با ترک دنیا دنبال ساختن آخرت باشد و باید در متن اشتغال به دنیا آخرت را بسازد.
هادوی تهرانی با بیان اینکه بیع هم به کلیسا و کنیسه‌ها، اطلاق شده است، گفت: مراد از «صلوات» نیز نمازخانه‌هاست که در خانه و یا در مناطقی غیر از ‌مساجد بوده است؛ برخی نیز گفته‌اند که صلوات عبادتگاه‌های یهودیان است و برخی نیز گفته‌اند این کلمه صلوات نبوده و اصل آن «صلوث» بوده و لغتی عبری است که البته شیخ طوسی این احتمال ر ا شاذ می‌داند.
وی در ادامه با اشاره به برخی آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد: ما متاسفانه حقوق مردم را در اموال دقت نمی‌کنیم و اشتباهات مالی از ما سر می‌زند و از آن بدتر که عرض و آبروی مردم را رعایت نمی‌کنیم و به راحتی از بین می‌بریم در حالی که عرض مومن مانند آبروی اوست؛ ما به راحتی یک مؤمن را نمی‌کشیم ولی به‌سادگی آبروی او را می‌بریم. این همه در مذمت غیبت گفته شده به خاطر احترام آبرو و عرض است.
وی با بیان اینکه سلامتی بدن خیلی مهم است ولی سلامت دینی مهم‌تر است، تأکید کرد: البته اهمیت سلامتی بدن در مقابل سلامتی در دین چیزی نیست؛ آیا کسی خوشبخت است که با بیماری بدنی به بهشت برود یا کسی که سالم و صحیح وارد جهنم شود؟ مسلما مورد اول بهتر است در یکی از ادعیه صحیفه سجادیه به بیماری و سلامتی پرداخته و فرموده «خدایا من نمی‌دانم بیماری بهتر است یا سلامتی در جسم» و برای هر کدام مزیتی برمی‌شمارد زیرا مهمتر از سلامتی جسم، سلامتی در روح و جان است.
این استاد حوزه بیان کرد: کسی دین خدا را نصرت می‌کند که در برابر ظالمانی که مسلمین را مورد هجوم قرار می‌دهند، می‌ایستند و کسی که یاری خدا بکند خداوند نیز به او قدرت و عزت می‌دهد.
اهمیت لیالی قدر
وی با اشاره به اولین شب از لیالی قدر تصریح کرد: باید در این لیالی دقت کنیم که چه می‌کنیم؛ زیرا بیداری تنها مهم نیست، جوشن کبیر و نماز نافله خواندن مهم نیست از همه مهمتر این است که دل و قلب و جان انسان با خدا باشد و این توجه به خدا نعمتی است که باید خودمان را آماده کنیم تا خدا آن را به ما بدهد و خداوند نیز یاری می‌کند کسی که او را یاری کند از این رو روزه گرفتن و غیبت نکردن و نگه داشتن چشم از نامحرم، یاری دادن خداست.
captcha