به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام
والمسلمین ناصر رفیعی، امروز 12 تیرماه در تفسیر آیه 63 سوره نور با بیان
اینکه این آیه مربوط به وظایف مردم در برابر پیامبر و احترام به ایشان است
گفت: این آیه فرموده دعوت پیامبر را نباید مانند دعوت مردم معمولی دیگر در
نظر بگیرید.
وی ادامه داد: سه تفسیر در مجمع البیان برای این آیه شده و
عمده مفسران تفسیر اول را ترجیح دادهاند.اولین تفسیر این است که دعوت
پیامبر را جدی بگیرید البته خلف وعده همیشه بد است ولی دعوت پیامبر با
دیگران متفاوت است که این دعوت در هر زمینهای مانند جمع زکات و ساخت مسجد و
... ممکن است باشد.
رفیعی گفت: تفسیر دیگر این است که آن طور که
خودتان، خودتان را صدا میزنید یعنی با اسم کوچک و یا خودمانی حق ندارید
پیامبر را این طور صدا بزنید؛ در هیچ جای قرآن کریم نیز پیامبر با نام
مخاطب قرار نگرفته و قرآن فرموده است «یا ایهالرسول، یا ایهاالنبی و ... ».
یعنی وقتی کاری دارید بگویید یا نبی الله، یا حجت الله و یا رسول الله.
بعد از نزول این آیه حضرت زهرا(س) خدمت پدر رسیدند و فرمودند یا ایها
الرسول چون همیشه میفرمود «یا ابتا» که پیامبر فرمودند این آیه برای تو
نیست تو پاره تن من هستی.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح کرد:
سومین تفسیر ذکر شده این است که دعای پیامبر با دعا و نفرین شما فرق دارد و
اگر ایشان دعا و یا نفرین کند حتما مستجاب است که در مجموع به نظر میرسد
تفسیر اول متقن تر و دقیقتر است و با آیات قبلی نیز ارتباط بیشتری دارد.
امتیازات ویژه پیامبر(ص)این
استاد حوزه تصریح کرد: امتیازات پیامبر را خدا ویژه قرار داده است زیرا
رسالتش منت خدا بر بشر است و وجودش رحمت برای همه بشریت و الگوی نیکو برای
همه دنیاست. امتیاز ویژه دیگر ایشان آن است که تمام اعمال شما را چه در
حیات و چه ممات رصد میکند و میتواند در قیامت شهادت بدهد.
وی افزود:
تمام دنیا را خداوند متاع قلیل معرفی کرده ولی پیامبر را فرموده دارای خلق
عظیم است و به طور مستمر خداوند به او درود فرستاده است و امیتازات ویژه هم
دارد از جمله اینکه حق شفاعت بی نهایت به او داده است. رفیعی بیان کرد:
مقام دیگر اینکه کوثر به او عطا فرموده که ائمه اطهار، حضرت زهرا و نسل
سادات و ... را شامل می شود. مقام دیگر شرح صدر بود و او را به معراج برد و
بالاتر از آن که آنقدر به عرش نزدیک شد که جبرائیل نتوانست راه یابد.
رفیعی
بیان کرد: ما در مقابل این مقام پیامبر وظایفی داریم از جمله اطاعت که یکی
اطاعت طریقی و دیگری اطاعت موضوعی است، بخشی از اطاعت ما اطاعت طریقی
مانند نماز و روزه و ... است که پیامبر تنها وظیفه رساندن و ابلاغ پیام را
از خدا دارد.
این استاد حوزه ادامه داد: اما بخشهایی هست که خود
پیامبر فرموده مانند تعیین فرماندار و دستورات قضایی و نظامی و ... یا
سفارش به سنت خویش، که در اینجا هم باید مانند مورد اول اطاعت داشته باشیم و
فرقی میان این دو اطاعت نیست.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) تصریح
کرد: قرآن فرمود هر چه پیامبر فرموده باید چشم بگویید؛ پیامبر پسرخواندهای
به نام زید داشت که غلام حضرت خدیجه(س) بود و حضرت او را به پیامبر(ص)
بخشید. پیامبر زینب دخترعمه خود را برای زید، خواستگاری کرد ولی او زیر بار
نمیرفت و می گفت خانواده ما شان بالاتری دارد و ما ثروتمند هستیم و او
فقیر است که آیه در این زمینه نازل شد.
وی تاکید کرد: الان هم برخی
خانوادهها با همین عذرها، بهانهتراشی میکنند و مانع ازدواج میشوند در
حالی که اسلام مخالف این مسایل است و چند تا از ائمه ما مادرانشان کنیز
بودهاند که یکی وجود مقدس امام زمان(عج) است، مادر امام هشتم و مادر امام
جواد(ع) هم کنیز بودند ولی مادران ویژه و خاصی از جهات معنوی بودند.
رفیعی
عنوان کرد: پیامبر با فتح مکه عفو عمومی داد ولی چند نفر را نبخشید از
جمله کسی که فرد بیگناهی را کشته بود. این اطاعت در مورد ائمه(ع) نیز همین
طور است.
انتقاد از جعل در روضه و ادعیه وی
افزود: اگر در روضهها، دعاها و ... این طور کار جلو برود که از خودمان
چیزهایی بر آنها اضافه کنیم خلاف دستور ائمه(ع) است؛ شیخ عباس قمی بسیار
از این مسئله ناراحت شد که چیزی به برخی زیارات اضافه شود؛ چرا برخی اخیه
العباس و ... را به زیارت عاشورا اضافه میکنند مسلما این خلاف اطاعت از
پیامبر و ائمه است.
وی ادامه داد: پیامبر فرمود من نسبت به 5 چیز در
آخرالزمان نگران هستم که مراقب باشیم ما به آن دامن نزنیم زیرا خلاف دستور
ایشان است؛ اول اینکه دین را خفیف بشمارید، خوار شمردن دین خوار شمردن مسجد
و قرآن و عالم و مظاهر دینی است.
وی ادامه داد: فروختن حکم یعنی رشوه
گرفتن و رشوه دادن، قطع رابطه با فامیل و رحم، قرآن به صورت غنا خوانده شود
و کسی را مقدم کنید که در دین بالاتر نیست از دیگر مواردی است که پیامبر
نسبت به آن ابراز نگرانی کرده است. یعنی امام علی را کنار بزنند و دیگران
بیایند یا علما در بحرین و عربستان زندان باشند و حاکمانی که به اولیات دین
هم آشنا نیستند روی کار باشند.
وی با تاکید بر اینکه اطاعت از خدا و پیامبر و ائمه در همه امور و شئون است به مسئله فرزندخواندگی اشاره کرد و گفت: کسانی که بچه میآورند اگر راه حل شرعی
برای محرمیت یافت نشود مشکل شرعی دارد و حتی اگر محرم هم بشود مسئله ارث او
حل نمیشود و باید در حیات خود به او مالی را ببخشید.