خردمندان جامعه پزشکی اعتماد بین مردم و نظام سلامت را تقویت کنند
کد خبر: 3519220
تاریخ انتشار : ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۶
حریرچی در پاسخ به ایکنا:

خردمندان جامعه پزشکی اعتماد بین مردم و نظام سلامت را تقویت کنند

گروه سلامت: سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری خود با اشاره به مسائل پیش آمد و حاشیه‌های پزشکی بر ضرورت تقویت اعتماد بین پزشک و بیمار تاکید کرد و گفت: باید خردمندان جامعه پزشکی وارد میدان شده و این سطوح از بی‌اعتمادی را به حداقل برساند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری خود در پاسخ به پرسش ایکنا در رابطه خدشه دار شدن اعتماد مردم به جامعه پزشکی و اثرات سوء آن بر سلامت فردی، اجتماعی و معنوی مردم اظهار کرد: اعتماد مردم به جامعه پزشکی و اعتماد مردم به جامعه پزشکی سرمایه‌ای برای فرد و قشر بیمار و مردم است نباید این سرمایه خدشه دار شود چرا که وجود این سرمایه گاه منجر به بهبود بیماران بدون هیچ اقدام درمانی می‌شود.

وی افزود: 25 تا 75 درصد از افرادی که در اروپا یا آمریکا به مطب‌ها مراجعه می‌کنند بدون هیچ اقدامی صرفا به دلیل اعتماد ناشی بین پزشک و مردم بهبود می‌یابند.

سخنگوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: باید بتوانیم این اعتماد را افزایش دهیم بسیاری از گروه‌ها در رابطه با جامعه پزشکی مطالبی را عنوان می‌کنند مبنی بر اینکه دیگر نمی‌توان به جامعه پزشکی اعتماد داشت این در حالی است که در تمام یک دهه اخیر جامعه پزشکی در نظر سنجی‌های مختلف جز سه گروه مورد اعتماد بوده است. اکثریت گروه‌های مرجع در یکی دو دهه اخیر با افول اعتماد مواجه شده‌اند که این ناشی از پدیده‌های مختلف اجتماعی است.

حریرچی با بیان اینکه پدیده‌های اجتماعی در یکی دو مورد تحلیل نمی‌شوند، اظهار کرد: نمی‌توان تنها ارزش‌ها‌ی اجتماعی و یا درآمدی را برای تحلیل این پدیده مد نظر قرار داد. پزشکی، حرفه‌ای است که تعهد اجتماعی و وفاداری به منافع انسان‌ها و اجتماع جز ذات اصلی آن است.

وی با اشاره به عوامل دخیل در خدشه‌دار شدن اعتماد پزشک و بیمار اظهار کرد: یکی از مسائلی که همواره مورد تاکید رسانه‌ها و مدیران نظام سلامت به منزله هشدار و زیر سوال رفتن رابطه پزشک و بیمار مورد توجه قرار گرفته؛ ارتباط مالی بین پزشک و بیمار در مقابل خدمت انجام شده بوده است، رابطه مالی باید قطع شود این امر می‌تواند با تقویت بیمه و سرویس‌های دیگر انجام شود.

قائم مقام وزیر بهداشت بیان کرد: یکی دیگر از روش‌های تحکیم اعتماد پزشک و بیمار می‌تواند صرف وقت بیشتر برای بیمار از سوی پزشک باشد. همچنین فکر می‌کنم باید خردمندان جامعه پزشکی وارد میدان شده و این سطوح از بی‌اعتمادی را به حداقل برساند.

وی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا مبنی بر اینکه برخورد قاطعانه و درمانی می‌تواند جز این شیو‌ها باشد یا خیر، عنوان کرد: اولین موضع در برخورد با خطای درمانی، برخورد قانونی و محکومیت آن است قسمت دیگر خود اظهاری محرمانه به وسیله وجود یک سیستم قانونی برای حمایت از فردی است که خود اظهاری می‌کند.

حریرچی خاطر نشان کرد: سازمان بهداشت جهانی نیز بسته‌هایی برای برخورد با خطا و نظارت بیشتر دارد که با داشتن آمار دقیق و روش‌های متودولوژیک این کار را انجام می‌دهد تا بتواند همچنان اعتماد به جامعه پزشکی را در سطح مطلوبی نگاه دارد.

captcha