زحمات علمای گذشته نباید فراموش شود
کد خبر: 3520012
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۲۱
آیت‌الله مکارم در بازدید از هتل مضیف الامام الحسین(ع) مشهد:

زحمات علمای گذشته نباید فراموش شود

گروه حوزه‌های علمیه: آیت الله العظمی مکارم شیرازی به هنگام بازدید از هتل مضیف الامام الحسین(ع) در مشهد که وقف پذیرایی از خادمان حرم حسینی به هنگام تشرف به زیارت علی ابن موسی الرضا(ع) شده است، ضمن اشاره به حفظ آثار و اماکن منتسب به علمای بزرگ اسلام بر فراموش نشدن زحمات علمای گذشته تأکید کرد.

 هتل مضیف الامام الحسین(ع) مشهد
به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دارالقرآن علامه طباطبایی، آیت الله العظمی مکارم شیرازی صبح روزگذشته، سه‌شنبه، دوازدهم مردادماه پس از شرکت در مراسم غبارروبی حرم مطهر حضرت ثامن الحجج(ع) از هتل مضیف الامام الحسین(ع) در مشهد بازدید کردند. در این بازدید ابتدا مرتضی نجفی قدسی، خادم القرآن و مدیر دارالقرآن علامه طباطبائی طی سخنانی ضمن خیر مقدم به محضر شریف مرجع عالیقدر آیت الله مکارم شیرازی و علماء و میهمانان حاضر در مجلس گفت: هتل مضیف الامام الحسین(ع) با سه هزار متر زیربنا در هفت طبقه توسط خادم الحسین علی‌اکبر انصاری، وقف حرم حضرت امام حسین(ع) شده است تا خادمان آستان مقدس حسینی در هنگام تشرف به مشهد مقدس در این هتل اسکان یافته و مورد پذیرایی قرار گیرند.

وی افزود: این واقف خیراندیش دو قطعه زمین در مجاور همین هتل را خریداری کرده است تا زائرسراهایی برای وقف آستان مقدس حضرت امیرالمومنین(ع) و حضرت ابوالفضل العباس(ع) دایر شود و خادمان آن اعتاب مقدسه نیز از این احسان بهره مند شوند.

مدیر دارالقرآن علامه طباطبایی اظهار کرد: از جمله اقدامات مهم حاج علی‌اکبر انصاری و فرزند ایشان احیاء خانه‌های علمای بزرگ گذشته است تا نام و یاد آنان همیشه باقی بماند که در این رابطه تاکنون بیت شریف حضرت علامه طباطبایی در قم و بیت شهید والا مقام آیت الله سید حسن مدرس در تهران مورد خریداری و بازسازی کامل قرار گرفته است و ان شاالله این حرکت دینی و قرآنی همچنان ادامه خواهد داشت.
در ادامه این مراسم آیت الله العظمی مکارم شیرازی طی بیاناتی از اینکه هتلی مجلل به نام «مضیف الامام الحسین(ع)» وقف آستان مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) شده است، بسیار تحسین کرد و برای واقف محترم آرزوی موفقیت و توفیقات بیشتر مسئلت نمود.

آیت الله مکارم شیرازی در این رابطه تصریح کرد: مسلماً چنین خدماتی ذخیره یوم المعاد است و البته برای زواری که به مشهد الرضا(ع) مشرف می شوند، برنامه های فرهنگی و با استفاده از ابزارهای سمعی و بصری پیش‌بینی شود تا زائران مخصوصاً کسانی که از کشور عراق به این زائرسرا می آیند، آشنایی بیشتری با فضیلت زیارت و اعمال و واجبات دینی و معارف اسلامی پیدا نمایند.

آیت الله مکارم شیرازی ساخت بنای مضیف الامام الحسین(ع) را بسیار آبرومند و کم نظیر توصیف کرد و این اقدام شایسته را نشانه عشق به حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) دانست و بر اهمیت ساخت زائرسرا و چنین مضیف‌هایی تاکید کرد.

ایشان در ادامه به ذکر خاطره‌ای از دوران طلبگی خود در نجف اشرف پرداخت که در ایام اربعین به همراه دیگر طلاب در مدت زمانی تقریباً سه روز، پیاده به کربلا مشرف می‌شد. در یکی از سفرها که پیاده عازم کربلا بودیم بعد از آنکه در یکی از مضیف‌های بین راه قدری استراحت کردیم و سپس راه افتادیم، ناگهان چند جوان عرب جلوی ما را گرفتند و اصرار کردند که شما به مضیف ما بیائید تا ما از شما پذیرایی کنیم و شب را آنجا بمانید و ما هم چون تازه راه افتاده بودیم قبول نمی کردیم و آنها هم اصرار می‌کردند تا اینکه یکی از آنها خنجری کشید و گفت باید امشب مهمان ما شوید و بالاخره ما به آنها قول دادیم که به محض تشرف به کربلا به نیابت آنها زیارت کنیم و تنها در این صورت بود که اجازه دادند ما به راه خودمان ادامه دهیم. این ماجرا یکی از خاطراتی است که برای خود بنده در آن سال‌های طلبگی در نجف پیش آمد و حاکی از عشق خدمت به زائران امام حسین(ع) است و بحمدالله امروزه شاهد هستیم که هر ساله در ایام اربعین میلیون‌ها نفر این پیاده روی را انجام می دهند و همه هم از خدمات و پذیرایی این مضیف ها بهره می برند.

آیت الله مکارم شیرازی در ادامه بیانات خود با اشاره به احیای بیوت علماء ربانی مرحوم علامه طباطبائی و همچنین شهید آیت الله مدرس گفت: زحمات علمای گذشته نباید فراموش شود و هنگامی که خانه عالمی به نام او و به یاد او احیاء می شود، در حقیقت راه او ادامه می یابد و این خدمتگزاری به عالم است. هنگامی که مرحوم فلسفی که از مشاهیر منبری ها بودند و به نظر بنده یک نابغه در منبر محسوب می‌شوند، از دنیا رفت، بنده دیدم ایشان فرزند روحانی ندارند و حیف است چنین شخصیت بی نظیری فراموش شود، لذا به فکر افتادم تا خانه ایشان را خریداری و در همان مکان، ساختمان عظیمی به نام «دارالمبلغین فلسفی» ساختیم و بحمد الله مکانی برای تربیت مبلغان دینی شده است و طلاب با دیدن دوره‌های تربیتی و تبلیغی به عنوان مبلغ اعزام به تبلیغ می‌شوند.

آیت الله مکارم شیرازی در پایان تاکید کرد: نام مدرس‌ها، فلسفی‌ها و علامه طباطبایی‌ها نباید فراموش شود و ما هر چقدر به بزرگان و علمای گذشته توجه و خدمت کنیم، آیندگان نیز در حق ما چنین خواهند کرد.
captcha