همایش ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا برگزار می‌شود
کد خبر: 3527438
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۷
با تجلیل از شهدای حوزوی منا؛

همایش ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا برگزار می‌شود

گروه حوزه‌های علمیه: همایش ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا 20 شهریور با پخش تلاوت شهید حاج حسنی‌کارگر آغاز و از چهار خانواده شهید این حادثه از جمله خانواده آیت‌الله مویدی و حجت‌الاسلام قلی‌پور تجلیل می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) حجت‌الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی، رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی دفتر تبلیغات، امروز 13 شهریور در نشستی خبری از برگزاری همایش بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی فاجعه منا در 20 شهریور ماه سال جاری در قم خبر داد.
وی افزود: فاجعه منا امت اسلامی را داغدار کرد و این حادثه هیچگاه از یاد جهان اسلام نمی‌رود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: دفتر تبلیغات اسلامی، پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی و دبیرخانه کمیسیون حقوق بشر اسلامی در صدد است در قالب همایشی از منظر علمی و پژوهشی فاجعه منا را در ابعاد سیاسی و حقوقی مورد ارزیابی قرار دهد.
لکزایی افزود: این فاجعه به لحاظ سیاسی دارای اهمیت زیادی است چرا که عربستان سعودی در داخل کشور خود با بحران‌های زیادی چون بحران مشروعیت و کنترل سیاسی مواجه است و به لحاظ منطقه‌ای خود را درگیر مسائل یمن و حمایت از افراط‌گرایان و نیروهای تکفیری و مداخله در سوریه و ضربه زدن به جریان مقاومت و همکاری با رژیم صهیونیستی کرده است.
 لک‌زایی تاکیدکرد: این بحران‌ها موجب شد تا عربستان از مدیریت حج جا بماند و با سوء مدیریت در حادثه منا 5 هزار نفر از زائران را به شهادت برساند که این آمار به صورت غیر رسمی تا 7 هزار نفر هم اعلام شده است و اگر روزی کمیته حقیقت‌یاب تشکیل شود این آمار افزایش نیز خواهد یافت.
وی در مورد ابعاد حقوقی این فاجعه اظهار داشت: این سوء مدیریت و بی کفایتی و بی مسئولیتی حتی بعد از فاجعه منا نیز ادامه پیدا کرد تا جایی که اجازه ندادند آمار دقیقی از کشته‌شدگان ارائه شود و اسناد به نحو مناسبی ضبط شود.
معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: این ماجرا استدلال‌های دوگانه در مباحث حقوق بشر در دنیا و از سوی کشورهای غربی و سازمان حمایت از حقوق بشر را برملا کرد به گونه‌ای که سازمان‌هایی که همواره دم از حقوق بشر می‌زدند در قبال این حادثه سکوت کردند.
وی گفت: این سکوت را حتی در برابر قراردادهای تسلیحاتی عربستان برای کشتار مردم مظلوم منطقه و شهادت شیخ نمر نیز شاهد بودیم ما بر این اساس درصددیم تا ابعاد سیاسی و حقوقی این حادثه را برای آگاهی افکار عمومی مطرح کنیم تا افکار عمومی را مطالبه‌گر کنیم.
لک‌زایی اظهار کرد: امت اسلامی اجازه ندهند فاجعه منا خاموش شود چراکه این حادثه باید در افکار عمومی باقی بماند و امنیت حج برقرار شود و با تدابیری مانع از تکرار حادثه شوند.
وی در ارتباط با برگزاری همایش عنوان کرد: 12 مقاله برای موضوع همایش شامل 8 مقاله در بررسی ابعاد سیاسی و 4 مقاله حقوقی سفارش داده شده که قرار است در نهایت یک سند از زوایای سیاسی و حقوقی حادثه تدوین و به زبان‌های مختلف ترجمه شود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، با بیان اینکه از نظر دیپلماسی نیز این سند جایگاه مهمی در روشنگری افکار عموم جهان دارد، گفت: همایش بررسی ابعاد سیاسی و حقوقی قاجعه منا 20 شهریور از 8 و نیم صبح الی 13 برگزار می‌شود که مراسم افتتاحیه آن با قرائت قرآن با نوای شهید محسن حاجی حسنی کارگر یکی از شهدای فاجعه منا آغاز خواهد شد.
لک‌زایی ادامه داد: سخنرانی حجج اسلام والمسلمین احمد واعظی رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و قاضی عسکر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت پیرامون حادثه منا از دیگر برنامه‌های افتتاحیه همایش به شمار می‌رود.
وی بیان کرد: در بخش کمیسیون‌ها نیز حادثه منا از نظر فقهی و سیاسی و حقوقی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و پنل‌های خصصی از سوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی و معاونت ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری ارائه خواهد شد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت:همچنین از آثار همایش و مقالات رونمایی می‌شود و از خانواده 4 تن از شهدای منا همچون شهید آیت الله موید قمی و حجت‌الاسلام قلی‌پور گیلانی، قربان‎نیا و رکن‌آبادی تجلیل و در پایان نیز بیانیه قرائت می‌شود.
captcha