کد خبر: 3527660
تاریخ انتشار : ۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۵

ارائه نظریه‌ای جدید در حوزه معماری مساجد

گروه دانشگاه: اجلاسیه نهایی نظریه «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی مساجد راهبردهای مفهومی و راهکارهای عملی برای معماری نیایشگاه‌های مطلوب» دوشنبه 15 شهریورماه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از روابط عمومی دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره، اجلاسیه نهایی نظریه «خانه کعبه، سلول بنیادی در طراحی مساجد راهبردهای مفهومی و راهکارهای عملی برای معماری نیایشگاه‌های مطلوب» روز دوشنبه 15 شهریورماه با همکاری کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی دانشگاه علم و صنعت برگزار می‌شود.

عبدالحمید نقره‌کار، ارائه‌دهنده این نظریه بومی اسلامی در تشریح آن گفته است: رویکردهای معاصر غربی به عالم و آدم و فلسفه هنر و خلق آثار معماری مبتنی بر مکاتب بشری و بریده از وحی الهی، دچار بحران در معرفت شناسی و شکاکیت و نسبی‌گرایی در مجموع مباحث علوم انسانی و از جمله معیارهای حسن‌شناسی و زیبایی‌شناسی شده است. نتیجه چنین رویکرد‌هایی پوچ‌گرایی و هرج و مرج (نیهیلیسم و آنارشیسم) در حوزه خلق آثار هنری و معماری می‌باشد.

وی می‌افزاید: اما مکتب اسلام، مبتنی بر (کلام الهی و سنت معصومین(س)) به عنوان مکتبی جامع و مانع، خطا ناپذیر و تکاملی با دو بال حکمت نظری و حکمت عملی خود، هم اصول فرازمانی و فرامکانی (راهبردی_ مفهومی) و هم (راهکارهای عملی) برای خلق آثاری شایسته انسان ارائه نموده است. در نظریه مذکور یک مصداق معمارانه که با الهام الهی توسط پیامبر او حضرت آدم(ع) ساخته شده است، مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد. به اعتقاد نقره‌کار، همان‌طور که مفاهیم نظری اسلام یعنی (کلام الهی و سخنان معصومین-(س))گزاره‌هایی حقیقی و جامع و مانع و خطاناپذیر تلقی می‌شوند، مصادیقی نیز که توسط معصومین(ع) ایجاد شده - نظیر خانه کعبه – علی‌رغم نسبی و اعتباری بودن کالبد آن‌ها که در عالم طبیعت تجلی یافته است، از بعد عناصری نظیر (ایده‌های هندسی –فضائی) و (نمایه‌ها –آرایه‌ها) که نیمه مجرد هستند، می‌توانند برای همه زمان‌ها، الهام‌بخش باشند.

نقره‌کار گفت:در این نظریه مصداق فوق در سه محور مورد ارزیابی قرار می‌گیرد: ۱) مهم‌ترین ویژگی‌های(تاریخی و محتوایی). ۲) مهم‌ترین ویژگی‌های(کالبدی و بیرونی). ۳) مهم‌ترین ویژگی‌های(فضایی_هندسی و درونی.)

این استاد دانشگاه بیان کرد: با توجه به مفهوم حقیقی عبادت و جهت و غایت تکاملی انسان‌ها که از منظر اسلامی، امری فطری و غیر قابل تبدیل و تحویل است، در نتیجه‌گیری این نظریه و از منظر نگارنده، خانه کعبه سلول بنیادی تلقی شده که اولاً با الهام از راهبردها و راهکارهای آن، مساجد اصیل دوران اسلامی ازبعد(ایده‌های فضایی _ هندسی، آرایه‌ها و نمادها) طراحی و ایجاد شده است. دوماً راهبردها و راهکارهای آن از ابعاد فوق معیارهایی برای ارزیابی مساجد شایسته و ناشایسته در اختیار ما می‌گذارد که مهم‌ترین آن‌ها سلسله مراتبی از بسترسازی در(سیر از کثرت به وحدت)، (از صورت به معنا)، (درونگرایی)، (سکون آفرینی)، (تمرکز‌گرایی)، (جهت قبله) ومناسب سازی فضا برای دو مؤلفه (سخنرانی و نماز جماعت) است.

بنا به این گزارش، این نشست با ارائه عبدالحمید نقره‌کار، به عنوان صاحب طرح‌نامه و دانشیار دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت و داوری آقایان حمید پارسانیا، اصغر محمد‌مرادی، محمدرضا بمانیان، حمید ماجدی و حجت‌الاسلام و‌المسلمین نواب همراه خواهد بود.

در این جلسه حمیدرضا صارمی، احمد امین پور، علی تاجرو محمدتقی پیربابایی به عنوان ناقدان این طرح‌نامه حضور خواهند داشت.

این جلسه دوشنبه 15شهریورماه از ساعت 14 در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران، سالن آمفی تئاتر شهید مداح برگزار می‌شود.

یادآور می‌شود، پیش اجلاسیه این نظریه آبان‌ماه سال گذشته در دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران برگزار شده بود.

ارائه نظریه‌ای جدید در حوزه معماری مساجد

captcha