آیتاللهالعظمی جوادی آملی:
گرفتارشدن در شهوت و وهم، عقل را زایل میکند
گروه حوزههای علمیه: استاد تفسیر حوزه با بیان اینکه دشمن اصلی انسان نفس درونی اوست، تاکید کرد: این دشمن در بخش اندیشه مانع تحقیق انسان میشود و در بخش عملی نیز شهوت و غضب را بر انسان مسلط میکند.
به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 16 آذرماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: خداوند موعظه حسنه را با تعلیم کتاب و حکمت هماهنگ فرموده است لذا فرمود شما از سرگذشت تلخ اقوام پیشین مانند اصحاب ثمود و رس و عاد و ... عبرت بگیرید.
وی ادامه داد: خطاب قرآن در این موارد کلمه قوم است ولی در مورد فرعون از شخص او نام برده است زیرا فرعون با شستوشوی مغزی مردم را فریب داد لذا از واژه قوم استفاده نکرده و از فرعون و ملا او سخن به میان آورده است.
این مفسر قرآن بیان کرد: خداوند در آیاتی افراد مسرف و ملا را در کنار انعام، و مومنان را در کنار فرشتگان بیان کرده است زیرا سنخیتی میان این دو گروه وجود دارد. به صراحت تاکید کرده که اینها چیز میخوردند همان طور که چهارپایان میخورند ولی در جایی که سخن از بهرههای علمی است حرف از تبصره و ذکر و یادآوری است.
صاحب تفسیر تسنیم اظهار کرد: وقتی سخن از خوردن است موحد و مشرک و ملحد یکسان است ولی در مباحث کلامی تبصرة لذکری را فرموده است که این دو مقوله از هم جدا باشد و انسان درک کند که هویت او در پرتو چه چیزی است.
آیتالله جوادی آملی ادامه داد: در سوره «ص» که مشابه «ق» است با قسم به قرآن آغاز شد و پایان این سوره نیز ذکر الهی است؛ همین مسئله در پایان سوره ق نیز وجود دارد که تناسب میان این دو سوره را در صدر و ذیل نشان میدهد.
آیتالله جوادی آملی بیان کرد: فرمود ما از درون انسان خبر داریم و لازم نیست هر موجودی که کج راهه میرود کسی سبب او باشد زیرا در مورد انسان یکی از مشکلات موجود، وهم و خیال اوست که راهزنی میکند و سبب انحراف انسان از عقل نظری میشود و در مسئله اخلاق و حقوق هم قسمت مهم ناتوانی عقل عملی به علت دخالت شهوت و غضب است که باعث سستی عقل عملی میشود و شخص را از برهانی فکرکردن بیرون میآورد.
صاحب تفسیر تسنیم گفت: وسوسههای فهم و خیال، عمدهمانع در عقل نظری است البته وساوس شیطانی هم هست که البته خود شیطان گفت که من بر شما تسلطی ندارم و من تنها دعوتنامه برای شما فرستادم؛ در درون نیز انسان، وقتی دچار وهم و خیال شد نمیگذارد که خوب فکر کرده و بیندیشد.
این مرجع تقلید با اشاره به وضع انسان در قیامت تصریح کرد: در قیامت که همه چیز برای همه روشن است کذب، متمشی نمیشود و اساسا دروغ گفتن ممکن نیست نه اینکه ممکن است و کسی نمیگوید.
وی تاکید کرد: نفس دشمنترین دشمن انسان است زیرا در بخش اندیشه مانع تحقیق انسان میشود و در بخش عملی نیز شهوت و غضب را بر انسان مسلط میکند از این رو برای رهایی از این مسئله فرموده اگر یاد من کنید و خدا خدا کنید من مانع وهم و خیال و شهوت و غضب میشوم.