به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام والمسلمین یوسفی غروی، استاد و محقق تاریخ حوزه امروز 17 آذرماه در نشست علمی «بررسی گزارشات مرتبط با تحولات تاریخی پس از رحلت پیامبر(ص)» در دانشگاه معارف اسلامی گفت: یکی از مسائلی که در خصوص رحلت پیامبر باید به آن توجه داشت، مسئله شبهه شهادت پیامبر(ص) است که بر اساس اسناد و گزارشات تاریخی نمیتوان وقعی به آن نهاد. وی افزود: برخی عنوان می کنند دون جایگاه و شان پیامبر است که به مقام شهادت نرسیده باشند که در این زمینه باید گفت این سخن به همان اندازه خطرناک است که برخی فرق انحرافی که از شیعه منشعب شدند اعتقاد دارند که دون شان امام حسین(ع) بوده که زیردست و پای شمر و سنان قرار گیرد و به همین دلیل قائل به عروج امام حسین(ع) هستند زیرا بیان میکنند که مقام حضرت از حضرت عیسی(ع) نیز بالاتر است و به همین دلیل مسئلهای که برای حضرت عیسی رخ داده باید در خصوص ایشان نیز رخ دهد.
عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با انتقاد از برگزاری برنامههایی چون دهه محسنیه در ایام ربیع گفت: از نظر تاریخی و بررسی گزارشات دقیق باید گفت که حمله به خانه حضرت زهرا(س) بلافاصله پس از رحلت پیامبر صورت نگرفته است بلکه این حمله همان روز هفتادم انجام شده و در فاطمیه اول حضرت محسن به شهادت رسیدند و در دهه دوم نیز شهادت حضرت واقع شده است.
استاد حوزه تصریح کرد: با این تفاسیر باید گفت که آنچه امروز در این ایام به عنوان ایام محسنیه مطرح شده است از نظر علما نیز درست نیست و از نظر تاریخی نیز نمیتوان آن را درست دانست.
وی با بیان اینکه غلو در عصر پیامبر(ص) آغاز شد و در زمان امام علی(ص) مهمترین و اولین غلو صورت گرفت؛ اولین غلو عملی در بصره انجام شد و امام را خدا دانستند و امام آنها را مجازات کرد، افزود: پس از شهادت امام حسین(ع) دومین غلو انجام شد که قائل شدند امام حسین زیرچکمه های شمر و سنان نرفته است و بیان کردند که امام عروج کرده است که حتی این نظر در برخی از نوشتهها نیز مورد نظر واقع شده است.
یوسفی غروی اظهارکرد: وقتی امام رضا قسم می خورند که امام کشته شدند به این دلیل است که برخی اخبارسازی انجام شده است؛ اگر این تفکری که بیان میکند که امام حسین کشته نشده است پس باید بپذیریم که حتما پیامبر نیز شهید شدهاند.
وی گفت: یکی از مشکلات این است که در کتب ما برخی از نسبتها به برخی از مورخین معروف داده شده است که نه تنها از آن شخص سندی وجود ندارد و حتی قرائن بر علیه آن وجود دارد؛ یعنی حتی یک فردی که از نظر شیخ مفید ناصبی است برخی حالات را به ائمه و پیامبر نسبت داده است.
این استاد حوزه بیان کرد: محل دفن پیامبر همان حجره پیامبر بوده است؛ از جایی که پیامبر فرمودهاند که انبیا در شریفترین بقاع فوت میکنند بنا به نقلی از سوی امام علی(ع) آن وجود گرامی در همان محل دفن شدند زیرا محل دفن پیامبر به یک غائله تبدیل شده بود.
یوسفی غروی در خصوص ادله مرتبط با علم غیب پیامبر و ائمه در خصوص انتخاب همسران تصریح کرد: در وهله نخست، گزارشات تاریخی بیان میکند که این زنان از جمله عایشه و جعده از سوی پدران خویش پیشنهاد شدند و در فرهنگ عربی کسی که هدیه عرضه میداشت طرف مقابل را در مقابل عمل انجام شده قرار میداد چون اگر وی این پیشنهاد را قبول نمیکرد به معنی مشکل داشتن آن دختر بود و قطعا این دختر در آن فرهنگ به قتل میرسید.
وی گفت: نکته دوم مسئله غیب است که باید گفت که ادله علم غیب به سه دسته تقسیم میشود که شامل نفی مطلق، قبول مطلق و نظریه میانی است که نظریه سوم قویتر است به این معنی که ائمه و معصومین(ع) نسبت به مسئلهای علم غیب داشتند که به آنها تعلیم داده شده بود.