به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله مهدی هادوی تهرانی امروز، 23 آذرماه در تفسیر سوره مبارکه مومنون با اشاره به داستان عیسی(ع) در این سوره گفت: خداوند در آیه 50 این سوره ماجرای حضرت مریم و فرزندش با یکدیگر را یک آیه بیان فرموده و نه دو آیه که شاید این آیه بیشتر ناظر به داستان شکلگیری نطفه عیسی(ع) باشد. وی افزود: مسیحیان داستان خلقت عیسی(ع) را تقریبا شبیه همین قرآن میدانند اما معتقدند که عیسی(ع) چون خلقت طبیعی نداشته خدایی است که کالبد الهی بر تن کرده است و عیسی را به تعبیر قرآن کلمه میدانند و آن را شاهد بر این میگیرند که او کلمةالله است؛ پس خود خداست.
این استاد تفسیر بیان کرد: ما معتقدیم که قرآن وحیانی است به این معنا که جبرئیل این عبارات قرآن را عینا بر پیامبر خوانده است و قرآن مجموعه این کلمات است اما در اناجیل که چهار انجیل رسمی است و مابقی به علت زیادشدن اناجیل و ایجاد اختلاف برچیده شد؛ داستان عیسی بر روی زمین است و مانند قرآن نیست زیرا قرآن کتاب سیره پیامبر(ص) نیست که شرح زندگی او را از کودکی تا هنگام رحلت بیان کرده باشد.
وی با بیان اینکه مذاهب اسلامی که به این نام مصطلح شده در واقع مذاهب فقهی و نه عقیدتی است و کسی مانند ابوحنیفه از منظر مصطلحات ما در نهایت یک مرجع تقلید بوده است، تاکید کرد: امروز اکثریت جهان اهل سنت انسداد را قائل هستند در حالی که سلفیها انفتاح را قبول دارند و فیالجمله نیز برخی طرز تفکرها در حوزه شیعه هم وجود دارد که انسدادی است.
هادوی تهرانی عنوان کرد: انجیلی که قرآن به آن اشاره دارد قطعا کتابی است که زندگینامه عیسی نبوده و چیزی شبیه قرآن بوده است.
تفسیر سوره انبیاء
وی همچنین در تفسیر سوره انبیاء با بیان اینکه عجله در ذات انسان است، گفت: در برخی روایات بیان شده که عجله کار شیطان است و اگر انسان خودش را تربیت نکند این خصوصیت در وجود او رشد میکند و انسان را برای رسیدن به دنیا از بین میبرد و آخرتش را تباه میکند و حتی مقامات دنیوی او زائل میکند.
هادوی تهرانی بیان کرد: امام علی(ع) تعبیری دارند و اینکه کسی که عجول است، بیچاره میشود و چارهها او را در خذلان می گذارند؛ بسیاری از طلاب دائما در رفت و آمد میان این علم و این استاد و آن علم و آن استاد سرگردان هستند و آخرش هم به جایی نمیرسند.
وی تاکید کرد: در معنویت نیز انسان این طور است و به محض اینکه انسان چند روز میخواهد خودش را اصلاح کند توقع دارد که دو هفته و یکماه ابواب آسمان بر او گشوده شود البته در روایت داریم کسی 40 روز کارهایش را خالصانه برای خدا انجام دهد چشمههای حکمت بر قلب و لسان او جاری میشود البته این مسئله نیازمند صبر است زیرا صبر عامل موفقیت و عجله سبب شکست است.