کد خبر: 3555714
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۴
آیت‌الله العظمی جوادی آملی تشریح کرد:

تبیین لوازم تفسیر قرآن به قرآن

گروه حوزه‌های علمیه: استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به تفسیر قرآن به قرآن گفت: در تفسیر آیات به آیات، کل قرآن یکدست است و به جز آیات دارای شأن نزول خاص مانند مباهله می‌توان از آیات دیگر ولو با داشتن شأن نزول برداشت عام داشته باشیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز، اول دی ماه در درس تفسیر خود در مسجد اعظم به پاسخ به سؤالات گذشته پرداخت و در مورد عذاب دوبرابری مستضعفانی که کوتاهی کرده‌اند، گفت: هم عذاب ظالمان و کفار دوبرابر است و هم کسانی که خود را زیر بار این افراد قرار می‌دهند البته مستضعفی که حجت بر آنان بالغ نشده مشمول این مسئله نیستند.
وی ادامه داد: مستضعفی که وجود امام را درک کرده ولی حرف اهل‌بیت(ع) را گوش نمی‌دهد و حرف طغیانگر را گوش می‌دهد عذابش دو برابر است زیرا هم گناه کرده و هم اهل‌بیت(ع) را با حمایت نکردن خانه‌نشین کرده است.
آیت‌الله جوادی آملی در مورد جایگاه بهشت و جهنم عنوان کرد: نمی‌توان گفت بهشت در آسمان و جهنم در زمین است؛ قرآن مساحت بهشت را مساحت عرض و سماوات بیان فرموده است البته آیا مساحت کل بهشت این مقدار است یا مساحت هر بهشتی برای هر مومن این مقدار؛ البته در روایات داریم که مساحت هر بهشت مومن، اندازه آسمان و زمین است و هر کسی میهمان او شود باز هم جا وجود دارد.
این مفسر با اشاره به تفسیر قرآن به قرآن بیان کرد: در تفسیر آیات به آیات، کل قرآن یکدست است البته برخی معلوم است که مورد خاص دارند مانند آیات مباهله و تطهیر و ... اما آیه‌ای اگر در مکه و مدینه نازل شد ولو شأن نزول خاصی هم داشت چون مقید و منحصر نیست با الغاء خصوصیت می‌توان از آن برداشت عام داشت.
این مفسر تاکید کرد: قرآن را باید به عنوان میزان بشناسیم و بعد روایات را بر آن تطبیق دهیم و از جمع این دو، حکم فقهی و دینی استخراج کنیم اما شأن نزول این طور نیست و اگر شأن آمد چون مورد، مخصص و مقید نیست لذا نمی‌توان آن را محدود به شأن نزول کنیم.
وی افزود: بعد از ارجاع متشابهات به محکمات، همه آیات محکم می‌شوند زیرا ام الکتاب هستند و در این صورت ما متشابهات نخواهیم داشت البته طایفه‌ای از آیات می گوید همه آیات متشابه‌اند یعنی هماهنگ و یکدست هستند نه اینکه متشابه در مقابل محکم اصطلاحی باشد.
این مفسر گفت: خداوند صرف جهنم را برای ترساندن، خلق نکرده که بگوییم تعبیر مجازی است بلکه فرموده آن را از کفار پر می‌کنیم؛ در سوره یاسین نیز فرمود نحسی انسان از درون خود اوست زیرا خود انسان خودش را بسان انعام کرده است.
وی افزود: تمسک به قرآن و اهل‌بیت(ع)راه نجات انسان از گرفتاری عذاب و جهنم است و وقتی کسانی که بت‌پرست بوده‌اند توانستند به انسان‌های موحدی مانند سلمان و ... تبدیل شوند چرا ما نتوانیم.
captcha