به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) آیتالله العظمی ناصر مکارم شیرازی، امروز در مراسم اختتامیه هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) گفت: این همایش نشان میدهد که حوزه برای فرزندان خود و آثار آنان ارزش و اهمیت قائل است، برخی میپرسند طلاب و استادان در حوزه چه میکنند ولی وقتی میبینند نزدیک هزار عنوان کتاب در یک همایش ارایه و از میان آن 40 اثر در رشتهها و موضوعات مختلف نوشته شده و برتر شده است نشان میدهد حوزه، حوزه بالنده و بانشاطی است. وی افزود: در دنیای امروز باید کارهای مثبت را عرضه کرد تا پاسخ بسیاری از سؤالات داده شود و این همایش نیز در این راستا برگزار شده است.
آیتالله مکارم با اشاره به محیط عصر جاهلی که مملو از خرافات و کینه و دشمنیها بود اظهار کرد: در چنین محیطی قرآن و سیره پیامبر و اهلبیت(ع) اهمیت فوق العادهای به علم و دانش داده که خود این یک معجزه است و کار به جایی رسیده که قرآن به قلم به عنوان ابزار نوشتن قسم یاد کرده و فرموده«ن و القلم و ما یسطرون».
این مرجع تقلید تصریح کرد: بحث عقلانیت هم در ادامه این قسم مطرح شده است و معتقدم این تاکید و پرداختن به مباحث عقلانی و اهمیت دادن به علم در این محیط جهل و خرافهپرستی خودش معجزه است.
این مفسر قرآن با بیان اینکه قرآن اهمیت زیاد به کتابت داده و میفرماید فرشتگان اعمال شما را مینویسند تصریح کرد: در روز قیامت نیز سر و کار ما با کتابت است و نامه و کتاب اعمال بهشتیان و جهنمیان را به آنان میدهند.
آیتالله مکارم عنوان کرد: انبیای اولوالعزم کتاب داشتند و طولانیترین آیه قرآن درباره کتابت دین است، یعنی فروع و اصول و دنیا و آخرت بر محور این کتابتها دور می زند همچنین احادیث معصومین(ع) مشحون از این مسایل است.
وی افزود: حدیثی از امام علی(ع) وجود دارد که کتب علماء بساتین هستند یعنی هر کتابی باغی محسوب میشود و یا امام صادق(ع) در روایتی فرمودهاند که یکی از منتهای خداوند بر بندگان همین مسئله کتابت است.
استاد برجسته حوزه علمیه گفت: در روایت دیگری از پیامبر نقل شده است که فرمودند علم را با نوشتن مهار کنید. برای اینکه علم، فرار است و راه ذخیره آن، کتابت است.
آیتالله مکارم شیرازی عنوان کرد: بزرگان حوزه از قدیم دست به قلم بوده و تا آخر عمر مشغول نوشتن و تولید اثر بودهاند و ما هم باید بنویسیم و بر آن بیفزاییم و به آیندگان تحویل دهیم؛ حوزه نباید فقط مصرفکننده آثار بزرگان پیشین باشند و باید تولیدکننده هم باشد.
وی افزود: استعدادهای الهی تمام نشده است؛ در دورهای شیخ طوسی و امثال وی بودهاند و این استعدادها در طول تاریخ هم هست و باید تولید علم شود و این برنامه پیش برود زیرا علم و دانش پایانی ندارد؛ این همه تفسیر برای قرآن نوشته شده ولی باز هم می توان مطالب تازهای از آن به دست آورد.
وی همایش کتاب سال را مبارک دانست و تاکید کرد: این همایش نشان می دهد که حوزه، پربار و فعال است؛ گاهی میپرسند وجوهات در کجا استفاده میشود که یکی از مسیرهای مصرف آن در همین تولید آثار و مبارزه با خرافه و جهل و رونق علوم دینی است.
این مرجع تقلید با اشاره به آسیبهایی که تهدیدکننده کتابت در حوزه است گفت: مغلقنویسی افتخار نیست و باید روان بنویسیم؛ در مورد قرآن گفته شده که به لسان عربی مبین است لذا ما هم باید از قرآن پیروی کنیم و از ادبیات پیچیده و مغلق دوری کنیم.
وی با تاکید بر اینکه آثار باید با ادبیات محترمانه باشد بر لزوم پرهیز از کارهای تکراری تاکید کرد و افزود: باید سراغ کارهای تازه برویم زیرا تکرار نیروها را جذب ولی بازدهی آن کم است.
این مفسر قرآن ادامه داد: باید از سرقتهای علمی پرهیز شود و اگر از منبعی استفاده شده باید بنویسیم که از کجا استفاده شده و طوری نشود از دیگران بگیریم و به نام خودمان عرضه دهیم.
این مرجع تقلید افزود: از مطالبی که مورد ابتلاء و نیاز مردم نیست پرهیز شود؛ برخی این همه مسایل مورد نیاز مردم را رها کرده و سراغ مطالبی می روند که هیچ مورد نیاز جامعه نیست و باید به شدت از این مسایل پرهیز شود.
وی خروج از موضوع برای حجیم شدن را مورد نقد قرار داد و گفت: این کار درست نیست که برای حجیم شدن به مسایل حاشیهای و غیر مرتبط با موضوع بپردازیم همچنین در نوشتن کتاب، عجله و شتاب درست نیست زیرا نوشته وقتی منتشر شده بر نمیگردد.
صاحب تفسیر نمونه عنوان کرد: کتاب را اگر گروهی بنویسیم تولید سالمتری خواهیم داشت و تجربهای است که بنده در برخی آثار داشتهام و حتی ممکن است مطالبی به ذهن شاگرد برسد که به ذهن استاد نرسیده است.
وی افزود: حاکمیت فرهنگ غربی و دانشگاهی بر نوشتههای حوزوی کار صحیحی نیست؛ برخی روش حوزه را کنار گذاشته و روش غرب را پیش گرفتهاند؛ چرا باید فرهنگ صحیح را برای ژست نادرستی کنار بگذاریم؟.