اختتامیه سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی فردا برگزار می‌شود
کد خبر: 3578975
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
در حسینیه اعظم زنجان:

اختتامیه سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی فردا برگزار می‌شود

گروه دانشگاه: اختتامیه دومین سوگواره ملی «میعادگاه عاشورایی دانشجویان» فردا سه‌شنبه 10 اسفندماه در حسینیه اعظم زنجان و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی، برگزار می‌شود.

حسنی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد زنجان پیرامون اختتامیه دومین سوگواره ملی «میعادگاه عاشورایی دانشجویان» در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، اظهار کرد: جهاد دانشگاهی استان زنجان در سال 95 برای دومین‌بار، میزبان برگزاری میعادگاه عاشورایی دانشجویان با محوریت ترویج و هم‌افزایی فرهنگ عاشورایی، اشاعه ساختار ذهنی و عملکردی امام حسین(ع) در جامعه و تعمیق استعدادها و ظرفیت‌های استان و نیز پرورش افرادی که توانایی تاثیرگذاری در این وادی را داشته باشند، شده است.
وی افزود: از سویی دیگر هدف اصلی برگزاری این سوگواره ترویج هنر متعالی انقلاب امام حسین(ع)، اشاعه سبک و سیاق زندگی امام حسین(ع) در جامعه به‌ویژه در میان جوانان و نوجوانان، بدعت‌شناسی و آگاهی از زمینه‌های ورود بدعت و تحریف در فرهنگ عاشورایی و در نهایت فراتحلیل آثار، جهت بهره‌گیری موثر و مستمر و کاربردی قابل انعکاس در فضای جامعه است که با توجه به حضور پررنگ دانشجویان در دو دوره برگزاری این رویداد ملی، به‌نظر می‌رسد دستیابی به این اهداف دور از انتظار نیست.

نخستین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان
حسنی یادآور شد: نخستین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان در سال 1393 با حرکتی همه جانبه از سوی کارشناسان معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان زنجان از تابستان آن سال کلید خورد و طبق برنامه زمان‌بندی دانشجویان علاقمند از تاریخ 4 آبان‌ماه از طریق پایگاه اینترنتی www.roozevaghee.ir  اقدام به ثبت‌نام و نیز ارسال آثار کردند. مهلت ارسال در دوره نخست این سوگواره تا چهارم دی‌ماه اعلام شد که با توجه به استقبال چشمگیر دانشجویان این زمان به مدت یک‌ماه تمدید شد که در نهایت طبق جدول ذیل مجموعا 4232 اثر در شش بخش شعر، داستان کوتاه‌، عکاسی، گرافیک، فضای مجازی و طراحی المان شهری به دبیرخانه سوگواره وارد شده و به‌مدت سه‌هفته مورد داوری قرار گرفت و طبق برنامه، آیین اختتامیه این برنامه ملی روز 13 اسفندماه مصادف با شب شهادت دخت نبی‌مکرم اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) در حسینیه اعظم زنجان و با حضور باشکوه دانشجویان برگزار شد.

دومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان

وی افزود: دبیرخانه دومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان از 1 شهریورماه 1395 در معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان زنجان آغاز به کار کرد. این دوره از سوگواره با حمایت سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی و با همکاری جهاد دانشگاهی استان زنجان، حسینیه اعظم زنجان، سازمان فضای مجازی سراج؛ شعبه زنجان و شهرداری زنجان برگزار می‌شود.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی زنجان یادآور شد: در این دوره از سوگواره شرکت‌کنندگان در چهار بخش؛ شعر عاشورایی، شامل بخش ویژه شعر شهدای مدافعان حرم اهل‌بیت (ع)، بخش عکس (در دو بخش حرفه‌ای و آماتور)، بخش ویژه عکس (با موضوع پیاده‌روی اربعین) و بخش قطعات صوتی (پادکست)، شامل بخشی از یک سخنرانی، مداحی، قطعه ادبی، دکلمه و بخش کلیپ تصویری (برودکست) شامل (کلیپ‌ها و نماهنگ‌های مرتبط با ایام محرم و مناسبت‌های عاشورایی)، اقدام به ارسال آثار خود به دبیرخانه کردند.‌
‌وی افزود: از زمان شروع به کار دبیرخانه، کمیته‌های سه‌گانه سوگواره در بخش‌های اجرایی، برنامه‌ریزی و هماهنگی و تبلیغات و اطلاع‌رسانی هر چهار بخش مسابقه طی پروسه زمانی 15 روزه تشکیل شدند. همچنین مسئولان هر یک از بخش‌ها به شکل مجزا با اساتید مجرب حوزه‌های خود جلساتی برگزار کردند تا بتوانند اطلاعات لازم برای برگزاری مطلوب سوگواره را کسب کرده و از تجربیات آنان در این طرح بهره‌مند شوند و در همین راستا جلسات متعددی برای اجرایی کردن هرچه بهتر طرح در این معاونت به شکل مستمر برگزار شد تا بدینوسیله نواقص موجود رفع و بلافاصله فراخوان در سطح کشور  اعلان شود.

اعضای شورای سیاستگذاری سوگواره
حسنی گفت: اعضای شورای سیاست‌گذاری سوگواره سعید پورعلی، حمید صابر فرزام، مهدی عباسی، حبیب‌اله ملایی یگانه، سعید یوسفیان، فریبا مومنی، زهرا نقی زاده، سیدسعید صفوی، مصطفی رهروی، حسین عبادتی، سیدکریم حری و محمدحسین حسنی هستند.

دبیران بخش‌های چهار‌گانه سوگواره

وی افزود: داوران این جشنواره در بخش عکس؛ مهدی شعاعیون، بخش شعر؛ رضا اسم‌خانی، بخش برودکست؛ علی نجفی و در بخش پادکست؛ سارا ذوقیان هستند.

داوران بخش‌های چهار‌گانه سوگواره
حسنی عنوان کرد: داوران این جشنواره در بخش عکس؛ اسماعیل عباسی، مهدی وثوق‌نیا و طه تبیانی، در بخش شعر؛ حمیدرضا شکارسری، مرتضی امیری‌اسفندقه و غلامرضا طریقی، در بخش برودکست؛  روزبه رایگا، دانش اقباشاوی و هادی مقدم‌دوست ‌و در بخش پادکست؛ علیرضا قربانی، فریبا علومی و جواد سرکارپور هستند.
وی ادامه داد: با عنایت به فعالیت گسترده شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام و اینستاگرام و دسترسی آسان قشر دانشجو به این دو مجموعه، دبیرخانه دومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان، اقدام به راه‌اندازی کانال تلگرامی telegram.me/rooze_e_vaghee_bot جهت ثبت‌نام و کسب اطلاعات بیشتر کرده است.  با توجه به انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی، مجموعه اقلام تبلیغاتی سوگواره نظیر پوستر، پادکست، موشن‌گرافیک و ... در فضاهایی همچون تلگرام، اینستاگرام، سایت‌های تخصصی بیش از 2 میلیون و 500 نفر مورد بازدید قرار گرفت. همچنین به تعداد 3000 عدد پوستر جهت اطلاع‌رسانی دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور در مراکز علمی و نیز واحدهای جهاددانشگاهی و همچنین تعداد 23 عدد بنر جهت اطلاع‌رسانی علاقمندان در سطح شهر زنجان چاپ و توزیع شد. فراخوان سوگواره برای ثبت‌نام از روز دوشنبه 12 مهرماه آغاز و تا 11 آذرماه ادامه داشت. با توجه به استقبال دانشجویان این زمان تا 30 آذرماه تمدید شد که در نهایت با احتساب مدت زمان تمدید مجموعا دانشجویان 79 روز زمان برای ارسال آثار تولیدی خود داشتند.
وی با اشاره به برنامه زمان‌بندی دومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان اظهار کرد: آغاز به‌کار دبیرخانه اول شهریور 1395 تا  15 اسفندماه  بود، سپس کمیته‌ها تشکیل و  اعضای هیئت داوران تکمیل شد، پس از آن طراحی پوستر و راه‌اندازی کانال تلگرامی و ایجاد ربات جهت ثبت‌نام انجام شد سپس فراخوان سوگواره از طریق ارسال پوستر و تبلیغات در فضای مجازی ارائه گردید و آثار به دبیرخانه رسید و اکنون آیین اختتامیه سوگواره فردا سه‌شنبه، 10 اسفندماه جاری مصادف با شب شهادت فاطمه زهرا(س) در حسینیه اعظم زنجان برگزار می‌شود.
حسنی گفت: طبق برنامه آغاز داوری آثار وارده به دبیرخانه سوگواره و نیز آماده‌سازی دو کتاب، نمایشگاه آثار دانشجویان و تولید نرم‌افزار چندرسانه‌ای از آثار منتخب طی یک‌ماه اجرایی خواهد شد. با توجه به برگزاری آیین اختتامیه نخستین سوگواره در شب شهادت فاطمه‌زهرا (س)، در این دوره نیز مقرر شد تا برنامه روز سه‌شنبه 10 اسفندماه در حسینیه اعظم زنجان برگزار شود.
وی با اشاره به آمار آثار رسیده به جشنواره اظهار کرد: آمار نهایی آثار ارسالی و افراد شرکت‌کننده به دبیرخانه دومین سوگواره ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان از مجموع 2986 اثر، در بخش شعر 986 اثر، در بخش عکس 1684، در بخش پادکست 132 اثر و در بخش کلیپ 184 اثر به دبیرخانه ارسال شد، دومین سوگواره عاشورایی دانشجویان تنها در چهار بخش برگزار می‌شود.
یادآوری می شود این برنامه فردا سه‌شنبه 10 اسفندماه در حسینیه اعظم زنجان و با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین شهاب مرادی، برگزار می‌شود.
captcha