کد خبر: 3588206
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی تشریح کرد:

وضعیت عالم با وقوع قیامت

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: با نفخ صور بساط آفرینش جمع می‌شود و هیچ چیزی در عالم باقی نخواهد ماند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 20 فروردین ماه در جلسه تفسیر خود در مسجد اعظم گفت: خدا فرمود اگر کسی به قوم و قبیله تکیه می‌کند که ما اقوام قوی مانند عاد و ثمود را از بین بردیم؛ این‌ها اقوامی بودند که خود کوه و نه دامنه آن را شکافته بودند و در درون آن خانه درست کرده بودند.
وی افزود: همچنین فرمود اگر کسانی بخواهند به نیروی قبیله‌ای خود هم تکیه کنند یا مانند فرعون و قارون بر مال و قدرت حکومت خود تکیه بزنند ما آنان را نابود می‌کنیم، بنابراین اگر کسی بخواهد به غیر قدرت الهی اعم از هر چیزی تکیه داشته باشد راه به جایی نمی‌برد زیرا همه تحت سیطره الهی هستند.
این مفسر قرآن بیان کرد: قیامت کبری اگرچه نسبت به زمان ما دور است ولی نسبت به ابد نزدیک است و از طرف دیگر این موجود یعنی قیامت خودش ابدی و نامتناهی است از این رو قرآن قیامت را بسیار نزدیک دانسته است چون وقتی یک ابد نامتناهی پیش روی ما هست رسیدن تا قیامت در مقابل آن زمان چندانی نخواهد بود.
وی اظهار کرد: از پیامبر سؤال می‌کنند که قیامت چه زمانی است اما خدا فرمود وقتی آن واقعه رسید تو نیز وجود نداری که بخواهی از زمان آن مطلع شوی زیرا همه در زیر این رخداد جهانی هضم خواهند شد البته چون روح انبیاء و اولیاء برچیدگی ندارد در دنیا هم که بودند صحنه قیامت را می‌دیدند.
آیت‌الله جوادی آملی گفت: برخی مانند علامه مجلسی خود را به زحمت انداخته‌اند که روایت مربوط به نفخ صور اول و دوم که گفته شده فاصله 400 ساله دارد را با هیئت بطلمیوسی حل کنند در حالی که با رخداد قیامت از اصل فلک‌الافلاک خبری نیست که بخواهد 400 سال میان دو نفخه صور طی شود.
این مفسر قرآن بیان کرد: جهنم و بهشت مخلوق است لذا امام رضا فرمود از ما نیست کسی که بگوید بهشت و جهنم خلق نشده است ولی هیچ کسی جز خدا قدرت ندارد پرده از قیامت بردارد.
وی افزود: تعجب مشرکان و منکران الهی از این بود که چرا فلان ثروت و سمت به یک سرمایه‌دار داده نشده است چون این افراد خیال می‌کردند سرمایه ملاک تفضل و برتری است و تنها این افراد می‌توانند از علم الهی بهره ببرند بنابراین نزول وحی بر شخصی که سرمایه نداشت را مورد تعجب قرار می‌دادند.
captcha