بهره‌مندی از مقامات و نغمات در قرائت/ ریتم و ساز در این عرصه جایگاهی ندارد
کد خبر: 3595622
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
حنیفی:

بهره‌مندی از مقامات و نغمات در قرائت/ ریتم و ساز در این عرصه جایگاهی ندارد

گروه فعالیت‌های قرآنی: پیشکسوت قرآن کریم ابراز کرد: دو عنصر ریتم و ساز برای موسیقی امری حیاتی است، اما اگر وارد قرائت قرآن شود، دیگر از قرآن چیزی باقی نمی‌ماند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی‌اکبر حنیفی، پیشکسوت قرآن کریم در جشنواره تلاوت قرآن کریم با رویکرد معنامحوری که شامگاه 12 اردیبهشت‌ماه در حسینیه خیاط‌های مشهد برگزار شد در رابطه با تلفیق قرآن و موسیقی بیان کرد: در موسیقی ریتم و ساز دو عنصر مهم  است، به طوری که اگر یکی از این دو عناصر حذف شوند، از موسیقی چیزی باقی نمی‌ماند.
وی با بیان اینکه اما اگر همین دو عنصر وارد قرائت قرآن شود، دیگر از قرآن چیزی باقی نمی‌ماند، افزود: در قرائت قرآن از مقامات، نغمات و پایه موسیقی استفاده می‌شود، اما تلاوت، الفباست و ربطی به موسیقی ندارد.
این قاری قرآن اضافه کرد: اما ورود ساز به قرائت قرآن حرام است، تحت هیچ شرایطی نباید حرمت‌شکنی کنیم، اما عده‌ای سعی دارند که این حرمت‌ها شکسته شود لذا باید مراقب باشیم، که تحت تأثیر این عوامل قرار نگیریم و شروع‌کننده عامل فساد و گناه نباشیم.
وی در رابطه با برپایی مسابقات قرآن نیز گفت: امروزه جمع کردن قاریان، اساتید قرآنی و ... در کنار هم کار مشکلی است، باید تبریک گفت به کسانی که توانستند چنین جشنواره‌ای را برپا کنند.
حنیفی در رابطه با حُسن جشنواره نیز عنوان کرد: حُسن این جشنواره این است که، طیف وسیعی از قاریان را در کنار هم جمع کرده‌ است و داوران در بخش‌های متفاوتی فعالیت دارند که این ممکن است سبب ایجاد استرس در قاریان جوان شود.
این پیشکسوت قرآن ابراز کرد: قاریان جوان تازه در ابتدای مسیری هستند و از این پس مسیرهای سخت‌تری را در پیش دارند، که باید در مقابل تمام این سختی‌ها عرض اندام کنند.
captcha