کد خبر: 3604584
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص):

رمز موفقیت امام خمینی(ره) توکل بر خدا بود

گروه حوزه‌های علمیه: استاد حوزه علمیه با اشاره به مفهوم توکل تاکید کرد: رمز موفقیت امام خمینی(ره) توکل بر خدا بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص)، امروز، هشتم خردادماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب در جمع نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) گفت: انسان اگر خداترس و باتقوا باشد، انگیزه‌های غیر الهی او را از اهدافش دور نخواهد کرد.
وی با اشاره به پیام‌های آیه اول این سوره تأکید کرد: یکی از پیام‌های مهم این سوره آن است که ای پیامبر(ص) از منافقان و کفار تبعیت نکن؛ تبعیت در قرآن در سه مفهوم به کار رفته است؛ اول اطاعت محض و بدون شرط و شروط که مخصوص اطاعت از معصومان است.
رفیعی ادامه داد: دوم عدم اطاعت به صورت مطلق است یعنی نباید از کفار و منافقان به هیچ وجه در امور مربوط به کفر آنان تبعیت کنیم و سوم نیز اطاعت مشروط است.
استاد حوزه علمیه در تشریح این موارد گفت: در مورد اطاعت مطلق فقط مخصوص معصومین(ع) است و حتی اگر فلسفه حکمی را در نیافتیم نباید آن را بهانه برای عدم اطاعت قرار دهیم البته اصل اثبات توحید و نبوت و امامت برهانی و استدلالی است ولی وقتی ثابت شد حق نداریم تبعیت نکنیم.
رفیعی افزود: در مورد عدم اطاعت محض از کفار نیز آیات فراونی آمده از جمله 9 مورد آن در سوره قلم بیان شده و فرموده از سخن چنی و عیبجو و کسی که قسم دروغ می خورد و ... اطاعت نکن و اطاعت مشروط نیز اطاعت از والیدن و مدیر و ... در جایی است که دستور او در مخالفت با حکم خداست.
وی با بیان اینکه پیامبر از روی هوا سخنی نمی گوید و کاری نمی کند به اقسام وحی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اقسام آن الهام است که به انسان‌های معمولی هم داده می‌شود مانند آنچه برای مادر موسی رخ داد؛ نوع دیگر غریزی است که برای زنبور عسل و حیوانات هم وجود دارد اما وحی قرآنی تنها بر پیامبر نازل می شود و ائمه نیز چون محدث هستند وحی برای آنان نیز می‌آید ولی وحی قرآنی نیست.  
وی تاکید کرد: کسی که منکر وحی شود و آیات غدیر و امامت  را انکار می کند در واقع انکار وحی و خدا را کرده است.
رفیعی به توکل به عنوان دیگر پیام آیه اول سوره احزاب اشاره و تصریح کرد: انسان در زندگی ابزاری مانند خانه و کار و ماشین و ... در اختیار دارد و بر آن‌ها تکیه کرده تا بهتر زندگی کند ولی اینها تکیه‌گاه موقت هستند اما تکیه‌گاه مطلقی نیز به نام خدا وجود دارد.
وی افزود: تکیه بر این تکیه گاه مطلق و سپردن امور به او به معنای توکل است و توکل سبب می‌شود تا انسان از ترس و نگرانی و ... رها شود همان‌طور که امام خمینی با توکل بر خدا توانست بر شاه پیروز شود در حالی که در تصور برخی بزرگان هم، این مسئله نمی‌گنجید.
captcha