به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلاموالمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص)، امروز، هشتم خردادماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب در جمع نمازگزاران حرم حضرت معصومه(س) گفت: انسان اگر خداترس و باتقوا باشد، انگیزههای غیر الهی او را از اهدافش دور نخواهد کرد. وی با اشاره به پیامهای آیه اول این سوره تأکید کرد: یکی از پیامهای مهم این سوره آن است که ای پیامبر(ص) از منافقان و کفار تبعیت نکن؛ تبعیت در قرآن در سه مفهوم به کار رفته است؛ اول اطاعت محض و بدون شرط و شروط که مخصوص اطاعت از معصومان است.
رفیعی ادامه داد: دوم عدم اطاعت به صورت مطلق است یعنی نباید از کفار و منافقان به هیچ وجه در امور مربوط به کفر آنان تبعیت کنیم و سوم نیز اطاعت مشروط است.
استاد حوزه علمیه در تشریح این موارد گفت: در مورد اطاعت مطلق فقط مخصوص معصومین(ع) است و حتی اگر فلسفه حکمی را در نیافتیم نباید آن را بهانه برای عدم اطاعت قرار دهیم البته اصل اثبات توحید و نبوت و امامت برهانی و استدلالی است ولی وقتی ثابت شد حق نداریم تبعیت نکنیم.
رفیعی افزود: در مورد عدم اطاعت محض از کفار نیز آیات فراونی آمده از جمله 9 مورد آن در سوره قلم بیان شده و فرموده از سخن چنی و عیبجو و کسی که قسم دروغ می خورد و ... اطاعت نکن و اطاعت مشروط نیز اطاعت از والیدن و مدیر و ... در جایی است که دستور او در مخالفت با حکم خداست.
وی با بیان اینکه پیامبر از روی هوا سخنی نمی گوید و کاری نمی کند به اقسام وحی اشاره کرد و ادامه داد: یکی از اقسام آن الهام است که به انسانهای معمولی هم داده میشود مانند آنچه برای مادر موسی رخ داد؛ نوع دیگر غریزی است که برای زنبور عسل و حیوانات هم وجود دارد اما وحی قرآنی تنها بر پیامبر نازل می شود و ائمه نیز چون محدث هستند وحی برای آنان نیز میآید ولی وحی قرآنی نیست.
وی تاکید کرد: کسی که منکر وحی شود و آیات غدیر و امامت را انکار می کند در واقع انکار وحی و خدا را کرده است.
رفیعی به توکل به عنوان دیگر پیام آیه اول سوره احزاب اشاره و تصریح کرد: انسان در زندگی ابزاری مانند خانه و کار و ماشین و ... در اختیار دارد و بر آنها تکیه کرده تا بهتر زندگی کند ولی اینها تکیهگاه موقت هستند اما تکیهگاه مطلقی نیز به نام خدا وجود دارد.
وی افزود: تکیه بر این تکیه گاه مطلق و سپردن امور به او به معنای توکل است و توکل سبب میشود تا انسان از ترس و نگرانی و ... رها شود همانطور که امام خمینی با توکل بر خدا توانست بر شاه پیروز شود در حالی که در تصور برخی بزرگان هم، این مسئله نمیگنجید.