به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) حجتالاسلام و المسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعه المصطفی(ص) امروز 11 خرداد ماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه احزاب به آیه ششم این سوره اشاره کرد و گفت: یکی از پیامهای این سوره آن است که پیامبر بر همه اولویت دارد و پیام دیگر آن این است که زنان پیامبر، مادران امت هستند.
رفیعی با اشاره به جایگاه حضرت خدیجه(س) در میان زنان پیامبر(ص) با بیان اینکه شش جلد کتاب طی برپایی کنگره حضرت خدیجه درباره ایشان منتشر خواهیم کرد اظهار کرد: پیامبر سه مورد ازدواج در مکه داشتند و همه بعد از خدیجه بود و ایشان فرمودند هیچ کس برای من مانند خدیجه نمیشود البته ازدواجهای پیامبر همه در شرایط خاصی رخ داده است.
رفیعی بیان کرد: در دیداری که ما با مقام معظم رهبری داشتیم ایشان، نکته دقیقی فرمودند، فرمودند رتبه زنان پیامبر(ص) یکی نیست و معصوم نبودهاند ولی احترام همسران پیامبر و توهین نکردن به آنان باید مورد توجه قرار گیرد البته ما برخورد برخی از آنان با امام علی(ع) را نقد هم میکنیم ولی نباید به زنان پیامبر بی احترامی شود.
این استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه کنگرهای به نام مادران ائمه(ع) برگزار شود که البته شنیدم حرم حضرت معصومه(س) در حال برپایی کنگره حضرت آمنه است به مسئله صله رحم اشاره و تصریح کرد: مسئله دیگر بحث ارث و صله رحم است که مخصوص فامیل با طبقاتی است که در سوره نساء بیان شده است.
رفیعی عنوان کرد: اسلام برای صله رحم و رابطه با فامیل احترام زیادی قائل شده لذا فرموده است به پدر و مادر و اقوام احترام بگذارید و صله رحم داشته باشید.
وی افزود: امام سجاد(ع) فرمود دو گام در نزد خداوند بسیار ارزشمند است اول گامی که در راه جهاد برداشته میشود و گام دوم گامی است که برای صله رحم باشد البته ما در مرگ و میر صله رحممان قوی میشود ولی تا زنده هستیم کمتر این کار را میکنیم.
رفیعی بیان کرد: هنر این است که انسان با فامیلی که قطع رحم کرده است ارتباط برقرار کند؛ پیامبر فرمود در بهشت درجاتی وجود دارد که این درجات برای سه گروه است؛ امام عادل، مرد متاهلی که صبور باشد و کسی که با فامیل ارتباط وثیقی دارد البته منظور از صله رحم، رحم نسبی است.
وی افزود: البته صله رحم نباید به نادیده گرفتن ارزشهای دینی منجر شود و گاهی ممکن است حتی این صله رحم اثر منفی در خانوادهها بگذارد که در این صورت مشمول ارتباط نمی شود همچنین صله رحم نباید باعث تکاثر و تعصب و حرمت شکنی و ارتباط نادرست شود.