انسان خدامدار، کارهایش روی ضابطه قرار می‌گیرد
کد خبر: 3607340
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۳
اولئک هم الراشدون/6

انسان خدامدار، کارهایش روی ضابطه قرار می‌گیرد

گروه معارف: حجت‌الاسلام غبیشاوی تقوی و خدامداری را مؤلفه مهم رشد انسان دانست و گفت: اگر انسان خداترس شد، خود به خود بقیه کارهای او روی ضابطه قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین غبیشاوی، امام جمعه شهرستان ماهشهر در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خوزستان، تقوی و خدامداری را مؤلفه مهم رشد انسان دانست و گفت: اگر انسان خداترس شد، خود به خود بقیه کارهای او روی ضابطه قرار می‌گیرد.

خدامداری فروعات مختلفی دارد

وی اظهار کرد: خدامداری فروعات مختلفی دارد؛ مثل صداقت در گفتار، انضباط در عملکرد، پرهیز از پایمال کردن حق‌الناس، برنامه‌ریزی برای زندگی و… این عوامل سبب می‌شود انسان عنصر خدوم جامعه شود. جای جای قرآن کریم به این موارد و ارزش‌های دینی اشاره شده است که از نگاه قرآن انسان کامل، کسی است که این ویژگی‌ها را داشته باشد.

انسانی که اعتقادش به معاد کامل باشد، میوه اعتقاد او عمل صالح است

غبیشاوی بیان کرد: متأسفانه مقیاس‌ها تا حدودی عوض شده‌اند، پیشرفت در ابعاد مادی زندگی، تحصیل و مسائل دنیایی به جای خود درست است و می‌تواند زیر یک از همین عناوین خدامداری جای بگیرند و عمل صالح باشند. انسانی که اعتقادش به معاد کامل باشد، میوه اعتقاد او عمل صالح است، در این صورت پیشرفت در تحصیل، ثروت، مقام و ... وسیله‌ای برای خدمت به دیگران می‌شود و با توانایی ها و مهارت هایی که دارد می‌تواند در خدمت جامعه باشد.

انسان بدون عمل صالح انسان مفیدی برای جامعه نیست

این امام جمعه ماهشهر ادامه داد: اگر کسی دستش خالی باشد نمی‌تواند مهره مفیدی در جامعه باشد. بنابراین اینها را باید وسیله بگیریم که می‌توانند ما را به خدا نزدیک کنند و در راستای خدمت به خدا و خلق خدا باشد. اما اگر بخواهیم فقط به این فکر باشیم که گلیم خود را از آب بیرون بکشیم، اینها حجاب می‌شود.

وی بر استفاده از فرصت ماه رمضان برای رسیدن به رشد، تاکید کرد و گفت: انسان در ماه رمضان دو کار باید انجام دهد؛ اول آنکه خود را از بار گناهانی که 11 ماه بر اثر غفلت مرتکب شده است، رها کند؛ استغفار و توبه کند. چنانکه رسول خدا(ص) فرمود: فقط انسان شقی است که از مغفرت در ماه رمضان محروم می‌شود. یعنی این قدر رحمت خدا در این ماه گسترده است.

این مدرس حوزه علمیه اظهار کرد:  کار دوم؛ کسب حسنات است که در دو بُعد تهذیب و تزکیه مثل نماز و روزه و تلاوت قرآن و در بُعد اجتماعی با خدمت به خلق است - که در میزان سنگین‌ است - محقق می شود. 

غبیشاوی در پایان بیان کرد: هنر ما این است که با ورود به هر دو عرصه روزهای این ماه را به غنیمت بشماریم. رمضان نسیمی است که می‌توانیم با آن از دلهایمان غبارروبی کنیم و بتوانیم از روحیه‌ای که کسب کردیم چند ماه با این فضا جلو برویم.

captcha