وی با بیان اینکه خداوند بعد از ذکر این مسایل به بدی عمل تبذیر اشاره کرده و مبذرین را برادران شیطان نامیده است؛ تصریح کرد: علامه طباطبایی در مفهوم تبذیر فرموده است که تبذیر به معنای پاشیدن دانه است و در جایی به کار میرود که فرد دانه را درست نمی پاشد و موجب خرابی میشود.
استاد حوزه افزود: علامه تاکید دارد اگر کار خیری برای رضای خدا انجام شود در اینجا اسراف و تبذیر معنا ندارد بنابراین اگر کسی همه اموالش را هم در راه خدا بدهد اسراف نیست.
هادوی تهرانی بیان کرد: گاهی ما به فردی کمک می کنیم که بیکاری و تنبلی را شعار خود قرار میدهد که در واقع این هم نوعی فساد است البته کمک به کسی که با وجود کار کردن نمی تواند مخارج زندگی خود را تامین کند فساد نیست بلکه واجب است.
وی ادامه داد: گاهی نیز ما به فردی کمک مالی میکنیم ولی باعث اعتیاد او میشود که از دید فقهی ما معتقدیم استفاده از مواد مخدر حرام است و آنچه برخی فقهای گذشته در این زمینه گفتهاند با قطع نظر از مفاسد آن و بحثی علمی و تئوریک بوده است.
استاد تفسیر و فقه و اصول حوزه عنوان کرد: ضرری که در فقه مطرح است مطلق ضرر منظور نیست زیرا با نفس کشیدن هم ریه استهلاک پیدا میکند؛ مقصود از ضرر ضرر معتنابه عقلایی است و عقلا به آن به دید ضرر نگاه می کنند لذا وقتی ما با اطباء صحبت میکنیم و متخصصان مختلف آثار مضر زیادی برای سیگار بیان می کنند آیا باز هم جایز است؟ حتی فقهایی که میگویند جایز است به علت این است که میگویند من در اینکه سیگار ضرر دارد یقین ندارم.
وی گفت: برخی اوقات افطاریهایی داده میشود که انسان از اسراف آن، غصه میگیرد در حالی که این همه افراد فقیر و بیچاره داریم که ماهی یک کیلو گوشت نمیتوانند بخرند ولی برخی مواد غذایی را بدون دلیل دور میریزند؛ البته افطاری دادن ثواب دارد ولی باید خوب افطاری بدهیم و از نعمتهای خدا خوب استفاده کنیم.
هادوی تهرانی عنوان کرد: کسانی مسجد میسازند که بسیار کار خوبی است ولی اگر هزینههای گرانقیمت برای تزئینات مسجد کنیم باید بپرسیم چه کسی این کار را جایز میداند به فرض اینکه این کار با قصد خودنمایی هم نباشد.
هادوی عنوان کرد: در این آیات نیز خداوند دستور فرموده است که به فقرا و اقوام و نیازمندان کمک کنید ولی به مسئله انجام درست این کار نیز تاکید دارد همان روشی که برخی افراد انجام میدهند و به جای اینکه باعث تنپروری شوند افراد را به کار مشغول میکنند لذا باید به روش عقلایی در این مسئله توجه کنیم.