ضرورت ایجاد پرتال جامع معارف
کد خبر: 3664762
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۵
حجت‌الاسلام ارباب‌سلیمانی مطرح کرد:

ضرورت ایجاد پرتال جامع معارف

گروه فناوری اطلاعات: مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: ما نیازمند پرتال جامع معارف هستیم که هنوز شکل نگرفته است. اگر این پرتال شکل بگیرد، همه دستگاه‌ها به ویژه صداوسیما می‌توانند منابع‌شان را که ممکن است به مرور زمان از بین برود، در فضای مجازی احیا و منتشر کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمیدرضا ارباب‌سلیمانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به این موضوع که قرآن درباره نحوه گفتگو نسخه‌ای دارد، گفت: اگر این نسخه قرآن را درباره گفتگو مورد توجه قرار دهیم، بنظر می‌رسد زمینه‌های گفتمان سازی فضای مجازی فراهم می‌شود. همچنین خداوند در سوره بقره، آیه 83 می‌فرماید: «قُولُوا لِلنَّاس حُسْناً؛ با زبان خوش با مردم صحبت کنید». درواقع منظور تنها صحبت با اهل ایمان نیست بلکه منظور از این آیه خوب صحبت کردن با هر فردی است؛ حتی اگر به ما توهین کردند.

وی ادامه داد: اگر خوب صحبت کردن را به فرزندان‌مان بیاموزیم و به آنها یاد دهیم که در ارسال پیامک، از بهترین ادبیات استفاده کنند، حتی در پاسخ به افرادی که به آنها توهین کرده‌اند. اگر ما بتوانیم در عمل به این موضوعات توجه کنیم، آن گفتمان قرآنی در فضای مجازی حاکم می‌شود؛ بنابراین باید الگوی گفتمان‌مان، قرآن باشد و این امر محقق خواهد شد مشروط بر آنکه یک گفتمان قرآنی که برگرفته از آموزه‌های معارف قرآن است را به مرور به عنوان یک آئین‌نامه عملیاتی رعایت کنیم و سپس بتوانیم در سامانه‌ها، سایت‌ها به این موضوع بپردازیم.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: اگر بتوانیم الگوی قرآنی را در فضای مجازی حاکم کنیم، قطعا گفتمان قرآنی ایجاد خواهد شد.

وی بیان کرد: در زمان مسئولیتم در خبرگزاری شبستان، مجموعه‌ای به نام «رسانه تراز اسلام» به چاپ رساندیم. در این مجموعه از منابع قرآنی و روایی آنچه که به حوزه خبر، خبررسانی و پیام وجود دارد، استخراج کردیم و با مصادیق تبیین شده آمیختیم. آن مجموعه دستمایه‌ای برای کسانی است که در فضای مجازی به آدابی پایبند هستند؛ آدابی که برگرفته از وحی، آیات و روایات است و این اولین گام گفتمان‌سازی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین ارباب‌سلیمانی در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چگونه نهادها و دستگاه‌ها با اشتراک‌گذاری محتوا می‌توانند در ایجاد گفتمان دینی فضای مجازی دخیل باشند، گفت: بهترین پایگاه برای منابع دینی، سازمان صداوسیماست؛ برای مثال شبکه قرآن در طول سال برنامه‌های تولیدی و زنده را روی آنتن می‌برد، همین برنامه‌ها را می‌توان پس از بازنگری، پیاده‌سازی و درفضای مجازی نشر داد. امروز مؤسسه درس‌هایی از قرآن، بلافاصله پس از سخنرانی حجت‌الاسلام قرائتی، مطالب را در فضای مجازی منتشر می‌کند.

وی بیان کرد: ما نیازمند پرتال جامع معارف هستیم که هنوز شکل نگرفته است. اگر این پرتال شکل بگیرد، همه دستگاه‌ها به ویژه صداوسیما می‌توانند منابع‌شان را که ممکن است به مرور زمان از بین برود، در فضای مجازی احیا و منتشر کنند. ما از این طریق می‌توانیم فضای مجازی را از خوراک مناسب پر کنیم. این امر نیازمند برنامه‌ریزی مل است و جا دارد که سازمان صداوسیما در تحقق این امر مهم پیش‌قدم شود و ما هم کمکش خواهیم کرد.

captcha