به کاربردن لقب «دکتر» در حوزه خودباختگی است
کد خبر: 3674548
تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸
آیت‌الله العظمی سبحانی:

به کاربردن لقب «دکتر» در حوزه خودباختگی است

گروه حوزه‌های علمیه: آیت‌الله العظمی سبحانی با تاکید بر پرهیز از القاب غیرحوزوی در حوزه گفت: به کاربردن لقب «دکتر» در حوزه، خودباختگی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی امروز 29 آذرماه در درس خارج خود با انتقاد از به کارگیری القابی مانند دکتر در حوزه گفت: لقب‌هایی را که در حوزه داریم از بین نبریم. از قدیم القابی مانند ثقة‌الاسلام، حجت‌الاسلام و آیت‌الله به کار رمی‌رفته که القاب خوبی است و ما هم این القاب را استعمال کنیم و از به کار بردن کلمه «دکتر» خودداری کنیم.

وی اظهار کرد: این یک نوع از خودبیگانگی است؛ یعنی حوزه را ترک کرده و از اروپا این القاب را گرفته‌ایم؛ البته کسی که در دانشگاه  درس می‌خواند بله درست است ولی برای کسی که در حوزه درس می‌خواند باید لقب درست انتخاب کنیم و از حوزه بیگانه نشویم تا مصداق «نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ» نباشیم.

این مرجع تقلید تصریح کرد: خودباور باشیم و خودباخته نباشیم؛ این خوباختگی است که از القاب بیگانه استفاده کنیم و مطمئن باشیم مقام ما با القاب اصیل پایین  نخواهد رفت.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه باید با عناصر و القاب اصلی کار کنیم، نقائص را هم برطرف کنیم ولی خودباخته نباشیم، عنوان کرد: در غرب مسئله اعتماد به نفس به صورت صد درصد مطرح می‌شود ولی ما اعتماد به نفس را قبول داریم ولی در سایه توکل به خدا بر آن معتقد هستیم.

captcha