بودجه‌ فعالیت‌های قرآنی عادلانه توزیع نمی‌شود
کد خبر: 3678128
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳

بودجه‌ فعالیت‌های قرآنی عادلانه توزیع نمی‌شود

گروه فعالیت‌های قرآنی: مدیر عامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان گفت: بودجه فعالیت‌های قرآنی پراکنده است و به صورت کارشناسی شده توزیع نمی‌شود، لذا مؤسسات قرآنی موجود باید براساس کارکردشان مشمول بودجه قرآنی شوند.

سید محمدجعفرپروانیان، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های مردمی، فرهنگی قرآن و عترت استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اصفهان، اظهار کرد: وظیفه این اتحادیه، ایجاد وحدت و انسجام‌بخشی میان دستگاه حاکمیتی با مجموعه‌‌ها و موسسات و اساتید قرآنی در استان است.
وی افزود: متاسفانه قبلا به علت فقدان یک مجموعه مدیریتی واحد درحیطه فعالیت‌های قرآنی، موسسات قرآنی مجزا و رها بودند و غالبا موازی‌کاری صورت می‌گرفت، اما ‌اکنون سه مجموعه سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قالب یک تشکیلات و تفاهم‌نامه‌، بنا را بر برابری و وحدت رویه در انجام فعالیت‌های قرآنی گذاشته‌اند.
پروانیان تصریح کرد: بودجه فعالیت‌های قرآنی پراکنده است و به صورت کارشناسی شده نیز توزیع نمی‌شود، لذا مؤسسات قرآنی باید براساس کارکردشان مشمول بودجه قرآنی شوند، مؤسسه‌ای که ظاهرا تنها به نصب یک تابلو اکتفا کرده و هیچ‌گونه فعالیت مفیدی ندارد، مسلما با مؤسسه‌ای که در عرصه فرهنگ قرآنی فعال است، نباید بودجه یکسان دریافت کند.
وی با بیان اینکه درحال حاضر نزدیک به 500 مؤسسه قرآن و عترت و خانه‌های قرآنی روستایی در سطح استان اصفهان مشغول به فعالیت هستند، گفت: باید با همکاری سازمان تبلیغات و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، نبوغ قرآنی را در بین جوانان روستایی کشف و گسترش دهیم. تقسیمات فعالیت‌های قرآنی نیز باید عادلانه وکارشناسی شده باشد، به عنوان مثال در روستاهای اطراف اصفهان با عدم امکانات قرآنی مواجه هستیم و یا در قسمت‌های شمالی استان اصفهان، موسسات قرآنی فراوانی وجود دارد، اما در جنوب اصفهان تعداد موسسات و جلسات قرآنی بسیار اندک و یا اصلا وجود ندارد.
مدیرعامل اتحادیه موسسات و تشکل‌های قرآنی با اشاره به کاهش نیمی از سهم بودجه‌ فعالیت‌های قرآنی، افزود: این اتحادیه درصدد است تا با هم‌اندیشی و همکاری اصحاب قرآنی و با هدف توسعه فرهنگ قرآنی درجهت کاستن از میزان مهجوریت قرآن، بودجه فعالیت‌های قرآنی که به 40درصد رسیده را در جهت احقاق حقوق مردم استیفاء کند و با تمام قوا به فعالیت‌های قرآنی بپردازد. مسلما با هم‌افزایی و قرار گرفتن همه تفکرات در کنار هم شاهد روند روبه رشد در عرصه فعالیت‌های قرآنی خواهیم بود.
پروانیان با اشاره به اینکه شبکه‌های اجتماعی هم تهدید و در عین‌حال یک فرصت هستند، ادامه داد: با استفاده از این شبکه‌ها می‌توان جاذبه‌های قرآنی ایجاد کرد و از شکل سنتی تبلیغات قرآنی خارج شد.
وی با اشاره به این حدیث نبوی « ذَا التَبَسَت عَلَيكُمُ الفِتَنُ كَقِطَعِ اللَّيلِ المُظلِمِ فعَلَيكُم بِالقُرآنِ؛ فَإنَّهُ شافِعٌ مُشفَّعٌ وَماحِلٌ مُصَدَّقٌ؛هرگاه فتنه‌ها و آشوب‌ها چون پاره‌هاى شبِ تار، شما را فراگرفت، به قرآن روى آوريد؛ زيرا قرآن، شفيعى است كه شفاعتش پذيرفته و گفته‌اش مورد تصديق است»، گفت: تمسک به قرآن، ناجی و نجات دهنده است، لذا بیگانگی وجدا شدن مسئولین با فرهنگ قرآنی، ثمره خوبی به دنبال نخواهد داشت. طبق فرموده مقام معظم رهبری به واسطه افسران مقابله با جنگ نرم که منظور فرماند‌هان و مسئولان آمیخته با فرهنگ قرآنی هستند، می‌توان به دنبال توسعه فرهنگ قرآنی در شهرها و روستاها بود.

captcha