اسلام، سبب استحکام جایگاه نوروز در فرهنگ ایرانی شد
کد خبر: 3700635
تاریخ انتشار : ۰۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

اسلام، سبب استحکام جایگاه نوروز در فرهنگ ایرانی شد

گروه فرهنگی- یک پژوهشگر تاریخ گفت: پیوند نوروز با موازین دین اسلام باعث تقویت جایگاه این سنت باستانی در فرهنگ ایرانی شد.

محمدحسین ریاحی، محقق و پژوهشگر تاریخ در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: نوروز رسم ملی و باستانی ما محسوب می‌شود که بعد از تشرف ایرانیان به اسلام، با معیارها و موازین این دین پیوند خورد و باعث استحکام و تقویت جایگاه این سنت در گستره فرهنگ ایرانی شد.
وی افزود: نوروز، سنتی ارزشمند به حساب می‌آید که در گذر زمان دچار تغییراتی شده و این تغییرات، سنتی منبعث از نشاط، روحیه و درست‌اندیشی به وجود آورده و نیز تغییرات اساسی و تأثیرگذار در سبک زندگی فردی و اجتماعی را باعث شده است.

ویبیان کرد: ایرانیان بعد از رو آوردن به اسلام، این سنت را با معیارهای دینی خود پیوند دادند که از رهگذر آن، سنت نوروز در دوره‌های مختلف تاریخی حفظ و حراست شد و امروز آغاز بهار، آغاز زندگی محسوب می‌شود. از دیدگاه شیعیان، عید غدیر نیز در بهار و نوروز اتفاق افتاده است.
ریاحی ادامه داد: نوروز تقویم باستانی و اشعار شاهنامه، به نوروز بسیار توجه قرار گرفته و شواهد نشان می‌دهد که در دوره‌های مختلف تاریخی، مردم با آمدن نوروز و بهار به جشن و پایکوبی می‌پرداختند و برای مثال، در اصفهان بازاری وجود داشته که مردم در آن جمع می‌شدند و ضمن دید و بازدید، به شادی و نشاط و پخش شیرینی می‌پرداختند. چنین مجالسی علاوه بر محافل عمومی، در خانه بزرگان و دانشمندان و شخصیت‌های مطرح نیز برگزار می‌شد.
وی با بیان اینکه نوروز نوعی تحول همراه با دگرگونی طبیعت، اتمام زمستان سرد و خشک و رسیدن به رشد و سرسبزی است، گفت: این سنت با فرهنگ اسلامی همخوانی بیشتری دارد، به خصوص از این جهت که می‌تواند ما را با طبیعت نو شده پیوند دهد و یاد معاد و قیامت را در ما زنده کند. همچنین توجه ما را به این نکته رهنمون می‌سازد که از خدا بخواهیم تا همگام با تغییر و تحول طبیعت، خوبی‌ها و آراستگی‌های فراوانی را در زندگی ما به وجود آورد.
این پژوهشگر تاریخ خاطر نشان کرد: نماد و سمبل هر سال می‌تواند برخاسته از طبیعت و یا حاکی از رشد و توسعه و رونق باشد.

انتهای پیام 

captcha