سعه‌صدر و نعمت هدایت؛ بهترین مصادیق احسن‌الحال
کد خبر: 3701561
تاریخ انتشار : ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۰
بهجت‌پور بیان کرد:

سعه‌صدر و نعمت هدایت؛ بهترین مصادیق احسن‌الحال

گروه حوزه‌های علمیه ــ محقق و پژوهشگر قرآنی حوزه خواهران با تبریک سال جدید به برخی مصادیق احسن‌الحال اشاره کرد و گفت: درخواست هدایت‌یافتگی و طلب سعه‌صدر برای تربیت فرزندانی شایسته و در تراز دین، بهترین مصادیق احسن‌الحالی است که در سال جدید می‌توانیم از خدا بخواهیم.

سعه‌صدر و نعمت هدایت؛ بهترین مصادیق احسن‌الحال

زینب بهجت‌پور، محقق و پژوهشگر قرآنی حوزه خواهران در گفت‌وگو با ایکنا؛ با تبریک فرارسیدن سال جدید گفت: بهار یکی از باشکوه‌ترین جلوه‌های رحمانی در جهان هستی است که می‌توان با تماشای آن راهی به سوی خداوند یافت و جمال الهی را نظاره کرد.

وی افزود: تقارن سال نو با ماه پربرکت رجب و همچنین تقارن نخستین روز سال جدید با شهادت امام علی النقی(ع) نشانه بر آمیخته بودن سال 97 با رنگ و بوی نورانیت برخاسته از مکتب اهل‌بیت(ع) و هنر ملت ایران در تلفیق آئین‌های ملی با رسوم مذهبی و دینی است.

بهجت‌پور تاکید کرد: قرائت دعای تحویل سال که میان خانواده‌های ایرانی در هنگام نو شدن سال، انجام می‌شود در حقیقت به طور هوشمندانه‌ای نشان می‌دهد که ایرانیان آئین باستانی خودشان را به وسیله خواندن این دعا رنگ و بوی معنوی و اسلامی می‌دهند.

این محقق با بیان اینکه این حال احسن که در این دعا از خداوند متعال درخواست می‌شود در ساحت‌های گوناگون قابل بررسی است ادامه داد: اولین عرصه برای احسن الحال شدن یک انسان در حوزه ارتباط او با خداوند است.

وی افزود: انسان بنا بر گفته خداوند متعال در قرآن خلیفة الله در زمین است؛ پس والاترین و بهترین چیزی که می‌توان از خداوند درخواست کرد این است که شرایط و مقتضیات را برای رسیدن ما به این مقام به شایستگی فراهم فرماید.

بهجت‌پور با بیان اینکه زن به دلیل ویژگی‌های روحی خاص می‌تواند مصادیق زیباتری از احسن الحال را با درخواست از خداوند حکیم و علیم داشته باشد، تصریح کرد: در روایات مکررا آمده است که خداوند به زنان مهربان‌تر و رئوف‌تر است؛ پس می‌توان با استفاده از این ویژگی فوق‌العاده از خداوند بخواهیم و تلاش کنیم که ارتباط ما را با خودش مستحکم و قوی بفرماید.

وی افزود: در پرتو چنین ارتباطی روحیه انسان تقویت شده و آرامش نفس پیدا می‌کند و به طور طبیعی از اموری مثل اضطراب و تشویش و مشکلات روحی به خصوص در شرایط کنونی جامعه که متاسفانه شاهد برخی ساختارشکنی‌ها هستیم دور می‌شود، همان طور که خداوند فرمود «الا بذکر الله تطمئن القلوب».

بهجت‌پور بیان کرد: انسان به نحوی آفریده شده است که یاد خدا مایه آرامش اوست و نه چیز دیگر؛ این طمأنینه و استقرار نفس در سایه ارتباط معنوی و روحی با خداوند در ساحت‌های مختلف زندگی، ثمرات و برکات بی‌شماری را به دنبال می‌آورد.

وی با بیان اینکه دومین حوزه در درخواست ما برای احسن‌الحال شدن حوزه ارتباط با سایر افراد است، تصریح کرد: در این جا می‌توان افرادی که انسان با آن‌ها در تعامل است در یک نگاه کلی به خانواده و غیر خانواده تقسیم کرد.

تأکید بر نقش خانواده

این محقق ادامه داد: خانواده به عنوان اولین کانونی که فرد در آن قرار می‌گیرد، دارای اهمیت شایان توجهی است؛ اولین تأثیرات محیطی که فرد دریافت می‌کند از محیط خانواده است و حتی تأثیرپذیری فرد از سایر محیط‌ها می‌تواند نشئت گرفته از همین محیط خانواده باشد.

وی افزود: خانواده، پایه‌گذار بخش مهمی از سرنوشت انسان است و در تعیین سبک و خط مشی زندگی، اخلاق، سلامت و عملکرد فرد در آینده نقش بزرگی بر عهده دارد. در حقیقت سه دلیل عمده اهمیت خانواده در این سه محور یعنی شکل دادن شخصیت فرد، تقویت احساس و عاطفه و نهادی برای پشتیبانی و حمایت همه جانبه وجود دارد.

بهجت‌پور اظهار کرد: بهترین حال و به تعبیر دعای تحویل سال، احسن الحال یک مادر در درون خانواده این است که از خداوند بهترین و شایسته‌ترین رفتار و بهترین روش و منش در تربیت فرزند را درخواست کند و گام‌های نظری و عملی مرتبط با این هدف را هم بردارد.

وی افزود: مادران در هنگام دعا در تحویل سال از خداوند بخواهند تا به آنان سعه صدر لازم در تربیت فرزندانی شایسته در تراز دینی را به آنان عنایت کند؛ مسئله‌ای که امروز ضرورت آن در جامعه بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

وی، تعامل نیکوتر با دیگر اعضای خانواده را از دیگر مصادیق احسن الحال برای یک فرد برشمرد و تاکید کرد: در ارتباط زنان، با دیگران نیز احسن الحال را می‌توان در خوش اخلاقی، خوش‌برخوردی، حسن ظن، تعامل نیکو و اموری از این دست با رعایت ضوابط شرعی تعریف کرد.

این محقق تصریح کرد: در این روزها که طبیعت در طلیعه بهار و همگام با ماه رجب المرجب جان و حیات دوباره پیدا می‌کند همه باید سال جدید را با درود و سلام بر بهار جان‌ها و ذخیره عالم امکان و تجدید عهد و ارادت خالصانه به محضر آن حضرت و اهل بیت عصمت و طهارت آغاز کنیم و از خداوند هدایت را به عنوان بالاترین نعمت طلب کنیم.

انتهای پیام

captcha