به گزارش ایکنا؛ شفاف سازی و پاسخ دادن به ذهنهای پرسشگر، بصیرت به همراه دارد، ابعاد مختلف حج نیز از جمله مواردی است که ذهن بسیاری از افراد را به خود مشغول کرده است؛ در این نوشتار سعی داریم به برخی شبهات که پیرامون حج وجود دارد پاسخ دهیم.
شاید این سوال برای شما هم مطرح شده باشد که چرا هنگامى كه براى زيارت خانه خدا مىرويم به زيارت رسول خدا(ص) نيز بايد برويم؟ در پاسخ باید گفت: گر چه در معناى حج گفته شده است كه حج آهنگ خانه خدا كردن است، اما هر كارى راهى دارد و هر خانهاى درى. خوبى در اين نيست كه از هر راهى قصد خانه خدا كنى. خانه خدا از دروازه رسالت راه مىگيرد و و مدينه الرسول و خانه رسول(ص) از اهل بيت رسول و از باب ولايت راه مىگيرد، بنابراين زيارت رسول خدا(ص) مقدمه زيارت خانه خداست.
علاوه بر اين، از آن حضرت نقل شده كه هر كسى به زيارت خانه خدا بيايد و مرا زيارت نكند بر من جفا كرده است و جفا به معناى آزار است كه خداوند در قرآن آزار دهندگان رسولش را لعن كرده است. از اين رو برخى بزرگان دين زيارت آن حضرت را در حد واجب دانستهاند.
پرسش مطرح دیگر شاید این باشد که با توجه به اينكه از ديدگاه اسلام پرستش بت و سنگ شرک است و خداوند از آن نهى كرده است، چرا مسلمانان بايد به سوى حجرالاسود عبادت كرده و نماز بخوانند؟
در پاسخ باید گفت خداوند متعال دستور داده است به سوى مسجدالحرام و كعبه نماز بخوانند، نه به سوى حجرالاسود به نحوی که در آیه 150 سوره بقره آمده است: «وَ مِنْ حَيْثُ خَرَجْتَ فَوَلِّ وَجْهَكَ شَطْرَ الْمَسْجِدِ الْحَرامِ ... و از هر كجا بيرون آمدى، [هنگام نماز] روى خود را به سمت مسجد الحرام بگردانى ...»
حجرالاسود سنگى است كه در ركن اسود كعبه در ارتفاع يک و نيم مترى خانه كعبه نصب شده است و حجاج در طواف خود به صورت نمادين به طرف آن حركت كرده و آن را تقديس و تكريم مىكنند و تقديس و تكريم جدا از پرستش است.
از دیگر پرسشهای مطرح علت زيارت قبور اهل بيت(ع) در حج است که در پاسخ باید گفت: قرآن كريم به مكانهاى مقدس اشاره كرده است؛ اما اين اشارهها به دو گونه است. به نحوی که در بخشی به صراحت از آن مكانها نام برده؛ مانند سرزمين بيت المقدس كه در آيه نخست سوره اسرا بدان اشاره شده و سرزمين مقدس طوى كه در آيه 12 سوره طه، آمده است. همچنين خداوند متعال مىفرمايد: «خداوند كعبه، بيت الحرام، را وسيلهاى براى استوارى و سامان بخشيدن به كار مردم قرار داده است ...» و در آيات ديگر، ضمن بيان اهميت و جايگاه سرزمين مقدس مكه و تبيين اعمال و احكام حج و مقامهاى مختلف آن، مانند: مقام حضرت ابراهيم(ع)، صفا و مروه، مسجد الحرام، حجرالاسود و ... مردم را براى زيارت و طواف خانه خدا دعوت مىكند.
مكانهاى مقدسى كه قرآن كريم به صورت كلى به آن اشاره كرده و انسان را به اهميت و احترام آنها توجه داده و به طور كلى معيارهايى را بيان فرموده است كه مىتوان با استفاده از آنها، مكانهاى مقدس و محترم را شناخت؛ از جمله مىفرمايد: «ذلِكَ وَ مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ اين است [سخن حق] و هر كس شعائر دين خدا را بزرگ و محترم دارد، [خوشا بر او] اين صفت دلهاى پرهيزگار است.
شعائر، جمع شعيره و به معناى علامت و نشانه است و در آيه، نشانههاى وجود خدا منظور نيست؛ زيرا همه عالم نشانه وجود اويند، بلكه مقصود نشانههاى دين اوست؛ به همين سبب، برخى مفسران، «شَعائِرَ اللَّهِ» را به «معالم دين اللَّه»؛ يعنى نشانههاى دين خدا تفسير كردهاند و تمام آنچه را در برنامههاى دينى وارد شده و انسان را به ياد خدا و عظمت آيين او مىاندازد، شعائر الهى مىدانند كه و بزرگداشت آنها، نشانه تقواى دلهاست.
خداوند متعال در جاى ديگرى مىفرمايد: «فِي بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ؛ در خانههايى كه خدا اجازه داده كه [قدر و منزلت] آنها رفعت يابد و نامش در آنها ياد شود. در آن [خانه] ها هر بامداد و شامگاه او را نيايش مىكنند.» اين خانهها، همان مراكزى است كه به فرمان پروردگار، استحكام يافته و مركز ياد خداست و حقايق اسلام و احكام خدا از درون آنها نشر مىيابد و در اين معناى وسيع و گسترده؛ مساجد، خانههاى انبيا و اوليا، به ويژه خانه پيامبر اكرم(ص) و خانه اميرمؤمنان على(ع) جمع است و به طور كلى، هر كانونى كه به فرمان خدا برپا شود و نام او در آن برده شود و هر صبح و شام، مردان باايمان كه زندگى مادى، آنان را به خود مشغول و از ياد خدا غافل نمىكند، به تسبيح و تقديس در آنها مشغول هستند، چنين مكانهايى، مركز مشكات انوار الهى، ايمان، هدايت بوده داراى تقديس و احترام است.
طبق مفهوم اين آيه، مكانهايى كه در آن معارف الهى مطرح مىشود و اشخاصى مانند علما، مراجع و دانشمندان الهى به تدريس و تبيين اين معارف مشغول باشند، همگى داراى تقديس و احتراماند و زيارت آنها نيز داراى اهميت و فايده است. افزون بر اين، زيارت مزار بزرگان دين، نوعى احترام به آنان و قدرشناسى از زحماتى است كه آنان در راه اعتلاى دين خدا و هدايت بندگان خدا، متحمل شدهاند.
انتهای پیام