تنش میان پاکستان و هند در خط کنترل کشمیر
کد خبر: 3777508
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۴

تنش میان پاکستان و هند در خط کنترل کشمیر

گروه بین‌الملل ــ به دلیل تیراندازی نیروهای هند در خط کنترل کشمیر که تحت نظارت پاکستان قرار دارد،‌ یک غیرنظامی کشته شد و 9 نفر مجروح شدند.

به گزارش ایکنا به نقل از خبرگزاری «آناتولی» ترکیه؛ ارتش پاکستان طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: بر اثر تیراندازی نیروهای هند در خط کنترل کشمیر، یک زن غیرنظامی کشته شده است و 9 نفر غیرنظامی دیگر نیز که 2 زن و 3 کودک در میان آنها هستند،‌ مجروح شده‌اند.

در این اطلاعیه با درج تصاویر کودکانی که در این حمله مجروح و به بیمارستان منتقل شده‌اند، آمده است: سربازان پاکستان نیز به این حمله پاسخ داده و دو طرف طی چند ساعت با هم درگیر شده‌اند.

مقامات پاکستان اعلام کرده‌اند که اهالی منطقه «آتموقام» واقع در مرز این کشور با هند نیز به سمت مناطق امن‌تر فرار کرده‌اند.

ارتش هند نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است: دلیل تیراندازی سربازان ما، مقابله با عبور افرادی در لباس ارتش پاکستان در خط کنترل کشمیر و برای حمله به نقاط تحت کنترل هند بوده است.

گفتنی است، از سال 1947 و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلستان، تاکنون 3 جنگ در سال‌های (1947، 1965 و 1971) میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر که ۹۰ درصد ساکنان آن از مسلمانان شیعه و سنی هستند، روی داده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند.

گروه‌های آزادی‌خواه کشمیر در سال 1989 مبارزه برای استقلال از هند و پیوستن به پاکستان را آغاز کردند. براساس آمار سازمان‌های حقوق بشری، از سال 1989 تاکنون بیش از 100 هزار کشمیری توسط نیروهای امنیتی هند کشته شده‌اند.

گاه پیش می‌آید که در خط کنترل منطقه آزاد کشمیر که در کنترل پاکستان قرار دارد و همچنین منطقه جامو و کشمیر که تحت حاکمیت هند است، درگیری‌هایی میان نظامیان دو کشور روی می دهد. از سال 2003 تاکنون، دو طرف یکدیگر را به نقض آتش‌بس در این منطقه متهم می‌کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha