به گزارش ایکنا، علیرضا حاجیانزاده، امروز 25 فروردین در نخستین نشست قطب 5 کشوری کمیته همکاریهای حوزه علمیه و آموزش پرورش شامل معاونان فرهنگی و پرورشی استانهای اصفهان، هرمزگان، یزد، کرمان و چهارمحال و بختیاری که در قم برگزار شد، درباره اهمیت جایگاه ستاد همکاریها بیان کرد: این ستاد دارای سابقه 12 ساله با این نام و دارای 25 سال قدمت با عناوین دیگری است.
وی گفت: معمولا درهر وزارتخانه یا نهاد کلانی اگر قرار باشد توجه ویژهای نسبت به یک طرح یا پروژه اتخاذ شود آن را جدای از ساختار، با عنوان یک ستاد زیر نظر مستقیم بالاترین مقام دستگاه قرار می دهند.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: اهتمام امام خمینی، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید و دیگر دلسوزان به اسلام و انقلاب نسبت به اهمیت استفاده از روحانیون در تعلیم و تربیت اسلامی از جلوه های اهمیت تشکیل این ستاد است.
وی بیان کرد: نظر امام خمینی(ره) و رهبری نسبت به اینکه کارتعلیم و تربیت را باید با کمک روحانیت انجام داد، دارای اهمیت زیادی است و ما این مطالبات را در صدر اسناد آوردیم تا کار تعلیم وتربیت با حضور روحانیت شکل بگیرد.
حاجیان زاده عنوان کرد: یکی از جلوه های اهمیت ستاد همکاریها، تاکید مقام معظم رهبری برحضور و فعالیت روحانیون در عرصه تعلیم و تربیت است ، معظم له در سفری که به قم داشتند در جمع اعضای جامعه مدرسین فرمودند: روحانیون باید آموزش و پرورش را دریابند.
وی خاطر نشان کرد: پس از تاکید رهبر معظم انقلاب، ستاد همکاریها جانی دوباره گرفت و مسئولین هر دونهاد، برای ارتقائ سطح همکاریها جهت تقویت ستاد تلاش های وافری کردند.
وی اهتمام مراجع تقلید برای کمک به نهاد تعلیم و تربیت را از دیگر جلوه های اهمیت ستاد همکاریها دانست وگفت:مراجع عظام تقلید نیز مطالباتی در رابطه با تعلیم و تربیت دارند که در دیدارهای وزیران وقت و فعلی مطالبات و خواستههایی مطرح کردهاند و ضمن تایید فعالیت های آموزش و پرورش، تاکیدات و انتقاداتی نیز نسبت به تعلیم و تربیت داشتهاند.
وی افزود: این یک فرصت مهم است و شاید از میان همه وزارتخانهها وزراتخانهای که مراجع عظام تقلید به آن نگاه ویژهتر دارند، آموزش و پرورش است، و آنان نیز خود را در قبال بالنده بودن نظام تعلیم و تربیت اسلامی مسئول می دانند و باید از این فرصت نهایت استفاده را برد ونظرات این بزرگان راچراغ راه خود بدانیم.
دبیرستاد همکاریها ، توجه جدی مدیران حوزه علمیه چه در گذشته وچه مدیریت فعلی را یکی دیگر از جلوههای اهمیت کار ستاد دانست و اظهار کرد: وزیر و مدیر حوزه نیز تاکیدات زیادی بر فعالیتهای ستاد دارند و با وجود درگیری ها و حیطه گسترده وظایف ، اهتمام ویژه وجود دارد و هر دو مسئول عالی، شخصا پای کار هستند و تا اینجای کار، تلاش های زیادی در حلقه وصل این دو نهاد صورت گرفته است.
حاجیان زاده افزود: ریاست عالی ستاد برعهده مدیر حوزههای علمیه و وزیر آموزش و پرورش است و ابلاغیه دبیر ستاد نیز با امضای این دو مقام مسئول در عالی ترین رکن صادر شده و از طرفی دبیر ستاد عضو شورای معاونان هر دو ارگان حوزه و آموزش و پرورش است.
وی بیان کرد: جایگاه والای کمیته همکاری استانها نیز یکی دیگر از جلوه های اهمیت موضوع است که در مراکز استانها به ریاست امام جمعه و نماینده ولی فقیه تشکیل میشود ، در این کمیتهها مدیر کل آموزش و پرورش نایب رئیس، معاون پرورشی و فرهنگی استان دبیر کمیته و مدیران حوزه های علمیه خواهران و برادران ، رؤسای سازمان تبلیغات،اوقاف و امورخیریه ، اتحادیه انجمن اسلامی دانش آموزان و... اعضای کمیته های استانی و به تبع آن شهرستانی و منطقه ای هستند.
علیرضا حاجیان زاده در ادامه عنوان کرد: در دورجدید در کنار کمیته های استانی ،کمیته های ستادی نیز در حال بازسازی است که نمایندگان معاونت های ستادی دو طرف حضور داشته باشند تا در همفکری و تغذیه فکری وارد مباحث محتوایی شوند و پاسخگوئی و تحلیل داشته باشند.
وی از تشکیل هیئت اندیشه ورز در ستاد همکاریها خبر داد و خاطرنشان کرد: نیازسنجی و پاسخ به نیازها یکی از برنامه ها و رویکردهای جدید این ستاد است، زیرا باید رصد کنیم وبدانیم چه مسائل و دغدغه هایی درآموزش و پرورش مطرح است تا با اندیشمندان حوزوی مطرح نماییم و پاسخ ها را با بهره مندی از ظرفیت های علمی حوزه دریابیم.
حاجیان زاده اظهار کرد: پس از نیازسنجی و شناخت مسائل، توسط هیات های اندیشه ورز، راهکارها تهیه می شود تا در شورای فقهی تعلیم و تربیت با حضور بزرگان حوزه مطرح شود.
وی گفت: بنا بر تاکیدات مدیر حوزه های علمیه و وزیر آموزش و پرورش تشکیل شورای فقهی تعلیم و تریبت با حضور اساتید خبره و مطرح حوزه علمیه مراحل پایانی خود را میگذراند ، کار این شورا حل مشکلات و معضلات فقهی تربیتی در سطح کلان است و هرچند وقت یکبار با حضور وزیر و مدیر حوزه ،مسائل کلان و پدیده های نوظهور عرصه تعلیم و تربیت در حضور آنان مطرح و پس از بحث و بررسی راهکارهای لازم در خصوص آن مسائل ارائه خواهد شد.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش افزود: ما در ستاد همکاریها ، مجری هیچ طرحی نیستیم و تنها به عنوان سیاست گذار، کار مطالعاتی طرحها، تهیه محتوا و تغذیه فکری ، برنامه ریزی و نظارت را انجام میدهیم وداعیه اجرا نداریم.
حاجیان زاده اظهار کرد: پس از سیاستگذاری و تولید محتوا در ستاد، توزیع فعالیتها بین معاونت ها انجام میگیرد که از جمله معاونتها و بخشهای فعال، معاونت پرورشی، معاونتهای آموزشی، سازمان پژوهش، دانشگاه فرهنگیان وعلاوه بر حوزههای علمیه برخی سازمانهای خارج از سیستم آموزش و پرورش همچون سازمان تبلیغات و اوقاف و امور خیریه هستند و موسسات وابسته به حوزه که هر یک در این مسیر نقش مهمی را بر عهده گرفتهاند.
دبیر ستاد همکاریها افزود: دبیرخانه ستاد نقش مهمی در پیشبرد برنامههای ستاد و تولید محتوا دارد، در واقع نقش دبیرخانه، سازماندهی و تجمع معاونتها و بخشهای درون و بیرون جهت ارجاع تصمیمات و سیاستهای کلان است.
دبیر ستاد همکاریها در بخش دیگری از سخنان خود به نیازمندیهای کمیتههای استانی و نقش معاونان فرهنگی و پرورشی در بالندگی این کمیتهها پرداخت و گفت: یکی از نیازهای مهم ایجاد نشاط در مدارس بر اساس چارچوبهای دینی وهمچنین شناخت آسیب های اجتماعی و ارائه آموزش های لازم برای پیشگیری از آسیبها در سطح مدارس است که باید با همکاری کمیتههای استانی توسط ستاد پیگیری شود.
دبیرستاد همکاریهای افزود: دانشآموزان در سن بلوغ، نیاز به آموزش و آگاهی دارند و باید در این آموزشها از ظرفیت حوزههای علمیه استفاده شود و با استفاده از نظرات علما خوراک راهبردی و محتوایی تامین کنیم.
وی با اشاره به هویت ساختاری ستاد بیان کرد: گرچه ما به شکل کاذب به دنبال مطرح کردن خودمان نیستیم، اما برای دست یافتن به اهداف، لازم است چراغ ستاد را پررنگ تر کنیم واز نظر ساختاری هویت ستاد را ترسیم کنیم.
حاجیان زاده عنوان کرد: ستاد نیاز به تقویت و پیگیری دارد، تیمهای ستادی و اعضا باید با مراقبت از این جایگاه و ساختار و موقعیت، تقویت شود و هویت سازی کنیم. جلساتی در این رابطه تعیین شده که در طول سال 98 برگزار میشود، همچنین در استانها تشکیل جلسات کمیتهها جدی گرفته شود تا به نتایج مطلوب و خروجیهای مناسب دست یابیم و ستاد و فعالیتهای آن را در سطح استانها معرفی کنیم.
مشاورعالی وزیر آموزش وپرورش گفت: در پیشبرد اهداف ستاد همکاریها، طرحهایی داریم، برخی از طرحها نیاز به توجهات خاصی دارد زیرا آثار پایدارتری دارند. بحث روحانی مستقر یکی از طرحهای مهم است ، روحانی که به طور دائم در مدرسه حضور دارد بیش از دیگران می تواند با دانش آموزان ارتباط برقرار کند و تاثیر گذار باشد.
حاجیان زاده عنوان کرد: روحانیون باید در مدارس دارای مشخصات خاصی در ایجاد ارتباط دوستانه و صمیمی با دانش آموزان داشته باشند، روحانی باید بتواند زبان بچهها را بشناسد و در بازی کودکان شرکت کند و با کودک ارتباط برقرار کند، گرچه در سطح کشور 107 هزار مدرسه فعال است و ما این تعداد روحانی دارای مشخصات لازم را نداریم. بنا براین همراهی فکری حوزه در توانمند سازی معلمان و مربیان مدارس، نقش مهمی در تعلیم و تربیت دارد.
دبیرستاد همکاریهای بیان کرد: باید پاسخگوئی به شبهات در مدارس و پاسخها قانعکننده واز طرفی تولید سئوال در دانش آموزان جزء الویتها باشد.
وی گفت: پرداختن به بحث مدارس علوم و معارف اسلامی نیز از جمله اولویتهاست، حوزه علمیه به طور جد در راهاندازی مدارس معارف وارد شده ، برخی از این مدارس وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، مدرسه عالی شهید مطهری، و حوزه علمیه خواهران است و قراراست از امسال مدارس معارف وابسته به حوزههای علمیه به عنوان مدارس پیش حوزوی نیز تشکیل شود ، برای این کار نمایندهای از سوی مدیریت حوزه های علمیه تعیین شده است. در مسیر ایجاد مدارس معارف باید توسعه متوازن و متناسب با تعداد دانش آموزان داشته باشیم .
وی در ادامه عنوان کرد: توانمندسازی نیروهای انسانی اعم از مربیان و روحانیون یکی از اولویت های مهم است چون در همه مدارس نمیتوان روحانی داشت، اما میتوان معلمین و مربیان را تعلیم داد در این خصوص ایجاد دورههای آموزشی برای مربیان و روحانیون ضروری است.
حاجیانزاده گفت: بر اساس چشم انداز و برنامه 5 ساله حوزه علمیه و با استفاده از سند تحول آموزش و پرورش و زیر نظامهای آن، برنامه 5 ساله همکاری را تدوین کرده که در نشست آتی ستاد عالی همکاریها، تصویب خواهد شد.
وی در پایان بیان کرد: در جهت تحقق اهداف از همه ظرفیت دستگاهها استفاده می کنیم ،اما باید به نحوی مدیریت کنیم که از موازی کاری و ناهماهنگی در امور پرهیز شود.
انتهای پیام