تحقیقات علوم انسانی معطوف به مشکلات احصا شده از جامعه باشد
کد خبر: 3819796
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۴
مشاور رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی:

تحقیقات علوم انسانی معطوف به مشکلات احصا شده از جامعه باشد

گروه دانشگاه ــ مشاور عالی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در امور حوزوی و دانشگاهی گفت: دانشگاه‌ها در زمینه علوم انسانی باید به دغدغه نهاد‌ها و سازمان‌ها که مشکلات سطح جامعه را استخراج می‌کنند، توجه کرده و نسبت به این مسائل کار پژوهشی انجام دهند.

حجت‌الله ابراهیمیان، مشاور عالی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در امور حوزوی و دانشگاهی در گفت‌وگو با ایکنا؛ به موضوع کاربردی شدن پایان‌نامه‌های این دانشگاه اشاره و با بیان اینکه تمرکز ما نباید صرفاً بر نگارش چند پایان‌نامه و رساله در این دانشگاه باشد و باید فراتر از دانشگاه عمل کنیم، گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی با نگاه حاکمیتی و تبیین گفتمان تقریبی، به دنبال آن است که پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری، به صورت هدفمند تدوین شوند. به این منظور، اساتید را ترغیب و تشویق می‌کنیم تا در راستای تبیین این گفتمان که مورد تأکید مقام معظم رهبری است، موضوعات رساله‌ها و پایان نامه‌های دانشجویان تبیین شود.

وی با تأکید بر اینکه امروز ظرفیتی در عالم جهان اسلام برای مقابله با خشونت و جلوگیری از آن وجود دارد، گفت: دانشجویان را تشویق می‌کنیم تا تحقیقات و پژوهش‌های خود را معطوف به تفکرات افراطی و تبیین مباحث فقهی، فلسفی و قرآنی پیرامون آن کنند.

مشاور عالی رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در امور حوزوی و دانشگاهی درباره چگونگی حمایت از پایان نامه‌ها و رساله‌های این دانشگاه بیان کرد: یکی از مباحث مهم در بحث پایان نامه‌ها ارتباط دانشگاه با صنعت و ارتباط دانشگاه با مراکزی است که سفارش تحقیقاتی در زمینه مسائل مرتبط با رشته‌های این دانشگاه دارند. دانشگاه‌ها باید با ادارات، سازمان‌ها و نهاد‌هایی که با نگاه اسلامی به مشکلات در عرصه علوم انسانی توجه دارند، هماهنگی به عمل آورند و پایان‌نامه‌ها و رساله‌های خود را در موضوعات مرتبط با این مسائل استخراج کنند و بتوانند با همکاری سازمان و نهاد مربوطه، مشکلات جامعه را حل کنند. در عرصه صنعت از دغدغه‌ها می‌گوییم، اما در علوم انسانی باید دغدغه نهاد‌ها و سازمان‌ها که مشکلات سطح جامعه را استخراج می‌کنند، مورد توجه قرار گیرد و بر روی آن‌ها کار پژوهشی انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چه موضوعاتی باید برای نگارش پایان‌نامه و رساله در دانشگاه مذاهب اسلامی مورد تأکید باشد، گفت: با توجه با اینکه این دانشگاه ۲۵ سال پیش به امر مقام معظم رهبری تأسیس شد، طبیعی است که نگاه و تأکیدات رهبری در سخنرانی‌ها مورد توجه ما باشد، بنابراین هر مسئله بنیادین که مورد توجه رهبری و مرتبط با جهان اسلام و وحدت مسلمین باشد را احصا خواهیم کرد و دانشجویان را تشویق می‌کنیم در این زمینه‌ها دست به نگارش پایان نامه بزنند.

انتهای پیام
captcha