شور علمی به طلاب منتقل نمی‌شود/ تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی حوزه خواهران
کد خبر: 3826057
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
حجت‌الاسلام بهجت‌پور:

شور علمی به طلاب منتقل نمی‌شود/ تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی حوزه خواهران

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان اینکه رسیدن به مرجعیت علمی و دینی حوزه خواهران در بحث زنان و خانواده هدف اصلی این حوزه است، تأکید کرد: هم‌اکنون شور علمی به طلاب منتقل نمی‌شود، از این رو باید دروس به این سمت اصلاح شود.

شور علمی به طلاب منتقل نمی‌شود/ تلاش برای رسیدن به مرجعیت علمی حوزه خواهرانبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه‌های علمیه خواهران، چهارشنبه 19 تیرماه، در نشست مدیران استانی حوزه‌های علمیه خواهران، که در مرکز مدیریت این حوزه در قم برگزار شد، با اشاره به وسعت مدارس و گستره جغرافیایی حوزه خواهران گفت: دائماً باید همه فعالیت‌های حوزه خواهران در یک افق اجتماعی رصد شود تا  نقشی این حوزه در بستر اجتماعی و فرهنگی بروز و ظهور یابد.
 
وی با بیان اینکه حوزه علمیه یک جریان بسته داخلی نیست اظهار کرد: از این رو باید ظهور و بروز حوزه در تعامل با اجتماع و نقش و تأثیرگذاری آن شناسایی و رصد شود.
 
مدیر حوزه‌های علمیه خواهران کشور داشتن سرمایه اجتماعی را از مهم‌ترین سرمایه‌ برای هر نهاد و دستگاهی برشمرد و تصریح کرد: هنوز بنا به دلایلی رصد‌ دقیقی از این مسئله نداشته‌ایم و نمی‌توانیم به صورت میدانی جایگاه حوزه خواهران را در اجتماع مشخص کنیم، ولی برنامه‌هایی برای رصد این جایگاه در دستور کار قرار داده‌ایم.
 
این مفسر قرآن با اشاره به توجه مردم ایران به نهادهای دینی تأکید کرد: نبض دین در ایران می‌زند و نهادهای دینی مردم را به خود جذب کرده‌اند. البته روحانیت باید توجه داشته باشد برای داشتن نقش محوری در جذب مردم به دین باید توجه کافی به رفتار خود داشته باشد و نقایص را اصلاح کند.
 
مدیر حوزه خواهران با بیان اینکه ارتقای میزان اعتماد مردم به حوزه‌های علمیه خواهران از مهم‌ترین وظایف مسئولان مدارس استانی است، بیان کرد: در این راستا باید تعامل مناسبی میان مدیران و استادان مدرسه با مردم در همه استان‌ها شکل بگیرد و مردم حوزه خواهران را مأمنی برای رفع نیازهای دینی خود در عرصه مطالعات زن و خانواده بدانند.
 
رسیدن به مرجعیت علمی و دینی در حوزه خواهران
 
صاحب تفسیر «همگام با وحی» با بیان اینکه هدف ما در حوزه‌های علمیه خواهران نباید تنها تربیت مادران و بانوان خوب باشد، اظهار کرد: نباید هدف حوزه خواهران را به همین حد تقلیل دهیم زیرا جوشش تکاملی حوزه را تقلیل داده و حتی تعطیل کرده‌ایم.
 
بهجت‌پور تصریح کرد: هدف اصلی حوزه‌های علمیه خواهران رسیدن به مرجعیت علمی و دینی بانوان در جامعه در مسائل مرتبط با زنان و خانواده‌هاست. در غیر این صورت باید ببینیم که آیا واسپاری این امر به دیگران مجوز شرعی دارد؟ حجت کامله دین امروز در دست ما وجود دارد و باید با همین نگاه، یعنی هدف کلان حوزه خواهران، برنامه‌های سالانه و پنج ساله را بنویسیم.
 
وی با بیان اینکه پایداری در هدف یک زمینه اخلاقی لازم دارد، گفت: هدف حوزه خواهران مشخص است؛ باید بدانیم که خواهران طلبه‌ روحانیون دین هستند؛ پس ابتدا باید خودشان دین‌شناس باشند و مردم به ویژه بانوان و دختران جامعه را با دین آشنا و نیازهای آنان در این عرصه را مرتفع کنند.
 
بهجت‌پور افزود: باید درس‌ها، استادان و سطح علمی طلاب با توجه به این اهداف تنظیم و تدوین شوند و این نقص برطرف شود که دروس سطح دو به اندازه‌ای آسان شده است که نیازی به خواندن صرف و نحو نیست و حدود ۶۰ درصد درس‌ها بدون استاد نیز قابلیت خوانده شدن دارد.
 
شور علمی به طلاب منتقل شود
 
این قرآن‌پژوه با بیان اینکه امروز شور علمی به طلاب منتقل نمی‌شود، بیان کرد: همین عامل سبب شده تا کنشگری اجتماعی دانش‌آموختگان حوزه علمیه خواهران کاسته شود و این در حالی است که انتظارات شغلی هم وجود دارد.
 
مدیر حوزه‌‌های علمیه خواهران کشور با بیان اینکه چند هزار مسجد و حسینیه بسته هستند یا بخش خواهران آن‌ها تعطیل است، ادامه داد: طلبه خواهر احساس می‌کند که بیکار است زیرا مراد از کار برای آن‌ها به خوبی تعریف نشده است.
 
وی تأمین اهداف سطح دو را شعار امسال حوزه خواهران برشمرد و گفت: برای تأمین اهداف سطح دو حوزه علمیه تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست. در این راستا هر استان باید سند توسعه خود را بداند و مرکز مدیریت، سندهای توسعه مدرسه و استانی را تجمیع کند.
 
انتهای پیام
captcha