ضرورت تقویت روحیه کلان‌نگری در جامعه منتظر
کد خبر: 3827986
تاریخ انتشار : ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸
حجت‌الاسلام یوسفیان مطرح کرد:

ضرورت تقویت روحیه کلان‌نگری در جامعه منتظر

گروه اندیشه ــ حجت‌الاسلام یوسفیان ضمن اشاره به وظایف منتظران نسبت به امام زمان(عج)، بر ضرورت تقویت روحیه کلان‌نگری در جامعه منتظر تاکید کرد و گفت: انسان منتظر باید قلبش برای همه مردم جهان بتپد.

حجت‌الاسلام مهدی یوسفیان، معاون پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت در گفت‌وگو با ایکنا به تبیین وظایف منتظران نسبت به امام عصر(عج) پرداخت و گفت: اصولا وقتی صحبت از وظایف انسان معاصر نسبت به امام مهدی(عج) مطرح است باید دقت داشته باشیم این وظایف به دو دسته کلی تقسیم می‌شود: یک دسته وظایفی است که انسان باید نسبت به امام به عنوان امام داشته باشد؛ چراکه امام واسطه عرش و فرش است و حجت خدا و ولی الله است. در کتاب‌های مختلف به این وظایف اشاره شده است.

وی افزود: از جمله اینکه انسان باید معرفت مناسب نسبت به امام داشته باشد و حالت اطاعت و انقیاد و تسلیم در برابر دستورات و فرمایشات امام در او شکل بگیرد. آدم باید از امام زمان خودش الگو بگیرد، به او اقتدا کند و سیره و روش او را مورد تاسی قرار دهد. مثلا در زمانی باید کار جهادی انجام دهد، در زمانی باید کار فرهنگی انجام دهد. همچنین انسان باید برای سلامتی امام زمان خودش صدقه دهد. این یکسری وظایفی است که در هر زمانی هر انسانی نسبت به امام زمان خود دارد. تفاوتی ندارد آن امام حاضر باشد یا غائب باشد.

وظایف ویژه فضای انتظار

معاون پژوهشی مرکز تخصصی مهدویت تصریح کرد: یک وظایف دیگری داریم که نسبت به امام مهدی(عج) به عنوان اینکه ایشان غایب است و در آینده ظهور خواهد کرد و جهان را پر از عدل و داد می‌کند مطرح است. طبیعتا این وظایف، وظایف انسان منتظر به معنای دقیق خودش هست. انسان‌هایی که در زمان ظهور امام زمان(عج) حضور دارند، آن وظایف عامی که به آنها اشاره کردم را باید نسبت به امام انجام دهند؛ مثلا باید حضرت را بشناسند و به ایشان اقتدا بکنند. اما یکسری وظایف است که ویژه فضای انتظار است و ما باید به طور خاص به آن توجه کنیم.

یوسفیان تصریح کرد: به نظر می‌آید مهم‌ترین عنوانی که وظیفه یک انسان است این است که به محتوای انتظار پایبند باشد و آن را در وجود خودش نهادینه بکند؛ یعنی اینکه او منتظر ظهور یک نهضتی است که می‌خواهد جهان را پر از عدل و داد و معنویت و تقوا بکند. کسی که انتظار تحقق این قیام را دارد اولا باید سعی بکند فضای خودش را با فضای یک قیام اصلاح‌گرایانه جهانی همسو بکند. باید روحیه خود و فضای قلب و جانش خودش را از فضای تک نفری و بومی و ملی آزاد سازد و کلان‌نگر و جهان‌نگر باشد و دلش برای همه مردم دنیا بتپد و مشکل همه مردم دنیا را مورد نظر داشته باشد و خواهان حل آن باشد. این جهان‌نگری یکی از وظایفی است که ما باید داشته باشیم.

وی با اشاره به مسائل مطرح شده در سوریه گفت: گاهی در سوریه یک مشکلی پیدا می‌شود برخی می‌گویند چرا ما باید به آنجا کمک بکنیم، ما خودمان کلی مشکل داریم. این روحیه ملی‌گرایی است. مثلا وقتی در کشور ما زلزله یا سیل می‌آید و دو منطقه درگیر مشکلات می‌شوند کسی نمی‌گوید چرا به شمال کشور کمک می‌کنید باید به مردم جنوب کمک کنید، یا چرا به جنوب کشور کمک می‌کنید باید به شمال کمک کنید! علت این امر این است که همه مناطق کشور را از خودمان می‌دانیم، لذا کمک‌های مردم را میان همه مناطق تقسیم می‌کنیم. به این می‌گویند حالت کلان‌نگری. کسی که منتظر قیام امام عصر است کلان‌نگر به معنای جهانی است. این یکی از وظایف انسان منتظر است که باید در وجود خودش این حالت را تقویت بکند تا دلش برای مردم همه دنیا بسوزد.

فضای اصلاح‌گرایانه قیام جهانی

کارشناس مهدویت ادامه داد: نکته دوم اینکه فضای قیام جهانی فضای اصلاح‌گرایانه است و امام زمان منجی و مصلح است؛ بنابراین منتظر باید این فضای اصلاحی را در وجود خودش تقویت بکند. در این راستا باید به سه مسئله توجه کند. مسئله اول این است که سعی بکند خودش به فضای اصلاح برود؛ یعنی عبودیت را در درون خودش پرورش بدهد و دستورات دین را انجام دهد. مسئله دوم اینکه به اصلاح دیگران هم توجه داشته باشد. باید دقت داشته باشد نسبت به اصلاح دیگران هم وظیفه دارد. مسئله سوم این است که روحیه ستیزه‌جو در وجودش نباشد. اهل بیت(ع) قاطعیت داشتند اما ستیزه‌جو نبودند. خداوند قهار است اما این قهار بودن و منتقم بودنش در فضای رحمت است؛ یعنی رحمت خداوند اقتضای قاطعیت دارد. انسانی که منتظر امام مصلح است باید حالت درونی‌اش حالت اصلاحی باشد و اگر قرار بود یک جا قاطعیتی نشان داده شود، این قاطعیت به معنای نابودی و ویرانی نیست. این هم یکی دیگر از وظایفی است که باید به آن توجه بکنیم.

وی ادامه داد: وظیفه دیگر فرد منتظر این است که خودش را برای اصل قیام آماده کند. به هر حال نهضت امام زمان یک‌سری اتفاقات خاص و نیازهای ویژه‌ای به هم راه خواهد داشت. انسان منتظر باید خودش را برای یاری این انقلاب آماده کند و در حوزه‌ای بتواند از امام زمان پشتیبانی بکند. این هم یک وظیفه مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت. نکته آخر که در فضای انتظار باید به آن توجه کرد این است که سعی بکند این فضای آمادگی از خودش به دیگران سرایت بکند. یعنی دیگران را هم در فضای آمادگی برای ظهور ترغیب و تشویق بکند و احیانا موانعی که ممکن است این فضا را دچار اختلال کند از پیش رو بردارد. از جمله این آسیب‌ها مدعیان دروغین است که به شکل‌های مختلف فضای فکری مردم را دچار اختلال می‌کنند. اینها از جمله وظایفی است که به عنوان وظایف انسان منتظر می‌توان به آنها توجه کرد.
انتهای پیام

captcha