مجموعه مقالات همایش ملی حکمت اشراقی منتشر شد
کد خبر: 3832159
تاریخ انتشار : ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۹
به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی؛

مجموعه مقالات همایش ملی حکمت اشراقی منتشر شد

گروه مجلات و مقالات ــ مجموعه مقالات همایش ملی حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شیخ شهاب‌الدین سهروردی به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی منتشر شد.

به گزارش ایکنا؛ کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب‌الدین سهروردی(شیخ اشراق) به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و به کوشش کاوه خورابه و فاطمه بستان شیرین منتشر شد.

«آیینه‌ای رو به ملکوت؛ نسبت نفس و روح با ظلمت و نور در تخیل و تأویل شیخ اشراق» از حسن بلخاری قهی، «گزارش و بررسی انتقادی نظر سهروردی درباره جوهر جسمانی» به قلم صدرالدین طاهری، «الواردات و التقدیسات شیخ اشراق شهاب الدین یحیی سهروردی به قلم نجفقلی حبیبی، «جسم طبیعی و مبادی آن در اندیشه سهروردی» از غلامحسین رحیمی و «نگاهی کوتاه بر علم النفس(خودشناسی) در رساله پرتونامه شیخ اشراق» به قلم محمدرضا ذاکر عباسعلی بخشی از مقالات این مجموعه است. 

همچنین سایر مقالات این مجموعه عبارتند از : «سهروردی و پارادایم منطق ارسطویی ـ سینوی» از احد فرامرز قراملکی، «عیار منطق سهروردی» از علی‌اصغر جعفری ولنی، «سهروردی و اقبال» از محمد بقایی ماکان، «پایان فلسفه اسلامی در جانب غربی! (بررسی مقایسه ای اندیشه های سهروردی و ابن رشد)» از سیدحسن عرب، «ارزیابی ملاصدرا از مبحث قوای ادراکی نفس انسان در نظر سهروردی» از سیماسادات نوربخش، «نور و ظلمت در حکمة الاشراق سهروردی با توجه به شرح قطب الدین شیرازی» از غلامرضا جمشیدنژاد اول، «دقایقی در باب پروژه احیاء در نزد سهروردی» از رضا کوهکن، «از فره مزدایی تا سکینه اشراقی» از زهرا زارع، «خوانش عرفانی از روایت اسطوره ای نزد سهروردی» از بهمن نامور مطلق، «تحلیل نشانه‌ای در مؤنس العشاق سهروردی» از احمد تمیم داری، «رمزپردازی و روش تأویل سهروردی در رسائل رمزی ـ عرفانی» از بهمن نزهت و «دلایل پذیرش شخصیت جهانی شیخ شهاب الدین یحیی ابن حبش امیرک سهروردی در فهرست مشاهیر جهانی یونسکو» از سعدالله نصیری قیداری.

در بخشی از مطلع این اثر می‌خوانیم: حکیم شهید شیخ شهاب الدین سهروردی «شهاب الملة و الدین»، پادشاه حکمت متألهین و پیشوای مکاشفین، دردانه نوگرای سپهر اندیشه حکمی و فلسفی ایران زمین است که گرچه، جام شوکرانش نوشاندند، اما به گواه تاریخ شهد شهادتش، شاهدی شد زیبارو بر پهنه تفکر و تعقل عقلایی. انبان اندیشه سهروردی، بر هم نهادی است برآمده از حکمت ذوقی و بحثی و موضوعات به جای مانده اش، خامه متوغلی است کار آزموده در کشت زار تأله و بحث که ابتدا روان به نورالانوار فرزانگی فرهیخته داشته و در انتها تن به زیر تیغ دژخیم رهسپار کرده، چه، نیک می دانست سلوک در کوی حکمت، حدیثی است پرخون که در آن، سرها بریده بینی بی‌جرم و بی‌جنایت.

یادآور می‌شود، کتاب مجموعه مقالات همایش ملی حکمت اشراقی در پرتو آراء و آثار شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) به همت انجمن آثار و مفاهر فرهنگی و کمیسیون ملی یونسکو ایران و فرمانداری قیدار و دانشگاه آزاد اسلامی به بهای 50000 تومان منتشر شد.

انتهای پیام

captcha