نگاه سطحی شأن بیانیه گام دوم را تنزل می‌دهد/ لزوم نگرش اجتهادی
کد خبر: 3837113
تاریخ انتشار : ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۲
نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین:

نگاه سطحی شأن بیانیه گام دوم را تنزل می‌دهد/ لزوم نگرش اجتهادی

گروه حوزه‌های علمیه ــ نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر نگاه اجتهادی به بیانیه انقلاب، گفت: نگاه سطحی به بیانیه انقلاب وزن آن را تنزل می‌دهد؛ بنابراین باید نگاه علمی و اجتهادی به آن داشته باشیم.

حسن بنیادی

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین بنیادی، نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دوم شهریورماه در هم‌اندیشی استادان حوزه علمیه با عنوان بیانیه گام دوم انقلاب؛ رسالت حوزه‌های علمیه، که در خبرگزاری رسا برگزار شد، با بیان اینکه زمان صدور این بیانیه مهم است، گفت: رهبر معظم انقلاب بعد از وفات امام خمینی(ره) بیانیه مهمی صادر کردند که شاید بتوان آن را بیانیه اول انقلاب بدانیم.

وی با پرداختن به اینکه نگاه سطحی به بیانیه وزن آن را تنزل می‌دهد، ابراز کرد: اگر جهت و سمت و سوی بیانیه به سستی پیش برود تا ثریا نادرست پیش خواهد رفت؛ لذا باید بسیاری از مطالب بیانیه را باید به صورت اجتهادی بنگریم و دنبال اصول و قواعد آن باشیم.

بنیادی با اشاره به اینکه گاهی تحقیق و پژوهش صورت می‌گیرد، ولی در درون قفسه کتابخانه‌ها می‌ماند، اظهار کرد: مهم‌ترین پژوهش در هر زمینه هم که باشد باید به سمت میدانی و کاربردی شدن پیش برود و مشکلی را در میدان عمل بگشاید، ولو اینکه یک صفحه باشد.

نایب‌رئیس اول مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، ایجاد الگو و مدل را از دیگر ضرورت‌ها برای بیانیه برشمرد و تصریح کرد: انقلاب اسلامی منظومه‌ای از الگوهاست، ولی در برخی موارد مانند بانکداری، غنا و موسیقی صرفاً به مباحث نظری بسنده شده، در حالی که باید نظریه عملیاتی ارائه دهیم؛ لذا بیانیه را باید به صورت منظومه ببینیم و اگر در یک بخش مانند فرهنگ، پژوهش صورت می‌گیرد، باید آن را با توجه به اقتصاد مورد مطالعه قرار دهیم.

بنیادی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر با هیئت دولت نسبت به اقتصاد و فرهنگ هشدار دادند؛ لذا فرهنگ را باید بسازیم، زیرا داشته‌های ما در این عرصه کم نیست، ولی چون به سمت عناصر مهم فرهنگی در جامعه نرفته و درست آسیب‌شناسی نکرده‌ایم فرهنگ به معضلی برای جامعه دینی ما تبدیل شده است که مقام معظم رهبری در هفتگانه بیانیه و توصیه‌ها به آن اشاره فرموده‌اند.

انتهای پیام

captcha