چگونه می‌توانیم انقلابی باقی بمانیم
کد خبر: 3838455
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
طیبی در اختتامیه اردوی «طریق جاوید» بیان کرد:

چگونه می‌توانیم انقلابی باقی بمانیم

گروه دانشگاه - رئیس جهاددانشگاهی در آیین اختتامیه هشتمین اردوی طریق جاوید با بیان اینکه مصمم هستیم انقلابی بودن را حفظ کنیم، گفت: زمانی می‌توانیم انقلابی بودن را حفظ کنیم که اقتدار دفاعی دانش‌بنیان و اقتصادی متکی بر دانش و توان خودمان داشته باشیم.

حمیدرضا طیبی
به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین اختتامیه هشتمین دوره اردوی فرهنگی - آموزشی طریق جاوید، با محوریت نقش جوانان در گام دوم انقلاب، امروز، پنج‌شنبه، هفتم شهریورماه، و با حضور حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی، تولیت آستان مقدس حضرت امام خمینی(ره)؛ سیدحمیدرضا طیبی، رئیس جهاددانشگاهی؛ عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی؛ علیرضا زجاجی، مدیرکل حوزه ریاست دفتر مرکزی این نهاد؛ سیدمحمد هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام(ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی، در سالن توحید حرم مطهر امام راحل برگزار شد.
 
رئیس جهاددانشگاهی در این مراسم با گرامیداشت یاد امام (ره) و شهدا، با اشاره به بیانیه گام دوم اظهار کرد: اگر بخواهیم تبیینی از چهل سالگی اول انقلاب داشته باشیم علت موفقیت‌های گام اول، روحیه خودباوری است و رهبری هم در کلامشان عامل موفقیت‌ها در ما می‌توانیم می‌دانند. در ادامه که ایشان گام دوم را توضیح می‌دهند منشا حرکت در گام دوم را همین ما می‌توانیم عنوان کرده‌اند. در بحثِ باورِ به ما می‌توانیم، ایشان موتور محرکه رسیدن به اهداف را توسعه علمی فناوری خاطرنشان کردند و نیز چراغ راه برای رسیدن به مقصد را معنویت و اخلاق ذکر کرده‌اند.

وی ادامه داد: هدف بزرگ در بیانیه گام دوم، جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی با حفظ روحیه انقلابی ذکر شده است. در بحث پیشرفت و مزیت‌های کشور هم در بیانیه گام دوم آمده است؛ ما با دارا بودن یک درصد جمعیت جهان، دارای ۷ درصد ذخایر معدنی در دنیا هستیم و با وجود ۱۵ کشور همسایه در اطراف ایران، بازار خوبی می‌تواند برای ارائه محصولات علم و فناوری کشورمان فراهم شود. این را هم قید کرده‌اند که ایران از لحاظ ظرفیت‌های استفاده نشده طبیعی و انسانی، در رتبه اول جهان قرار دارد، این موضوع با توجه به ظرفیت‌های کشور نباید وجود داشته باشد.

طیبی افزود: رهبر معظم انقلاب دانش را آشکارترین وسیله عزت و قدرت کشور ذکر کرده و روی دیگر دانایی را توانایی دانستند و اقتصاد را نقطه کلیدی تعیین‌کننده برای کشور دانستند و اینکه فقر و غنا در مادیات و معنویات بشر اثر می‌گذارد.

رئیس جهاد دانشگاهی با تاکید بر شرایط تحقق بیانیه گام دوم، گفت: امام راحل و مقام معظم رهبری، ترویج علم و فناوری و اتکا بر آن برای حل مشکلات و توسعه اقتصادی کشوری را از عوامل اصلی پیشرفت کشور می‌دانند. امام (ره) در سخنانی می‌فرمایند: دانشگاه باید علم و تخصص را به آن مرتبه عالی برساند و تعبد، اخلاق و انسانیت را نیز به آن مرتبه عالی برساند. با علم است که انسان می‌تواند تامین سعادت دنیا و آخرت را فراهم کند. اگر کشور ما علم را بیاموزد، ادب را بیاموزد، جهت‌یابی علم و عمل را بیاموزد هیچ قدرتی نمی‌تواند بر او حکومت کند. باید کوشش در راه علم و به دست آوردن تخصص در رشته‌های مختلف اساس فعالیت دانشجویان عزیز ما باشد که نیازمندی‌های میهن به دست خود آن‌ها برآورده و کشور با کوشش آن‌ها خودکفا شود. اسلام همه تلقیات و همه صنعت‌ها را قبول دارد و با تباهی‌ها مخالف است.

به گفته طیبی؛ مقام معظم رهبری و امام راحل، فعل خواستن و اراده را عامل اصلی موفقیت انقلاب و اجرایی شدن گام دوم می‌دانند و مسئله مهم در تحقق اراده را وحدت کلمه و وفاق ملی می‌دانند. این مسئله پیش‌شرط برنامه ریزی‌های درازمدت در کشور است. اما احساس جدی این است که ما هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته‌ایم و اراده جدی پیشرفت در کشور ما ایجاد نشده و همچنان مقام معظم رهبری بر روی این موضوع تاکید می‌کنند.
چگونه می‌توانیم انقلابی باقی بمانیم
وی افزود: باید تصمیم بگیریم پیشرفت ما مبنای توسعه علمی و فناورانه داشته باشد، به ویژه برای کشوری که شعار آن در پیروزی انقلاب، نه شرقی و نه غربی بود، که شعار درستی هم بود و ما را خارج از دو بلوک قدرت دنیا به پیروزی رساند. ما هم مصمم هستیم این انقلابی بودن را حفظ کنیم و زمانی می‌توانیم انقلابی بودن را حفظ کنیم که دارای اقتدار دفاعی دانش بنیان متکی بر توان علمی خود و دانش و اقتدار اقتصادی متکی بر دانش و توان خودمان داشته باشیم. برای تحقق این امر نیازمند مدیران خودباور هستیم. اگر این ضرورت محقق شود، هیچ شیطانی نمی‌تواند آن را زمین بزند.

طیبی ادامه داد: اگر می‌خواهیم جوانان را به صحنه بیاوریم و مدیران توانمند تربیت و شناسایی شوند، نیازمند تشکیل احزاب هستیم. این گروه‌ها می‌توانند افراد را برای پذیرش مسئولیت‌های بزرگ تربیت کنند و راهی جز این نداریم. از طرفی زمانی می‌توان نخبه‌ها را شناسایی کرد که ابزار شناسایی را داشته باشیم و بهترین ابزار در دنیا است که جواب مثبت داده است. ما باید توسط نیرو‌های مومن و وفادار به انقلاب، جریان‌های سیاسی را به سمت احزاب ببریم.

رئیس جهاددانشگاهی در ادامه گفت: تشکیل جهاددانشگاهی بدون هیچ شکی حاصل خودباوری و دم مسیحایی حضرت امام (ره) بود. موفقیت جهاد را حاصل تفکر جهادی یعنی تقاطع علم، ایمان و عمل می‌دانیم. تفکر جهادی به ویژه در شرایط کنونی که کشور به در‌های بسته زیادی می‌خورد ضرورت دارد و ممکن است سه تا ۱۱ سال برای تحقق یک هدف زمان نیاز باشد. ما در جهاددانشگاهی از خوردن به در‌های بسته ناامید نشدیم و برای همین است که احساس می‌کنیم سال‌هاست بیانیه گام دوم در جهاددانشگاهی عملیاتی شده است.
چگونه می‌توانیم انقلابی باقی بمانیم
هاشمی تروجنی، رئیس مرکز فرهنگی دانشجویی امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی نیز در این مراسم گفت: اردوی طریق جاوید هر ساله به بازاندیشی آرای حضرت امام (ره) به ویژه برای نسل جوان می‌پردازد. امسال نیز همزمان با صدور بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری، ما را بر آن داشت که از فرصت پیش آمده استفاده کنیم و محور هشتمین دوره اردوی طریق جاوید را بیانیه گام دوم انتخاب کنیم. بر این اساس، طی چهار روز، ۹ درس گفتار و دیگر برنامه‌های فوق برنامه، با حضور ۲۵۰ دانشجوی سراسر کشور و ۳۰ دانشجوی خارجی از کشور‌های غنا، نیجریه، پاکستان، اندونزی و افغانستان اجرا شد.

در ادامه این مراسم نیز حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی سخنرانی کرد. همچنین در پایان از دانشجویان برگزیده هشتمین دوره اردوی طریق جاوید با اهدای تقدیرنامه و جوایزی تقدیر به عمل آمد.

یادآور می‌شود، هشتمین اردوی فرهنگی-دانشجویی طریق جاوید، به همت مرکز فرهنگی دانشجویی امام (ره)، ولایت فقیه و انقلاب اسلامی وابسته به جهاددانشگاهی، به مدت چهار روز (چهارم تا هفتم شهریورماه) در حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.
 
برای مشاهده گزارش تصویری اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام
captcha