به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس، آیتالله احمد مبلغی در جمع ایرانیان در یونان در محل رایزنی جمهوری اسلامی به مناسبت دهه عاشورا بیان کرد: این نگاه میتواند به تبیین بسیاری از زوایای ناپیدای این نهضت برای نسلهای امروزی بیانجامد که که این نسلها حامل نگاههای جدید و واجد نیازهای نو هستند.
وی با اشاره به محوری بودن عنصر آگاهی در شکلگیری کنشگری، گفت: کنشگری برخاسته از آگاهی در روز عاشورا به سه بخش تمرکز بسیار آگاهانه امام بر جایگاه خود، تمرکز آگاهانه بر جایگاه طرف مقابل، و تمرکز آگاهانه بر موقعیت های در حال پدید آمدن در روز عاشورا قابل تقسیم است.
آیتالله مبلغی در ارتباط با محور کنشگری آگاهانه امام حسین از خاستگاه منزلت خود، گفت: آن حضرت در روز عاشورا بر دو منزلت دینی و انتسابی خود تمرکز نمود.
وی گفت: امام علیه السلام در روز عاشورا بر دو جایگاه سید بودن برای جوانان اهل بهشت و فرزندی برای رسول خدا تمرکز جدی نمود و کنشگری الهی خود را با تمرکز بر منزلتهای خود (که برای آن مجموعه قابل درک بود) به انجام رسانید.
اهداف تمرکز امام بر منزلت اجتماعی در عاشورا
وی با اشاره به اینکه دست کم چند هدف اساسی در ورای این کنشگری فعال در روز عاشورا قرار داشت، گفت: این اهداف عبارت از تبیین فلسفه عمیق فعل ذلتپذیری (که اساس قیام را تشکیل میداد)، تحریک وجدان انسانی و اسلامی از رهگذر توجه دادن به عمق فاجعه در حال انجام، پاسداری از اهل بیت به عنوان خط قرمز پیامبر اسلام و دین، و جامعهسازی اسلامی بر اساس منزلتهای درست و نه تحریف منزلتها است.
تبیین خاستگاه ذلتناپذیری
مبلغی گفت: آنچه آن روز سکه رایج شده بود ذلتپذیری و زبونی بود، و امام میخواست در شرایطی که همه به سمت ذلت میروند، اساس یک نهضت ذلتناپذیر را شکل بدهد.
وی ادامه داد: از این رو امام (ع) میکوشید تا این فعل خود ( یعنی ذلتناپذیری) را به عنوان فعل متناسب با این منزلت توجیه و تبیین منطقی نماید.
وی افزود: به بیان دیگر امام بر اساس این قاعده اجتماعی که میگوید فعل از خاستگاه منزلت صادر میشود، فعل عظیم، تاریخی و سازنده خود (یعنی ذلت ناپذیری) را به منزلت خود پیوند داد.
هشدار نسبت به عمق خطر شکسته شدن خط قرمز
رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآورشد: بر اساس قرآن، خط قرمز پیامبر(ص) اهل بیت آن حضرت است، امام حسین علیه السلام که شاهد شکسته شدن این خط قرمز بود که تا سرحد قتل آن حضرت به عنوان فرزند پیامبر داشت، به پیش میرفت.
مبلغی اظهار کرد: لذا امام علیه السلام تمرکز خود را بر برجسته کردن این خط قرمز و پررنگ کردن آن نهاد، تا از تداوم روند آن، در تاریخ جلوگیری کند و اگر این روند ادامه پیدا میکرد ضمن آنکه خط قرمز پیامبر برای همیشه شکسته می شد نام و یاد خود پیامبر عالیقدر اسلام هم بعد از مدتی کمرنگ میشد.
جامعهسازی بر اساس منزلت درست و توجه درست به منزلت
آیتالله مبلغی یادآور شد: مشکلی که آن روز وجود داشت این بود که از یک طرف منزلتهای کاذب شکل گرفته بود، و از طرف دیگر، نظام توقع انسانها از منزلتها مخدوش شده بود و امام با تمرکز محوری بر منزلت اجتماعی - دینی خود و نفی منزلتهای کاذب ابن زیاد و یزید میخواست جامعه را در سه مسیر تصحیح و تقویت توجه درست به منزلتها و ارایه چارچوب این توجه، تقویت فعالیت از خاستگاه منزلتها و تصحیح نظام توقع از منزلتها قرار دهد.
انتهای پیام