برخی افراد دنبال فتنه‌انگیزی علیه حوزه هستند/ روحانیت مراقب باشند
کد خبر: 3843757
تاریخ انتشار : ۳۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

برخی افراد دنبال فتنه‌انگیزی علیه حوزه هستند/ روحانیت مراقب باشند

گروه حوزه‌های علمیه ــ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: فتنه‌هایی در حوزه دیده می‌شود و افرادی دنبال این هستند که یا علم حوزه یا سیاسی بودن یا تقوای حوزه و بینش و آگاهی حوزه را مورد خدشه قرار بدهند و وظیفه همه به خصوص طلاب و روحانیت است که با سخن و عمل نگذارند این فتنه‌ها لباس عمل بپوشد.

فاضل لنکرانیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی امروز 30 شهریورماه در اولین درس خارج سال جدید در سخنانی با اشاره به روایت «العلماء رجلان: رجل عالم آخذ بعلمه فهذا ناجٍ و عالمٌ تارکٌ لعلمه فهذا هالکٌ» با بیان اینکه این حدیث شریف در کافی از سلیم بن قیس هلالی از امیرالمؤمنین از پیامبر(ص) نقل شده است، گفت: یک عالمی داریم که عمل به علمش می‌کند و این شخص ناجی است و روز قیامت نجات پیدا می‌کند و یک عالمی هم داریم که علمش را عمل نمی‌کند. این هالک و بیچاره است.
وی ادامه داد: در ادامه آمده که «و ان اهل النار يتأذون عن ريح العالم التارك لعلمه» این را گاهی اوقات در فرمایشات امام خمینی هم شنیدید و شنیدیم، این در کلام پیامبر هست که فرمود اهل جهنم از بوی بسیار بد عالمی که عمل به علمش نمی‌کند، اذیت می‌شوند، «لیتعذون من ریح العالم التارک لعلمه» یعنی این یک عذابی برای آن‌هاست، حالا ببینید که شدت عذاب این عالم چقدر است که موجب اذیت بقیه هم می‌شود.
فاضل لنکرانی با اشاره به ادامه روایت یعنی «و إن أشدّ اهل النار ندامةً و حسرةً» افزود: باز پیامبر فرمود در میان اهل نار آنکه ندامت و حسرتش از همه بیشتر است «رجلٌ دعی عبداً إلی الله فستجاب له و قبل منه» یک کسی که دیگری را دعوت به خدا کرده و آن شخص قبول کرده و اطاعت خدا کرده داخل جنت می‌شود «فأدخله الله الجنة و أدخل الداعی النار» اما خدا دعوت کننده، یعنی این عالم را که آمده او را ارشاد کرده وارد جهنم می‌کند.
دو دسته علم
وی بیان کرد: آنچه که این روایت به دست ما می‌دهد، بفهمیم علوم عالم دو دسته است یک دسته علومی که برای هدایت و سعادت انسان نقش دارد، دسته دیگر در هدایت انسان نقشی ندارد. در کتاب‌های حدیثی در کلمات قصار امیرالمؤمنین(ع) فراوان آمده، «این العلم مقرون بالعمل» مطلق علم نیست، یک علمی هست که اصلاً عمل درباره‌اش معنا ندارد، علم رجال، علم انساب، تاریخ، زمین‌شناسی، حتی بعضی از علوم مادی که در جسم انسان مثل طب، در العلم مقرون بالعمل اینها را شامل نمی‌شود، حالا اگر کسی طبیب شد بر طبق علمش هم عمل نکرد، این را نمی‌شود گفت از آن عالم بی عملی است که روز قیامت اشدّ اهل نار هست بلکه مراد  یک علمی است که در هدایت و سعادت وعاقبت انسان اثر دارد.
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: به کسی که خدای تبارک و تعالی ماورای این عالم را، دین را، حقیقت را به او نشان داده، اما به آن عمل نکردند، این می‌شود عالم بلا عمل. فرض کنید یک کسی بر بالای منبر برود راجع به نماز شب بگوید و کتاب هم بنویسد، ولی خودش عمل نکند می‌شود عالم بلا عمل، یک کسی راجع به امام حسین(ع)صحبت کند بگوید امام حسین خودش و فرزندان و اهل‌بیت و یارانش را برای دفاع از دین خدا نثار کرد و تقدیم کرد، اما خودش در زندگی‌اش یک قدم برای دین خدا برندارد!.
وی تأکید کرد: عالم بلا عمل یعنی کسی که دین را شناخت اما از دین دفاع نکرد، کسی که حق را دانست اما حرفی در مورد حق نزد، کسی که می‌داند باید با بدعت‌ها، خرافات و با کج روی‌ها، مقابله کند، اما سکوت کند.
ویژگی عالم بی‌عمل
عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: اگر فهمیدیم که فلان عمل حرام است و برای ما هم حرمتش روشن بود، خدایی نکرده انسان به این علمش عمل نکند اتباع الهواست، دنبال مقام هستیم بگوییم حالا کنار یک زن بی‌حجاب هم نشستن و عکس گرفتن مانعی ندارد، دنبال این هستیم در فضای مجازی اعتبار پیدا کنیم، شهرت پیدا کنیم، کنار یک منکَر با این لباس مقدس می‌نشینیم.
وی افزود: منکَر، منکَر است و ما حق نداریم این کار را کنیم، بله یک وقتی هست یک مسئول سیاسی از یک جایی آمده یک عناوین دیگری دارد، مسئله فرق می‌کند، ولی حجاب از ضروریات دین است و خدا فرموده است و یک زنی که حجاب را رعایت نمی‌کند، مخالفت با خدا می‌کند ولو خودش هم نداند کما اینکه خیلی از کسانی که با حجاب مخالفت می‌کنند، نمی‌دانند این دستور صریح خداست.
فاضل لنکرانی با بیان اینکه زیاد از ما سؤال می‌کنند که این علمی که می‌گوئید العلم نور یقضفه الله این کدام علم است؟ و اینکه ملائکه بر او استغفار می‌کنند کدام عالم است؟ تصریح کرد: مراد از اینها علم دین است چون علم دین علمی است که مسئله عمل درباره‌اش مطرح است، بقیه علوم چه عمل بشود و چه عمل نشود فرقی نمی‌کند. آنچه در هدایت و سعادت و شقاوت انسان مؤثر است عمل به علم دین و عمل کردن یا عمل نکردن به علم دین است.
وی با اشاره به ویژگی‌های عالم عامل تصریح کرد:  به کسی می‌گویند که بالأخره بخش وسیعی از دین در وجود او مشهود باشد، وقتی او را می‌بینند مردم به یاد خدا و قیامت می‌افتند، مجموعاً در اعمال و گفتار و رفتار و حرکاتش خدا را در نظر می‌گیرد. خودش و دنیای خودش را در نظر نمی‌گیرد، این می‌شود «العلم مقرون بالعمل». البته اگر در یک مواردی هم خطایی کند، باز از این عنوان خارج نمی‌شود.
وظیفه پاسداری از حوزه
عضو جامعه مدرسین حوزه قم بیان کرد: ما امروز وظیفه پاسداری از حوزه‌های علمیه را داریم. ما یعنی همه طلبه‌ها و اساتید، همان طوری که حفظ این نظام مقدس جمهوری اسلامی بر ما واجب است، حراست از حوزه‌های علمیه بر ما واجب است.
این استاد حوزه تأکید کرد: حراست از حوزه‌ها در دو امر متجلی است؛ یکی حفظ میراث گذشتگان یعنی این سرمایه عظیمی که فقها و اصولیین و حکما و مفسران گذشته برای ما گذاشتند؛ باید این را قدر بدانیم و نگوییم اینها همه اضافه است، نگوییم اینها همه بی‌اثر است، تمام اینها برای ما ارزش دارد و دوم حراست به این است که این درخت علم در حوزه را، اصول و فقه و تفسیر را ما تقویت و تنومند کنیم.
وی اضافه کرد: باید روز به روز قوی‌تر درس خواند و حوزه را تنومند کنیم. قوی‌تر کردن به این است که ما ضرورت‌ها و نیازهای زمان و مسائل مستحدثه زمان را هم تشخیص بدهیم و در پرتو همان مبانی اجتهادی اینها را حل کنیم.
فاضل لنکرانی تصریح کرد: امروز در حوزه در عین اینکه آن اخلاص و آن اعتماد به خدا و آن روحیه انقلابی‌گری و آن توکل بر خدا و آن قناعت (که امروز ما قشری در جامعه قانع‌تر از طلاب و فضلا سراغ نداریم و این یک ادعا نیست و یک واقعیت است) اما در عین حال فتنه‌هایی در این حوزه دیده می‌شود، افرادی دنبال این هستند که یا علم حوزه یا سیاسی بودن یا تقوای حوزه، بینش و آگاهی حوزه را مورد خدشه قرار بدهند.
مراقبت از فتنه‌ها
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: حراست از حوزه این است که چشم‌مان باز باشد و مراقبت از این فتنه‌ها کنیم. امروز روشن است افرادی هستند که اصلاً کمر به نابودی حوزه‌های علمیه بسته‌اند. این فضای مجازی را ببینید تبلیغاتی که علیه روحانیت و بزرگان می‌شود به گونه‌ای است که حتی گاهی اوقات فردی با همین لباس آمده استدلال می‌کند که امروز 50 درصد دوری مردم از روحانیت به خاطر این لباس است.
وی افزود: هر قشری لباس خاصی دارد. مگر این لباس چه چیزی دارد که موجب تنفر و دوری مردم بشود؟ این لباس اگر عمامه است در قضیه غدیر پیامبر اکرم یک عمامه خاص بر سر مبارک امیرالمؤمنین پیچید، وقتی برای بعد از خودش او را به عنوان ولی خدا قرار داد. این عمامه ریشه‌اش این است؛ عبا و قبا یک ریشه‌ سنتی در تاریخ ایران دارد. خیلی از قدیمی‌های ایران حتی غیر حوزوی‌ها هم این لباس بلند را داشتند، مسلمان‌ها معمولاً داشتند، این چه حرفی است که ما بگوییم این لباس این چنین است؟ آن چه مردم را از ما دور می‌کند، این است که ما درست دین و علم دین را نتوانستیم برای مردم بیان کنیم، البته عوامل دیگری هم وجود دارد.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروز حوزه ما گرفتار فتنه‌هاست اظهار کرد: باید فضلای انقلابی و متعهد و عاشق علم، اینها فتنه‌ها را بشناسند و در پرتو هدایت‌های رهبری معظم انقلاب، در پرتو ارشادات مراجع و بزرگان با این فتنه‌ها مقابله کنند.
وی افزود: یک وقتی می‌آیند این حوزه را سکولار معرفی می‌کنند، چیزی که اصلاً هیچ شائبه‌ای از او نمی‌توانیم در حوزه پیدا کنیم. بله، اگر ما به فکر حل مشکلات جامعه با این علوم خودمان نباشیم رهبری هم فرمودند که منتهی به سکولار می‌شود! ولی همه این بحث‌ها و این کتاب‌ها برای حل مسائل مردم است، مگر ما غیر از حل مسائل مردم وظیفه‌ی دیگری داریم؟ مگر ما قرآن را، فقه و اصول را، برای غیر از این دنبال می‌کنیم؟.
طلاب از کسب علم دریغ نکنند
فاضل لنکرانی تأکید کرد: همه تلاش در حوزه فقط برای این است که اگر یک مسئله‌ای در جامعه و نظام اسلامی، از موضع دین بخواهد جواب بخواهد ما هم بتوانیم جواب بدهیم؛ لذا خودمان را موظف کنیم و خودمان را در مسائل مجهز کنیم و باید هر چه می‌توانید درس بخوانیم. این نیست که بگوییم درس خواندن برای من کافی است این هم غلط است! تا می‌توانیم باید درس بخوانیم، تا می‌توانیم باید ورع و تقوا پیدا کنیم آن هم حد ندارد، نه علم حد دارد و نه تقوا حدی دارد.
وی اظهار کرد: این مسیر را قوی ادامه بدهیم و این زمزمه‌ها جاهلانه و عوامانه را گوش ندهیم، باید اساس روحانیت حفظ بشود. حالا که این همه زمزمه در مخالفت با روحانیت است، خودمان هم آب به آسیاب آنها نریزیم؛ دشمن دنبال این است که اساس روحانیت را از بین ببرد، مخصوصاً در سرویس‌های امنیتی خارج از کشور دارند برنامه‌ریزی می‌کنند و هدفشان این است می‌خواهند این حوزه‌ها را از بین ببرند.
انتهای پیام
captcha