حجتالاسلام والمسلمین علی محمد حکیمیان، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با ایکنا با بیان اینکه این پژوهشگاه برآمده از تفکر امام خمینی(ره) است، گفت: هم و غم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نشر تراث عالمان گذشته در عرصه فقه و علوم انسانی و کاربردی کردن آن متناسب با شرایط فعلی جامعه است.
وی افزود: این پژوهشگاه تاکنون بیش از 500 کتاب منتشر کرده است که از این تعداد، 200 کتاب متن درسی علوم انسانی در دانشگاه شده است. همچنین برخی از این آثار بارها نشر داده شده و برخی حتی حدود صد هزار نسخه چاپ شده و تعدادی از این آثار در عرصه منابع علوم انسانی است و در این زمینه هم پژوهشگاه کارنامه خوبی دارد.
رئیس جدید پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان اینکه این پژوهشگاه تقریباً سالانه حدود 40 کتاب تولید و منتشر کرده است، تصریح کرد: نیمی ازاین آثار مطابق تحولات علوم انسانی است و بسیاری در قالب متن درسی در دانشگاهها تدریس میشود.
حکیمیان با اشاره به تفاهمنامه با مرکز قرآنی وزارت علوم اظهار کرد: براساس این تفاهمنامه، قرار شد تا 42 واحد درسی دانشگاهها در برخی رشتهها از جمله قرآن و حدیث از سوی این پژوهشگاه تولید شود که امروز 15 جلد آن تألیف و منتشر شده و مابقی مجلدات هم در دست چاپ است.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با ذکر اینکه با همکاری دانشگاه قرآن و حدیث، درسنامههای قرآنی و حدیثی دانشگاه آزاد اسلامی تدوین و هفته گذشته در مراسمی با حضور مسئولان تعدادی از نهادها رونمایی شد، گفت: معتقدیم برای تحول در کشور نیازمند تحول در علوم انسانی و دروس دانشگاهی هستیم و تدوین چنین آثاری میتواند زمینه را برای تربیت دانشجویان مؤمن، انقلابی و عالم فراهم کند.
پرداختن به آسیبهای اجتماعی
حکیمیان ابراز کرد: یکی از رویکردهای ما تبدیل دانش اسلامی به محصول است. در این زمینه کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است؛ از جمله اینکه با همکاری پارک فناوری، یک مرکز رشد در بندرعباس ایجاد کردهایم که به بحث اعتیاد میپردازد. همچنین با همکاری وزارت کشور در رفع مشکلات حاشیهنشینی و آسیبهای اجتماعی در قم فعالیت داریم؛ ضمن اینکه بحث درمانگری معنوی هم به خصوص در منطقه پردیسان در حال پیگیری است. مرکز روانشناسی این پژوهشگاه در جنب پژوهشگاه مشغول ارائه خدمات به مردم است تا از آلام آنان بکاهد.
وی افزود: در این مرکز همچنین در دورههای کارگاهی مسائلی مانند وسواس، مشاوره خانوادگی در ازدواج و طلاق و مشکلات جوانان و نوجوانان با رویکرد دینی صورت میگیرد و تلاش میکنیم تا از آلام اقشار مختلف درگیر با این موضوعات کاسته شود.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه همچنین در مورد اسلامی شدن علوم انسانی تصریح کرد: این مسئله مقوله پیچیده اجتماعی است، زیرا باید همه جوانب در آن در نظر گرفته شود و یکی از مهمترین مؤلفهها تغییر متون است تا بینش دانشپژوهان تغییر کند و کارهایی که در پژوهشگاه در زمینه تألیف متون انجام میشود، در همین راستاست.
تبادل علمی حوزه و دانشگاه
وی با بیان اینکه یکی از مؤلفههای مهم دیگر در اسلامیسازی مباحثه و تبادل علمی میان استادان دانشگاه و حوزه است، ادامه داد: باید گفتمانسازی مناسبی در این عرصه صورت بگیرد و کار اخیر مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا کمک خواهد کرد.
حکیمیان با پرداختن به اینکه مردم از لحاظ بینشی معتقد و وفادار به دین هستند، تأکید کرد: برخی ناهنجاریهایی را که در کشور و به خصوص مقطعی ایجاد میشود نباید به حساب همه مردم گذاشت؛ زیرا هر جامعهای یکسری آسیبهایی دارد، ولی در کل کشور رو به تعالی است و معتقدم بینش مردم به مسائل عمیقتر شده است.
این نویسنده آثار متعدد حوزوی با ذکر اینکه عمیقتر شدن سؤالات مردم یکی از نشانههای عمیقترشدن معرفت و بینش آنان است، اظهار کرد: به عنوان نهادهای علمی و پژوهشی وظیفه داریم که به سؤالات دینی مردم پاسخ دهیم نه اینکه هر سؤالی را ناهنجاری تلقی و با آن برخورد کنیم؛ متأسفانه برخی مواقع میبینیم که برخی افراد در برابر هر سؤالی تصور دینگریزی از سوی سؤالکننده را دارند در حالی که باور عمده مردم به ارزشهای دینی عمیق و راسخ است.
لزوم ارائه پاسخهای قانعکننده
حکیمیان با پرداختن به لزوم ارائه پاسخهای قانعکننده به سؤالات جدید مردم، ابراز کرد: به ویژه جوانان که سؤالات جدیدی در ذهن دارند و باید پاسخ قانعکننده بدهیم. تعاملات علمی میان حوزه و دانشگاه و فعالتر شدن رشتهها و مطالعات میانرشتهای یکی از مهمترین روشها برای پاسخگویی عالمانه و کاربردی کردن علوم انسانی است.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با تأکید بر تبادل بیشتر علمی میان حوزه و دانشگاه، افزود: گاهی قصور ما مذهبیها و حوزویها سبب شده تا کمتر سراغ دانشگاه برویم و اقبال داشته باشیم تا اسلامیسازی در علوم انسانی با سرعت بیشتری به پیش برود.
انتهای پیام