طلبه حوزه انقلابی تلاش علمی را با رسالت اجتماعی می‌آمیزد
کد خبر: 3845300
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۴
رئیس جامعةالمصطفی(ص):

طلبه حوزه انقلابی تلاش علمی را با رسالت اجتماعی می‌آمیزد

گروه حوزه‌های علمیه - حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در پیامی به مناسبت آغاز فصل تازه‌ای از پویش علمی طلاب جامعةالمصطفی(ص) بیان کرد: طلبه «حوزه انقلابی»، که مدنظر گفتمان انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری است، باید در میدان علم و عمل برای بسط معنویت و عدالت برای همه بشریت به ویژه برای هموطنان خود تلاش کند و «تلاش علمی» را با «رسالت اجتماعی» بیامیزد.

به گزارش ایکنا، متن پیام رئیس جامعةالمصطفی(ص) العالمیه به مناسبت آغاز سال جدید تحصیلی بدین شرح است:

«بسم‌‌الله‌الرحمن‌الرحیم

قال‌الله تعالی: وَ اتَّقُوا اللهَ وَ یُعَلِّمُکُمُ الله

دانش‌پژوهان ارجمند المصطفی(ص)، برادران و خواهران گرامی

با سلام و تحیت و آرزوی توفیق و تأیید الهی برای شما در عرصه علم‌اندوزی و در آستانه فصل تازه‌ای از پویش علمی، نکاتی چند تقدیمتان می‌کنم:

1. تغییر، از سنت‌های الهی حاکم بر هستی است و هر انسانی در فرصت عمر خویش می‌تواند با بهره‌گیری از عقل فطری و نقل وحیانی، ابدیت را برای خویش به گونه‌ای رقم زند که به سعادت ابدی و جلوس در مقام «معقد صدق عند ملیک مقتدر» دست یابد. تقوای عملی و ورع از محارم الهی، قلوب آدمیان را در معرض انوار الهی قرار می‌دهد تا با جلوه‌های کمالی روشنایی یابد. آدمی در مسیری سیر می‌کند که ره‌توشه آن، تقوای الهی و معرفت علمی است که با عمل صالح قوت می‌یابد.

بی‌گمان، فرصت جوانی، فرصتی استثنایی است که شرایط تغییر، فراهم‌تر و آمادگی بهره‌مندی از نفحات الهی بیشتر است. از همین روست که فصل جوانی را باید فصل شکفتن و نوروزان جان و روان آدمی دانست و از آن به تمام و کمال بهره برد، چرا که این فرصت بی بدیل و بی‌تکرار، چون ابری زودگذر است و «تمر مرّ السحاب».

امروز دل‌های شیفته شما چنان شوق پرواز تا ملکوت دانایی را داراست که خانه و کاشانه مألوف را رها کرده و تن به مهاجرت داده‌اید. البته این گام نخست در دانایی و دارایی جان و روان‌های اهل تعلیم است که باید با تزکیه آمیخته شود، زیرا تعلیم بی‌تزکیه و تزکیه بی‌تعلیم اثربخش نیست.

2. طلبه «حوزه انقلابی»، که مد نظر گفتمان انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) است، باید در میدان علم و عمل برای بسط معنویت و عدالت برای همه بشریت و به ویژه برای هموطنان خود تلاش کند و «تلاش علمی» را با «رسالت اجتماعی» بیامیزد.

3. نظریه‌پردازی در همه عرصه‌ها و حوزه‌ها باید به عنوان هدفی بلند مد نظر قرار گیرد و آموزش‌ و پژوهش ما، انسانی عالم و عامل و دین‌شناسی ژرف‌نگر بسازد که بتواند نیازهای جوامع بشری را بشناسد و برای این مشکلات راهکار و راه حل ارائه نماید. اجتهاد فراگیر، در همه عرصه‌هاست که هویت علمی المصطفی(ص) را شکل می‌دهد.

4. آموزش همان گونه که با پرورش آمیخته است و تعلیم بی‌تزکیه اثربخش نخواهد بود، باید با پژوهش و تحقیق نیز آمیخته باشد تا غایتی فراتر از آموزش محض تحقق یابد و از طریق تحقیق و پژوهش، ظرفیت بهره‌گیری از علم برای خود و دیگران فراهم آید. بهره‌گیری از روش علمی فقاهتی و اجتهادی مانند فقه جواهری، می‌تواند قلمروهای نو را نیز دربر گیرد و به نیازهای جدید و نوشونده بشریت پاسخ‌های علمی و عملی مبتنی بر مبانی و آموزه‌های وحیانی ارائه دهد. البته شکی نیست که مانایی و پویایی فقه اسلامی به عنوان فلسفه و سبک زندگی، تنها در گرو بهره‌مندی از روش‌های علمی ساختارمندی است که در بیش از هزار سال به دست آمده و تکامل یافته است. با اعتماد و تکیه بر روش اجتهادی اصیل، نه تنها مرزهای دانش فقه گسترش می‌یابد، بلکه می‌توان حضور دین را به عرصه‌های گوناگون فردی و اجتماعی انسان‌ها توسعه داد.

5. علوم انسانی و اجتماعی امروز مبتنی بر پیش‌فرض‌ها و اصولی است که برخاسته از جهان‌شناسی و انسان‌شناسی خاص دوره جدید است. برای دست‌یابی به مرجعیت علمی المصطفی(ص) در این عرصه، ضروری است که اصول و مبانی متقنی که می‌تواند تکیه‌گاه شکل‌گیری علوم انسانی در تراز گفتمان انقلاب اسلامی باشد، شناسایی و تدوین شود.

6. چنان که بارها از سوی امامین انقلاب اسلامی بیان شده، این انقلاب بر آن است تا الگوی فرهنگی- اجتماعی اسلامی مبتنی بر رویکرد تمدنی را در جهان معاصر بازسازی و بازآفرینی کند. در گام دوم انقلاب اسلامی وظیفه داریم با این آرمان تمدنی، به نظریه‌پردازی و تولید فکر بپردازیم.

7. جامعةالمصطفی(ص) باید به عنوان مرکزی با مرجعیت جهانی گفتمان عقلانیت، معنویت و عدالت شناخته شود. دست‌یابی به چنین مرجعیت علمی، از رسالت‌ها و مأموریت‌های حوزه‌های علمیه از جمله جامعة‌المصطفی(ص) در عرصه بین‌المللی و گفتمانی است. این مهم تنها در سایه غنا و عمق علمی و رعایت همه شاخص‌ها و ضوابط «آموزش پژوهش‌محور» در همه مراحل آموزش امکان‌پذیر است. این رویکرد باید در همه سطوح تصمیم‌سازی تا تصمیم‌گیری و اجرا مدنظر قرار گیرد.

در پایان، بار دیگر آغاز سال تحصیلی جدید را به همه فعالان عرصه تعلیم و تزکیه از طلاب، فضلا، استادان و مدیران و همه رهجویان حقیقت و جویندگان معارف قرآنی و اهل بیتی در جامعةالمصطفی(ص) ‌العالمیة در سراسر جهان تبریک گفته، سالی سرشار از سعادت و توفیق روزافزون برای همه شما عزیزان از خدای منان مسئلت می‌نمایم و همچون گذشته تلاش و مجاهدت‌های بی‌شائبه و مخلصانه شما را ارج می‌نهم و سپاس می‌گویم.

و آخر دعوانا  أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ

علی عباسی»

انتهای پیام

captcha