تدریس دروس پایه نباید توسط نخبگان قرآنی صورت گیرد
کد خبر: 3845725
تاریخ انتشار : ۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸

تدریس دروس پایه نباید توسط نخبگان قرآنی صورت گیرد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ یک قاری قرآن گفت: ورود نخبگان قرآنی به سیستم آموزش و پرورش برای تدریس دروس پایه، کار بجایی نیست و اگر شرایطی فراهم شود و معلمانی که در قالب مربیان قرآنی فعالیت دارند، بتوانند به‌صورت تخصصی در سیستم آموزش و پرورش ورود پیدا کنند، قطعاً می‌توان نتایج بهتر و مفیدتری را شاهد بود.

تدریس دروس پایه نباید توسط نخبگان قرآنی صورت گیردمصطفی قاسمی، قاری ممتاز قرآن و مربی پرورشی مقطع ابتدایی در شهر مازندران، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، بیان کرد: وزرات آموزش و پرورش از لحاظ نیروی دانش‌آموز و همکاران فرهنگی بیشترین جامعه آماری را داراست و از سالی که آموزش و پرورش نیروهای قرآنی را استخدام کرد، باعث شد که نخبه‌ترین افراد قرآنی به این نهاد جذب شوند.

وی ادامه داد: این در حالی است که من در شهر خودم شرایطی را با مساعدت همکاران پرورشی ایجاد کردم که در این طرح، به استعدادیابی در حوزه قرآنی و کارکردن با فعالان قرآنی می‌پردازیم. اما ای کاش این طرح در تمام شهرها و استان‌ها ترویج پیدا کند.

قاسمی عنوان کرد: این در حالی است که متأسفانه اطلاع دارم افرادی که به‌عنوان نخبگان قرآنی مطرح شده‌اند به دلیل کمبود نیرویی که آموزش و پرورش با آن مواجه است، در این نهاد مشغول به تدریس دروس پایه بوده و از فعالیت‌های قرآنی خود خارج شده‌اند.

این مربی پرورشی اظهار کرد: همواره این یک موضوع بزرگی است که یک نخبه قرآنی و قاری قرآن با توجه به اینکه صدا برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ناچار می‌شود که در کلاس‌ها برای تدریس حاضر شود، از طرفی نیز به دلیل اینکه تعداد دانش‌آموزان در کلاس نیز زیاد هستند، از تارهای صوتی خود زیاد استفاده می‌کند.

وی افزود: همواره این موضوع باعث می‌شود که او در کلاس درس برای صحبت کردن، آن هم در کلاس‌های شلوغ بر روی تارهای صوتی خود فشار آورد که این امر نیز در نتیجه منجر به این می‌شود که دیگر نتواند تلاوت قرآن انجام دهد، کیفیت صوتی خود را از دست خواهد داد و بازدهی لازم را نیز نخواهد داشت. از این رو اگر هر یک از افراد در تخصص خود فعالیت کنند، قطعاً می‌توانند بازدهی خوبی داشته باشند.

دانش‌آموزان با گرفتن جایزه ترغیب خواهند شد

قاسمی با اشاره به اینکه در نظر گرفتن هدایایی برای مسابقات دانش‌آموزی می‌تواند آن‌ها را به سمت قرآن ترغیب کند، عنوان کرد: همواره در نظر گرفتن جایزه برای دانش‌آموزانی که در این زمینه فعالیت دارند و در مسابقات قرآنی شرکت می‌کنند امر اجتناب‌ناپذیری است، زیرا می‌تواند دانش‌آموزان را ترغیب کند تا در این مسیر حرکت کنند و همچنین این کار به بازدهی بهتر آن‌ها نیز کمک بسیاری خواهد کرد.

وی گفت: اگر برنامه‌ای برای دانش‌آموزان قرآنی برگزار شود و در نهایت به دانش‌آموزان بگوییم که هیچگونه هدیه‌ای در مقابل زحمات شما به شما تعلق نخواهد گرفت، طبیعتاً نباید انتظار اتفاقات خوبی در این راستا باشیم، زیرا برخی از آن‌ها از این مسیر دلسرد خواهند شد و حتی از این راهی که انتخاب کرده‌اند نیز خارج می‌شوند.

این قاری ممتاز قرآن اضافه کرد: این در حالی است که در زمان برگزاری طرح ملی حفظ قرآن کریم اعتبارات خوبی از سوی وزارت آموزش و پرورش به استان‌ها تخصیص داده شد که این امر توانست تأثیرات خوبی به‌دنبال داشته باشد.

قاسمی با تأکید بر اینکه البته که جوایز در نظر گرفته شده باید مدیریت شده باشند، زیرا که در این صورت است که می‌تواند تأثیرات خوبی در پی داشته باشد، بیان کرد: اما در صورت عدم مدیریت‌ها در این بین ممکن است برخی از افراد سودجویی پیدا شوند که از این اعتبارات تخصیص یافته سوء استفاده کنند و نگذارند این اعتبارات به‌درستی و در مسیری که باید صرف شود.

این فعال قرآنی اظهار کرد: از زمانیکه با تدبیر وزیر وقت آموزش و پرورش، حاجی بابایی، این اتفاق خجسته که دانش‌آموزان نخبگان قرآنی به آموزش و پرورش جذب شدند، رخ داد، بدنه آموزش و پرورش کشور دچار تغییر و تحول اساسی شد. خوشبختانه با این کار و همچنین نظارت‌های دقیقی که از سوی هیئت داوران و کارشناسان مسابقات کشوری صورت گرفت، تأثیرات مثبت و همچنین پیشرفت خوبی را در مسابقات کشوری دانش‌آموزان و فعالیت‌های آن‌ها شاهد بودیم.

وی با اشاره به اینکه مشهد در چند ماه اخیر میزبانی برگزاری مسابقات فرهنگیان کشور را بر عهده داشت، عنوان کرد: با توجه به اینکه برای چهارمین دوره بود که در این مسابقات حضور داشتم و هر ساله هم در این مسابقات شرکت کرده‌ام، باید بگویم که از همان لحظه اول ورود ما به مشهد مقدس با استقبال گرم دوستان این شهر مواجه شدیم و همواره میزبانان این شهر حق میزبانی را به‌خوبی به جا آورده و از هیچ تلاشی نیز دریغ نکردند.

رشته‌های دیگر قرآن باید به مسابقات قرآنی اضافه شود

این قاری ممتاز قرآن در کشور بیان کرد: البته در این میان پیشنهاد من برای شهری که میزبان چنین مسابقاتی بوده این است که در بحث پذیرایی از یک کارشناس و مشاور تغذیه برای هر یک از افرادی که در رشته‌های مختلفی شرکت کرده بودند، استفاده می‌کردند تا افرادی که به‌عنوان مثال در رشته قرائت مسابقه دارند تغذیه آن‌ها به‌گونه‌ای نباشد که به صدا و صوت آن‌ها خدشه وارد کند.

این مربی پرورشی تصریح کرد: وزارتخانه‌های دیگر در تمامی رشته‌ها حتی در شهرستان‌ها و استان‌ها این مسابقات را برگزار می‌کنند، این در حالی است که وزارت آموزش و پرورش متأسفانه به دلیل برخی از شرایط که شاید عدم بودجه یکی از این عوامل باشد اینگونه مسابقات را برگزار نکرده اما جا دارد که بر روی این موضوع هم کار شود.

قاسمی عنوان کرد: همواره باید رشته‌هایی مانند اذان، ترتیل، جمع‌خوانی قرآن، تواشیح و آن دسته از رشته‌هایی که در مسابقات وجود ندارد به این مسابقات اضافه شود که قطعاً این اتفاق می‌تواند منشأ خیر و برکت زیادی برای فرهنگیانی که به‌صورت انفرادی نمی‌توانند فعالیت داشته باشند، اما در قالب گروه می‌توانند رشد کنند، خواهد داشت.

انتهای پیام

captcha