شبکه قرآن سیما مشتاق پخش زنده چنین رویداد فاخری باشد/ مطالبات شبکه از اوقاف چه بوده است
کد خبر: 3846330
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
حاشیه‌های عدم پخش زنده مسابقات سراسری بررسی می‌شود/

شبکه قرآن سیما مشتاق پخش زنده چنین رویداد فاخری باشد/ مطالبات شبکه از اوقاف چه بوده است

گروه مسابقات ــ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر همیشه به فراهم کردن بیش از حد سازوکار برای پخش رسانه‌ای مسابقات متهم بوده است، گفت: تصوری که دارم این است که در جمهوری اسلامی ایران همه وظیفه دارند قرآن را ترویج کنند، در این میان شبکه قرآن و معارف سیما بیش از دیگران این وظیفه را دارد.

مطالبات شبکه قرآن برای پخش زنده تلویزیونی مسابقات / بیشترین آسیب متوجه شرکت کنندگان است

به گزارش خبرنگار اعزامی ایکنا به اصفهان، طی روزهای گذشته پخش نشدن چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم به صورت زنده از شبکه قرآن و معارف سیما، باعث ایجاد حاشیه‌هایی شده و به بحث اول مسابقات در این دوره تبدیل شده است، مسئله‌ای که تاکنون مدیران شبکه قرآن، پاسخی در خور به چرایی آن نداده‌اند.

در همین راستا و برای اطلاع از چند و چون این ماجرا و اطلاع از دلایل این اتفاق با رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین رئیس بنیاد مسابقات قرآن ایران گفت‌وگویی صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید؛

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: در دهه 60 مسابقات برجسته‌تر بود، چون در آن دوره تعداد شبکه‌های تلویزیونی زیاد نبود و فقط دو شبکه در صدا و سیما وجود داشت. اگرچه در آن دوران مسابقات پخش زنده‌ای نداشت، اما چون الزاماً باید کانال‌های اصلی، مسابقات را پخش می‌کردند، تعداد افرادی که باید در جریان روند مسابقات قرار می‌گرفتند، بسیار بیشتر از حال حاضر که شبکه‌های تخصصی قرآنی نیز وجود دارد، بود.

متهم به تحت‌الشعاع قرار دادن رقابت‌ها به دلیل حضور رسانه‌ایم

وی با بیان اینکه چند سالی می‌شود که به اتهام وابسته کردن مسابقات به رسانه و تعیین سازوکار بیش از حد برای پخش رسانه‌ای متهم شده‌ایم، افزود: همیشه این اتهام نسبت به ما وجود داشته است که بدجور مسابقات را وابسته به رسانه کرده‌ایم و همه سازوکار را به گونه‌ای مهیا کرده‌ایم که رسانه بتواند بیشترین بهره‌برداری را ببرد. در عین حال امسال، تاکنون که چند روز از مسابقات سپری شده است، شاهد پخش زنده مسابقات از شبکه قرآن و معارف سیما نبوده‌ایم.

حضور جدی و قابل تقدیر رادیو قرآن

حسینی به سنگ تمام گذاشتن رادیو قرآن در پوشش مسابقات اشاره و اظهار کرد: رادیو قرآن خیلی سنگین‌تر از سال‌های قبل مسابقات را پوشش داده است. غیر از سالن مسابقات یک استودیو در پل خواجو نیز طراحی کرده‌اند تا برنامه صبحگاهی خود را از این محل پخش کنند و مردم شهر هم در جریان قرار بگیرند.

همه چیز برای حضور شبکه قرآن سیما آماده بود

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه به پخش گزیده مسابقات از شبکه قرآن اشاره و بیان کرد: پخش گزیده‌ مسابقات سراسری قرآن کریم در حالی صورت می‌گیرد که این رویداد برجسته‌ترین رویداد قرآنی کشور است و سازوکار هم به‌گونه‌ای است که شبکه بتواند از آن بهره‌برداری کند. دیگر آن روزهایی که گفته می‌شد، استانداردهای رسانه‌ای رعایت نمی‌شود، گذشته است. طی این سال‌ها از کارگردانی تا دکور و صدا و برنامه‌ها به گونه‌ای در نظر گرفته شده است که صددرصد رسانه‌ای باشد. ما بیشتر از اینکه مراقب افرادی که در سالن هستند، باشیم، مراقب پخش رسانه‌ای مسابقات بوده‌ایم.

آیا سیاست‌های شبکه تغییر کرده است؟

وی در ادامه با تأکید بر اینکه در جریان اینکه چرا مسابقات پخش نشده است نیستم و فکر می‌کنم از الان به بعد باید مدیران شبکه پاسخ این سوال را بدهند که چرا مسابقات به صورت زنده پخش نشده است؟ گفت: همان فرایندی که سال‌های گذشته برای پخش مسابقات طی می‌شد، امسال نیز طی شده است. ما به نوعی خودمان را نیروی شبکه قرآن می‌دانیم و برنامه‌هایی که برگزار می‌کنیم برای این شبکه است، لذا هماهنگی‌ها به صورت کامل انجام شده، اما اینکه سیاست‌های شبکه تغییر کرده یا موضوع دیگری پیش آمده است در جریان نیستم.

پخش زنده منوط به پرداخت وجه

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به این سوال که شبکه قرآن، خواسته‌ای داشته است که از توان سازمان اوقاف خارج باشد، بیان کرد: اخیراً گفته شده بود که پخش زنده منوط به پرداخت وجه است، اما در جریان باشید که همین عواملی که در حال برگزاری مسابقات هستند، تاکنون هیچ مبلغی دریافت نکرده‌اند تا ما بیایم به صورت نقد وجهی را به شبکه پرداخت کنیم. توان ما در این حد است که بتوانیم مسابقات را برگزار کنیم، ما مانند سازمان لیگ فوتبال نیستیم که به رسانه بگوییم در قبال پخش برنامه هزینه آن را به ما پرداخت کند. حداقل کاری که طی این سال‌ها توانسته‌ایم برای شبکه قرآن انجام دهیم این است که هزینه تولید را از روی دوش آنها برداشته‌ایم. برای انجام یک برنامه فاخر که بتواند نسبت به برنامه‌های دیگر هیجان و جذابیت داشته باشد حداقل کار این بوده که هزینه تولید را از دوش آنها برداریم. با توجه به اینکه نمی‌دانم، قضاوت نمی‌کنم و در روزهای آینده در این مورد حرف خواهم زد.

حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که پخش نشدن مسابقات به صورت زنده از قبل به شما اعلام شده بود یا خیر بیان کرد: در ابتدای کار یعنی با آغاز مسابقات متوجه این موضوع شدیم، هر چند رسماً چیزی به ما اعلام نشد، اما برخی کارکنان شبکه به برخی از همکاران ما مطالبی را گوش‌زد کرده بودند، مبنی بر اینکه مسئله مالی برطرف شود. بر همین اساس باید مراجع ذی‌صلاح داوری کنند تا مشخص شود در این قضیه سازمان اوقاف قصوری داشته است یا شبکه قرآن و معارف سیما.

شبکه قرآن باید مشتاق پخش چنین رویداد فاخری باشد

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سوال که آیا طرح مطالباتی مبنی بر حمایت مالی از سوی شبکه قرآن را به حق می‌دانید یا خیر، گفت: تصوری که دارم این است که در جمهوری اسلامی ایران همه وظیفه دارند، قرآن را ترویج کنند، در این میان شبکه قرآن و معارف سیما بیش از دیگران این وظیفه را دارد. اگر کسی پیدا شده است که یک برنامه فاخر با یک هزینه سنگین برگزار می‌کند، قاعدتاً شبکه قرآن در قبال این باید عملی انجام دهد.

وی به مطالبه مقام معظم رهبری در مورد تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم نیز اشاره کرد و افزود: الان صداوسیما درباره مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن باید مطالبه کند نه اینکه در برابر پخش تیزری در این باره درخواست مبلغ کند. به اعتقاد من کمترین کاری که رسانه می‌تواند در قبال فرمایش مقام معظم رهبری انجام دهد، این کار است. اگر رسانه تولید برنامه ندارد، سریال نمی‌سازد، انیمیشن تولید نمی‌کند باید حداقل کارهایی که دیگران انجام می‌دهند، پخش کند. این توقعی نیست که ما از شبکه یک و شبکه سه و .. داشته باشیم این توقع از یک شبکه تخصصی است که برای چنین چیزی وضع شده است.

تنگناهای شبکه را می‌دانیم/ پیش از این نیز اوقاف کمک‌هایی داشته است

حسینی تصریح کرد: می‌دانیم شبکه در تنگنا قرار دارد و ای کاش این امکان را داشتیم که به این شبکه کمک کنیم. در سال‌های قبل نیز این کمک‌ها صورت گرفته است که الان جای ذکر آن نیست، اگرچه قطعاً نیازهای شبکه فراتر از این حرف‌ها است. اینکه اوقاف این شبکه را کمک کند، خوب است و وظیفه سازمان است که کمک کند اما اینکه پخش مسابقات منوط و مشروط به موضوعی باشد، چندان جالب نیست. سازمان اوقاف در گذشته شبکه قرآن را کمک کرده است و فهرست این مساعدت‌ها وجود دارد و از این به بعد نیز کمک خواهد کرد، اما قاعدتاً در این میان شرطی معین شود جالب نخواهد بود؛ چرا که هم ما و هم شبکه قرآن در حال انجام وظیفه خود در قبال قرآن کریم هستیم.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان پاسخ به این سوال که به صورت شخصی پیگیر این موضوع بوده و با مدیران شبکه ارتباط برقرار کرده است یا خیر؟ گفت: با توجه به اینکه روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه، مسئولیت برقراری ارتباطات رسانه‌ای را دارد و ریاست سازمان نیز از ما خواسته است تا امور رسانه‌ای را به صورت متمرکز از طریق روابط عمومی پیگیری شود، لذا ارجاع داده شد به روابط عمومی؛ با روابط عمومی سازمان در ارتباط بوده‌ایم و گویا مدیر شبکه قرآن و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، جلسه‌ای خواهند داشت که در مورد این موضوع در آن جلسه بحث خواهد شد.

سیگنال این مسابقات با کیفیت پخش زنده به دست شبکه قرآن می‌رسد

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا در اصفهان، در مورد آخرین وضعیت پخش مسابقات از شبکه قرآن به صورت زنده، گفت: مسئولان شبکه قرآن، درخواست‌هایی برای پخش زنده مسابقات داشته‌اند، مبنی بر اینکه یا مبلغ معینی پرداخت شود، یا استودیوهای شبکه تجهیز شود و یا اینکه مسابقات به صورت گزینشی پخش خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر سیگنال این مسابقات با کیفیت پخش زنده به دست شبکه قرآن می‌رسد و فضا آماده است، علاوه بر سالن استودیو پخش و کارشناسی و شبکه نیز آماده شده و به لحظه توسط آنها دریافت می‌شود. شبکه طی این سال‌ها مسابقات را پخش کرده و ما به آنها خدا قوت می‌گوییم، الان تعجب می‌کنیم که چرا این دوره را پخش نمی‌کنند؟ و اینکه به چه علت توضیحی نمی‌‌دهند؟ چندین بار به دنبال ارتباط با مدیر شبکه قرآن بوده‌ام که موفق به این کار نشده‌ام. الان مسئله سازمان اوقاف و شبکه نیست مسئله شرکت‌کنندگان در مسابقات هستند که نادیده گرفته می‌شوند، ما نمی‌دانیم در شبکه قرآن چه خبر است؟

مقنی با طرح این سوال که اگر شبکه قرآن این مسابقات را پخش نمی‌کند، پس چه برنامه‌ای را می‌خواهد پخش کند؟ گفت: در زمان برپایی افتتاحیه مسابقات سراسری قرآن، شبکه قرآن در حال پخش برنامه کودکان بود. ضمن اینکه پخش گزینشی مسابقات نیز به این صورت است که بخش‌های تجلیل شده نشان داده نمی‌شود و بخش کمی از مراسم پخش می‌شود.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
یکی از بچه ها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۷/۱۰ - ۰۸:۱۵
0
0
دم رادیو قرآن گرم! همیشه گفته ام رادیو قرآن جمهوری اسلامی بهترین رادیوی دنیاست. ما شاگردهای قرآن مدتهاست عادت کرده ایم که روز و شب با رادیو قرآن مأنوس باشیم و خبرها را نیز با بهترین کیفیت از ایکنا دریافت می کنیم. بنابراین برای ما پخش شدن یا پخش نشدن مسابقات از شبکه قرآن سیما چندان تفاوتی ندارد؛ مسئله ای که هست رسالت عمومی صدا و سیما و از جمله شبکه قرآن سیما برای ترویج فرهنگ قرآنی است. مسابقات سراسری رویدادی است که عموم مردم باید متوجه آن بشوند لیکن رسانه های عمومی از جمله خبرگزاری ها، روزنامه ها و صدا و سیما (غیر از ایکنا و رادیو قرآن) خوب عمل نکردند... خدایشان توفیق دهند که بهتر از این باشند.
captcha