حجاب؛ عامل موفقیت جمعی در اجتماع اسلامی
کد خبر: 3846615
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

حجاب؛ عامل موفقیت جمعی در اجتماع اسلامی

گروه فرهنگی ــ مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی صدف عفاف نور گفت: دیگرانی که در جامعه با زن مواجه می‌شوند با پوشش، رفتار و نگرش صحیح زن برخورد خواهند داشت که به مدیریت احساسات آنان نیز منجر خواهد شد؛ بنابراین حجاب باعث یک موفقیت جمعی در اجتماع اسلامی نیز می‌شود.

حجاب یک عامل موفقیت جمعی در اجتماع اسلامیجمیله وافی، مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی صدف عفاف نور در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در خصوص فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی صدف عفاف نور اظهار کرد: این مؤسسه در عرصه زن و خانواده به‌صورت عام و گسترده به فعالیت می‌پردازد، همه فعالیت‌های آموزشی این مؤسسه نیز در همین راستا است.

وی ادامه داد: چون مخاطبان ما دختران و بانوان جامعه اسلامی هستند، همه موضوعات و آموزه‌های دینی که سبب بصیرت‌افزایی، عمق معرفت دینی و ارتقای رفتار و نگرش مخاطب می‌شود با روش کارگاهی به مخاطبان آموزش داده می‌شود.

مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی صدف عفاف نور بیان کرد: روش کارگاهی به این صورت بوده که خود مخاطب در رسیدن به هدف و نتیجه مدنظر ما فعال خواهد بود و بر همین اساس کارگاه‌های مختلفی برگزار می‌شود که این اهداف در آن‌ها دنبال می‌شود. دوره‌هایی در طول چندین جلسه نیز همچون دوره‌های همسرداری موفق، ارتباط با فرزند، دوره‌های ویژه بانوان خانه‌دار برگزار خواهند شد.

وافی بیان کرد: دوره‌هایی تحت عنوان تربیت مبلغ در حیطه زن و خانواده نیز در طول یک سال آموزش داده شده و افرادی که زمینه‌های لازم را دارند، مهارت و دانش‌های لازم برای تبلیغ در عرصه زن و خانواده را کسب می‌کنند. این روش کارگاهی که در آن تدریس صورت می‌گیرد خود، تربیت مدرس است، به‌عنوان مثال فردی که علاقه‌مند باشد با این روش کارگاهی تدریس کند، در دوره‌های تربیت مدرس شرکت می‌کند و در هر کجای دیگر از این روش که بازخورد خوبی در انتقال آموزه‌های دینی دارد، استفاده می‌کند.

وی افزود: در قسمت پژوهش نیز فعالیت عمده‌ای در نظر داریم، بر این اساس که راهبرد مؤسسه، استخراج سیستم‌های اسلامی از منابعی که در اختیار داریم، بوده و چون فعالیت ما در عرصه زن و خانواده شکل گرفته، بر روی سیستم خانواده اسلامی کار خواهد شد، ما شاهد بوده‌ایم که این استخراج، نیازمند به کسانی است که مهارت این کار را داشته باشند.

مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی صدف عفاف نور اظهار کرد: این افراد باید بتوانند از آیات و روایاتی که در اختیار داریم استخراج و استنباط کنند و آنان را مانند قطعات پازل در کنار یکدیگر بچینند تا مجموعه‌ای از مدل مطلوب ما شکل گیرد، چون این فعالیت کمتر و یا اصلاً انجام نشده است.

وافی بیان کرد: ما در این مجموعه ابتدا دوره تربیت محقق نظام خانواده برگزار کردیم که این دوره در نظام خانواده عملی است، به‌عنوان مثال علاوه بر آموزش در یک دوره 6 ساله، در شبکه مسائل خانواده نیز به فعالیت می‌پردازند و در پایان 6 سال که تعهد داده‌اند، الگوی اولیه به‌عنوان الگوی خانواده اسلامی استخراج می‌شود.

وی ادامه داد: به‌طور متناوب برای برگزاری دوره‌ها اطلاع‌رسانی صورت می‌گیرد، اما افراد باید دروس حوزوی و یا رشته‌های دانشگاهی مرتبط را تا سطح مشخصی خوانده باشند؛ چرا که انس آنان با آیات و روایات شکل خواهد گرفت، همچنین ادبیات عربی این افراد نیز باید قوی باشد تا بتوانند بر روی آیات و روایات کار کنند.

مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی صدف عفاف نور تصریح کرد: از آنچه که افراد در طول مدت فراگیری و پیاده‌سازی فرا گرفتند، درس نامه‌هایی تولید می‌شود، این درس نامه‌ها برای مجموعه‌هایی که قصد فعالیت آموزشی و اجرایی دارند، مفید خواهد بود.

وافی بیان کرد: این دوره به‌عنوان اولین دوره برگزار شده و تنها زمانی می‌توانیم قضاوت نهایی را داشته باشیم که 6 سال دوره اول به پایان رسد و اولین خروجی این دوره نیز حاصل شود. اگر اهداف ما با موفقیت به انجام برسند، بسیاری از گره‌ها رفع خواهند شد. به‌عنوان مثال گره‌های موجود در زوایای مختلف مباحث خانواده که اسلام چه نگاهی دارد.

وی افزود: این مؤسسه به دلیل داشتن رویکرد تحقیقاتی، برای عموم مردم شناخته شده نبوده و می‌توان گفت تنها مخاطبان خاص خود را دارد، اما اکثر کلاس‌ها و دوره‌های ما از دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، بسیج مساجد و حتی از شهرستان‌ها نیز متقاضی دارند، اساتید اعزام می‌شوند و افرادی که سابقه آشنایی با مؤسسه را داشته باشند، از این طریق در کارگاه‌های نگرشی شرکت می‌کنند.

مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی صدف عفاف نور اظهار کرد: این کارگاه‌ها تاکنون در مدارس مورد استقبال قرار گرفته و موضوعاتی چون مهدویت، زیارت، حجاب، ولایت‌فقیه و امر به معروف را پوشش می‌دهند. کلاس‌های روشی شامل کلاس‌های روش تحقیق، تدریس و تحصیل است، این کلاس‌ها در سطوح دانشگاه و حوزه‌های علمیه مورد استقبال قرار می‌گیرند.

وافی بیان کرد: این مؤسسه مجوز خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده، اما هیچ‌‍گونه حمایت دولتی نداشته و باید به درآمدی مختصر از کلاس و دوره‌ها متکی باشد، در سال 96 تبصره‌هایی در بودجه دولتی قرار داشت که طبق آن بودجه‌ای به این‌گونه مؤسسات تعلق می‌گرفت، اما در سال 97 این تبصره نیز از بودجه برداشته شد.

حجاب، از ابزارهای موفقیت زن در زندگی

وی در ادامه این گفت‌وگو ادامه داد: همواره بر این باور هستیم که حجاب از ابزارهای موفقیت زن در زندگی است، به این معنا که صرف نظر از اینکه حجاب آموزه دینی بوده، در آیات و روایات آمده و همچنین حدود و شرایط آن، از ابزارهایی است که اگر زن بتواند آن را در خود تقویت کند، باعث موفقیت او در سایر ابعاد زندگی خواهد شد.

مدیر داخلی مؤسسه صدف عفاف نور بیان کرد: این هدف در صورتی میسر می‌شود که حجاب صرفاً یک پوشش ظاهری نبوده بلکه یک مجموعه دربرگیرنده پوشش ظاهری باشد که اصل آن نگرش و رفتار را نیز در برمی‌گیرد. اگر همه این مجموعه در فرد خود را نشان دهد می‌تواند به این وسیله در سایر زوایای زندگی خود نیز به موفقیت برسد؛ چرا که یک خانم براساس خلقتش منبع عواطف و احساس بوده و بخواهد یک زندگی موفقیت‌آمیز داشته باشد به این موضوع نیاز دارد.

وافی بیان کرد: فرد نیاز دارد تا نیرویی در او وجود داشته باشد که بتواند این احساس و عواطف را در خود مدیریت کند، حیا و عفت، وسیله و ابزار مدیریت احساسات و عواطف است. نمود حیا و عفت حجاب خواهد بود که به آن نگاهی جامع و نه تنها پوشش ظاهری خواهیم داشت.

فواید اجتماعی حجاب

وی افزود: اولین فایده حجاب به خود زن برخواهد گشت، البته فواید اجتماعی نیز برای دیگران خواهد داشت؛ چرا که دیگرانی که در جامعه با زن مواجه می‌شوند نیز با این پوشش، رفتار و نگرش صحیح زن برخورد خواهند داشت که به مدیریت احساسات آنان نیز منجر خواهد شد، بنابراین حجاب باعث یک موفقیت جمعی در اجتماع اسلامی نیز خواهد شد.

مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی صدف عفاف نور اظهار کرد: حجاب یک بحث فرادینی و عقلانی است و صرف نظر از اینکه یک بحث دینی و شرعی باشد، باعث خواهد شد تا کسانی که اعتقادی به دین اسلام ندارند نیز قانع می‌شوند که حجاب به موفقیت خودشان نیز کمک خواهد کرد.

وافی گفت: خانواده یک سیستم بوده که قطعات مختلف در کنار هم کمک می‌کنند تا سیستم به عملکرد مطلوب خود در خروجی مورد نظرش برسد. طبیعتاً وقتی خانواده تشکیل می‌شود اولین اجزای این سیستم زن و مرد هستند که خانواده را تشکیل می‌دهند، در صورتی این خانواده، خانواده مطلوب و ایده‌آل است که همه اجزای این خانواده عملکرد صحیح خود را داشته باشند.

وی ادامه داد: کارکرد صحیح را دین به ما آموزش داده که نوع ارتباط ما را در برخورد با خود، دیگران و همه اجزای هستی که در اطراف ما هستند، تعیین خواهد کرد. براساس دستورات دینی می‌توانیم این ارتباطات را تنظیم کنیم و زمانی که اجزا، عملکرد صحیح خود را داشته باشند، خروجی سیستم هم به‌طور صحیح دنبال شده و خانواده مطلوب اسلام شکل می‌گیرد.

مدیر داخلی مؤسسه فرهنگی ـ تحقیقاتی صدف عفاف نور بیان کرد: این اجزا باید به یکدیگر کمک کرده تا نقش خود را به‌طور صحیح ایفا کنند، مجموعه متشکل از زن و مرد در صورتی می‌توانند مطلوب باشند که لحظه به لحظه مسیری به سمت خداوند متعال را طی کنند و اگر رکودی اتفاق افتاد که نتیجه عملکرد ناقص یک یا همه اجزای خانواده است، دیگر خانواده مدنظر ما نخواهد بود.

انتهای پیام

انتهای پیام
captcha