به گزارش ایکنا، حجتالاسلام و المسلمین علی عباسی در جمع شماری از دانشپژوهان انستیتوی علوم انسانی – اسلامی آلمان اظهارکرد: تصویری که به نام جریان تکفیری از اسلام در دنیا ارائه میشود، دقیقاً قرائتی است که در برابر کربلا و قیام حسینی(ع) قرار داشت؛ از این رو، ما به عنوان پیروان مکتب اهلبیت(ع) مسئولیم تا تصویر حقیقی و قرائت عدالتخواه، معنوی و اخلاقی اسلام را به دنیا ارائه نماییم.
وی با اشاره به ظرفیت میلیونی اربعین حسینی(ع)، که در سالهای اخیر در جهان اسلام شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم از این فضای معنوی و نورانی برای سالهای آینده استفاده کنیم و این توفیق روزافزون مشمول همگان شود.
رئیس جامعةالمصطفی با اشاره به این که زائران با زیارت خویش، همپیمانی و همعهدی خود را با معهود بیان میکنند، اظهار کرد: با زیارت امام حسین (ع) در اربعین، با اهداف بلند و والای حسینی (ع) تجدید عهد و پیمان نموده، حضور فعالانه خود را در لوای پرچم حسینی (ع) نشان میدهیم.
عباسی اقامه معنویت، اخلاق و عدالت در عالم را مهمترین هدف قیام اباعبداللهالحسین (ع) دانست و اذعان کرد: پیام عاشورا، جاودان و همیشگی است و دنیای کنونی بیش از پیش به این پیام نورانی نیاز داشته، وظیفه ماست که در ترویج و نشر این هدف والا بکوشیم.
گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی انسانی با پیامی جهانی است
رئیس جامعةالمصطفی به سیره هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت، حضرت ثامنالحجج (ع) اشاره کرد و یادآور شد: انقلاب اسلامی که با درایت و رهبری امام خمینی(ره) و زحمات و رشادت فراوان ملت ایران به پیروزی رسید، هدف غایی خود را ترویج، نشر و توسعه گفتمان اخلاق، معنویت و عدالت قرار داده است.
عباسی با اشاره به اینکه گفتمان انقلاب اسلامی، گفتمانی انسانی با پیامی جهانی است، اظهارکرد: جامعةالمصطفی به عنوان نهاد علمی و آموزشی فعال در عرصه بینالملل، خود را ملتزم به نشر و توسعه تفکر الهی انقلاب اسلامی میداند؛ از این رو، درهای جامعةالمصطفی همواره به روی همه انسانها از ملیتها، قومیتها، زبانها و ادیان گوناگون باز بوده، با افتخار پذیرای مشتاقان معارف ناب الهی است.
وی، ضمن ارائه گزارشی از گستره فعالیتهای بینالمللی جامعةالمصطفی، پیروی از مکتب اهلبیت (ع) را افتخاری بزرگ دانست و ابرازکرد: جامعةالمصطفی از همه مذاهب اسلامی میزبانی نموده، خدمت به این عزیزان را افتخاری برای خود میداند.
رئیس جامعةالمصطفی، نمایندگی این مرکز را در گرگان، از بارزترین مجموعههای تخصصی برادران اهل سنت برشمرد و افزود: جامعةالمصطفی فرصتهای فراوانی برای مشتاقان معارف ناب الهی از ملیتها و ادیان گوناگون فراهم کرده است.
عباسی دانشگاه مجازی را از ظرفیتهای بالای جامعةالمصطفی در ارائه مبانی دینی توصیف کرد و گفت: دانشگاه مجازی با بهرهگیری از ظرفیتهای جدید آموزشی و تکنولوژیهای جدید مجازی، زمینههای مختلفی برای تحصیل، فراگیری و آشنایی علاقهمندان با معارف اسلامی فراهم نموده است.
وی مؤسسه الحکمه را از ویژگیهای بارز جامعةالمصطفی در توجه به عرصه آموزشهای کوتاهمدت و فرصتهای مطالعاتی برشمرد و اذعان داشت: نزدیک به چهلدرصد دانشپژوهان جامعةالمصطفی را خواهران تشکل میدهند و این افتخاری برای المصطفی به شمار میرود که ظرفیتهای بایستهای برای تحصیل بانوان ملیتهای دیگر فراهم نموده است.
عباسی طرح تحول آموزشی المصطفی و ارائه چهارصد رشته و گرایش دانشی را از ظرفیتهای پیش روی المصطفی معرفی کرد و گفت: سیاست و راهبرد المصطفی، بر احترام به پیروان همه ادیان الهی و ارتباط با مراکز علمی عالم، به ویژه توجه به وحدت امت اسلامی، پایهگذاری شده است.
در ابتدای این دیدار رئیس انستیتو علوم انسانی- اسلامی آلمان، از تلاشهای بینالمللی جامعةالمصطفی تقدیر و ضمن ارائه گزارشی از فعالیت ۲۴ ساله این انستیتو در عرصههای آموزشی و پژوهشی ابرازکرد: به لطف خداوند، پشتیبانی جامعةالمصطفی و اخلاص همکاران موفق شدهایم دانشپژوهان فاخری تقدیم عرصه بینالملل نماییم.
حجتالاسلام والمسلمین رضویرا با بیان این که دانشآموختگی این مجموعه، به منزله فارغالتحصیلی نیست، اظهارکرد: نهالی که ۲۴ سال پیش کار خود را آغاز کرد، به تربیت نیروی کارشناس علوم اسلامی متعهد و متخصص منتجشده و در کشورهای آلمانیزبان به دستآوردهای ارزشمند معرفتی دست یافته است.
رضویراد با بیان این که همه فعالیتهای آموزشی مجموعه، به زبان آلمانی صورت گرفته است و در این عرصه، از ظرفیت دانشپژوهان بومی استفاده میشود، خاطرنشان کرد: در حوزههای پژوهشی نیز ۱۶۷ اثر تولید کردهایم که یکی از آنها، مجله پژوهشی دیالوگ در ۳۵ شماره است.
رئیس انستیتو علوم انسانی- اسلامی آلمان تنوعبخشی آموزشی مجموعه و بهرهگیری از عرصههای جدید آموزشی را مورد توجه قرار داد و اذعان کرد: در کنار دورههای رسمی، دورههای فشرده، عمومی و کوتاهمدتی نیز برگزار میکنیم که این مهم را از یازده سال پیش آغاز کردهایم.