مدعیان غربی تمدن و حقوق بشر، جهان را به جنگل تبدیل کرده‌اند
کد خبر: 3858209
تاریخ انتشار : ۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۷
آیت‌الله هادوی تهرانی:

مدعیان غربی تمدن و حقوق بشر، جهان را به جنگل تبدیل کرده‌اند

گروه حوزه‌های علمیه ــ استاد تفسیر حوزه علمیه با انتقاد از سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه مسلمین و با طرح این پرسش که امروز تمدن و حقوق بین‌الملل و حقوق بشر کجاست؟ گفت: جهان امروز جنگلی است که هرکسی زورش بیشتر است، بیشتر دیگران را می‌درد.

مدعیان غربی تمدن و حقوق بشر، جهان را به جنگل تبدیل کرده‌اندبه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی 28 آبان‌ماه در ادامه مباحث تفسیری خود در مدرسه آیت‌الله‌العظمی گلپایگانی گفت: در سوره مبارکه زخرف، خداوند فرمود اگر در طبیعت نگاه کنید، نشانه‌های خدا را خواهید دید؛ در آیه دوازدهم فرمود خداوند زوج‌ها را در طبیعت خلق کرد تا نسل باقی بماند و کشتی‌ها و چهارپایان را قرار داد تا بر آن‌ها سوار شوید.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: خداوند تأکید فرمود که ما این همه نعمت را بر شما دادیم تا وقتی از آن استفاده می‌کنید و مسخر شما هستند، شکرگزار این نعمت‌ها باشید.

وی افزود: خداوند می‌فرماید وقتی بر کشتی‌ها و وسایل نقلیه (کشتی آن زمان که چوبی بوده و وسایل نقلیه که اسب و شتر و الاغ و ... بوده است) سوار شدید، باید «الحمدلله» بگویید و شکر کنید؛ امروز بشر آن‌قدر پیشرفت کرده که سوار هواپیما و ماشین‌های پیشرفته می‌شود، ولی هیچ چیزی نمی‌فهمد، زیرا حمد خدا را نمی‌گوید؛ خداوند می‌فرماید وقتی سوار الاغ و شتر شدید، باید حمد کنید، چه رسد به استفاده از این همه امکانات امروز.

استاد تفسیر حوزه علمیه اظهار کرد: اینکه آیا بشر امروز نسبت به بشر جاهلی پیشرفت کرده، واقعا معلوم نیست و اگر جاهل‌تر از آن دوره نباشد، معلوم نیست عاقل‌تر باشد؛ بشر متوهم امروز اینقدر امکانات در اختیار دارد، ولی سخن از الحمدلله نمی‌گوید و دائما می‌گوید ما خودمان اینقدر پیشرفت کرده‌ایم که در واقع توهم پیشرفت است.

مدعیان تمدن و حقوق بشر، جهان را به جنگل تبدیل کرده‌اند

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: امروز آمریکا با کامیون‌های خود در سوریه سیمان جابجا می‌کند تا در فلان منطقه سوریه برای خود پایگاه درست کند؛ تمدن بشری و حقوق بین‌الملل و حقوق بشر کجاست؟ جنگلی است که هر کسی زورش بیشتر است، بیشتر دیگران را می‌درد؛ البته در این صحنه پرآشوب، توهم و وحشی‌گری اندکی از بندگان به عقل و حقیقت می‌رسند و عالم برای آنها پهن شده که به مقصد می‌رسند و رشد می‌کنند.

آیت‌الله هادوی تهرانی با اشاره به تعبیر قرآن مبنی بر اینکه قلیلی از بندگان شکرگزار خدا هستند، اضافه کرد: می‌فرماید که خیلی از بندگانی که کارهای خوب می‌کنند، کارشان چندان برای رضای خدا و در جهت حمد او نیست و فقط عده کمی هستند که ظاهر و باطن عملشان مقبول است.

این استاد تفسیر حوزه علمیه همچنین در ادامه تفسیر سوره مبارکه شوری تصریح کرد: در این آیه به بحث تکلم الهی اشاره و فرموده است که موضوع علم کلام هم بر این اساس شکل گرفته است؛ اینکه خداوند سخن می‌گوید چه معنایی دارد؟.

وی با بیان اینکه ما از طریق ابزارهای مختلف یعنی حنجره و پرده‌های صوتی، دهان و فک و ... صدا تولید و حرف می‌زنیم؛ افزود: تکلم بشری آنقدر خصوصیت ممتازی است که انسان را حیوان ناطق تعریف کرده‌اند؛ یعنی سخن گفتن انسان، نماد کمال فکری و اندیشه اوست که در کتاب «گنجینه خرد» توضیح مفصل داده‌ایم.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه آیا خداوند هم مانند ما موج و صوت ایجاد کرده و حرف می‌زند؟ اظهار کرد: در ذیل این بحث در کلام، غوغایی از اقوال است؛ برخی مانند سلفی‌ها، تجسیمی هستند و قائل به جسم بودن خدا هستند. البته جسمی متفاوت از انسان؛ برخی معتقدند که خداوند صوت را ایجاد می‌کند، بدون آنکه نیاز به ابزار داشته باشد که معجزاتی مانند سخن گفتن سنگریزه در دست پیامبر در این راستاست.

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه تکلم الهی اختصاص به انبیاء هم ندارد، بیان کرد: اساس تکلم، انتقال مفاهیم است و مابقی پوسته و ظاهر تکلم است؛ بنابراین اگر ما بتوانیم معنا را از طریقی به دیگران منتقل کنیم، سخن گفتن محسوب می‌شود، ولو اینکه از ابزاری هم استفاده نشود. من باب تشبیه، برخی می‌توانند مفاهیم را بدون زبان ظاهر مانند تله‌پاتی(البته اگر چنین چیزی صحیح باشد)، به دیگری منتقل کنند که تکلم محسوب می‌شود، ولو اینکه سخن در میان نیست.

وی معنا را از جنس فکر برشمرد و تصریح کرد: فکر، زبان مخصوصی ندارد؛ یعنی عربی و فارسی و انگلیسی و ... نیست، بلکه ما فکر و معنا را در قالب الفاظ مشترک میان انسان‌های یک منطقه و ملت و قوم منتقل می‌کنیم.

انتهای پیام
captcha