ابعاد شخصیتی امام صادق(ع) از دیدگاه فریقین بررسی شد
کد خبر: 3859314
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۵

ابعاد شخصیتی امام صادق(ع) از دیدگاه فریقین بررسی شد

گروه حوزه‌های علمیه ــ نشست علمی ـ پژوهشی «بررسی ابعاد شخصیتی امام صادق(ع) از دیدگاه فریقین» به همت معاونت پژوهش مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، با همکاری گروه علمی ـ تربیتی معارف اسلامی برگزار شد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام کریم بهشتی، کارشناس علمی گروه تربیتی معارف اسلامی عصر روز گذشته سوم آذرماه در سخنانی با اشاره به شرایط سیاسی و اجتماعی دوران امام صادق(ع)، اظهارکرد: در زمانی که مردم با پرسش‌ها و شبهات گوناگونی روبه‌رو هستند، باید اشخاصی باشند تا حقایق را بیان کرده تا مردم در تشخیص حق از باطل سردرگم نشوند.
وی افزود: فشار حکومت و مسائل سیاسی در عصر بنی‌امیه موجب شد ائمه(ع) به تربیت شاگردانی به منظور ایجاد ارتباط با مردم روی آورند. امام صادق(ع) شاگردان بسیار زیادی داشتند که تعدادی از آنان سرآمد دوره خود بودند که از میان آنان می‌توان به «جابربن حیان» در علم شیمی، «هشام‌بن حکم» متخصص علم کلام و عقاید و «زراره» در فقه و احکام اشاره کرد.
این محقق و پژوهشگر المصطفی با اشاره به تحصیل چهارهزار شاگرد در محضر امام صادق(ع)، اظهار کرد: عده‌ بسیار زیادی که حتی برخی از آنان به امامت امام صادق(ع) نیز معتقد نبودند، با اذعان به مرتبه علمی ایشان، در جلسات درس آن حضرت شرکت می‌کردند که «ابوحنیفه»، یکی از افراد شاخص آنان به شمار می‌آید.
سخنران این نشست علمی ـ پژوهشی با تأکید بر اینکه امام صادق(ع) مرجعیت علمی زمان خود را در دست داشتند و عالمانی از مذاهب مختلف و حتی از ادیان دیگر برای پرسش یا مناظره نزد ایشان حضور می‌یافتند، گفت: متأسفانه، برخی از شاگردان آن حضرت به هوای ریاست‌طلبی و کسب منافع دنیوی بعد‌ها به انحراف کشیده شدند.
وی تصریح کرد: خطر حسادت و دنیاطلبی همواره در کمین طالب علم است و تأکید بزرگان ما بر شرکت طلاب در جلسات درس اخلاق و توجه به تهذیب نفس، به همین دلیل می‌باشد.
در ادامه، حجت‌الاسلام سیدمحمد موسویان، کارشناس علمی گروه تربیتی معارف اسلامی به عنوان دومین سخنران این نشست، عوامل گوناگون مانند مسائل سیاسی و حکومتی را از عوامل مهم تأسیس حوزه عظیم اسلامی به دست امام صادق(ع) برشمرد و اظهارکرد: اختلاف بنی‌امیه و بنی‌عباس فرصت مناسبی برای امام صادق(ع) فراهم نمود تا پس از سال‌ها خفقان سیاسی و تبلیغات منفی، زمینه مناسبی برای فعالیت‌های علمی فراهم شود.
وی با اشاره به تلاش دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان پس از رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، یادآور شد: دشمنان هم‌اکنون نیز همین سیاست را برای ضربه زدن به اسلام، با ایجاد اختلاف میان شیعه و اهل سنت و روشن کردن شعله آتش کینه میان پیروان مذاهب اسلامی و تولید و پشتیبانی از نسخه‌های جعلی اسلام دنبال می‌کنند.
سخنران این نشست با تأکید بر سیره ائمه(ع) پس از رحلت رسول گرامی اسلام(ص) در مسیر حفظ اتحاد و پرهیز از تفرقه میان امت اسلامی، تصریح کرد: امام صادق(ع) برای حفظ وحدت در نماز جماعت اهل سنت و تشیع جنازه آنان شرکت می‌فرمودند و پیروان خود را به حفظ وحدت و دوری از کینه و اختلاف دعوت می‌کردند. هم‌اکنون نیز بسیاری از مراجع ما مانند امام خمینی(ره) در فتاوای خود شرکت در نماز جماعت اهل سنت را درست دانسته‌اند.
وی با اشاره به دست‌آورد‌های علمی و فرهنگی مسلمانان در عصر امام صادق(ع) گفت: در قرن ۴ هجری و در سایه فعالیت‌های علمی حوزه امام صادق(ع)، مسلمانان سهم بیشتری از فرهنگ و تمدن جهان را در اختیار داشته، در زمینه‌های گوناگون مانند نجوم، شیمی و... پیشتاز بودند و بسیاری از نویسندگان غربی نیز در آثار خود بر این مسئله اذعان داشته‌اند.

انتهای پیام
captcha