دانشجومعلمان اهل کنش و تحلیل سیاسی هستند
کد خبر: 3862794
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

دانشجومعلمان اهل کنش و تحلیل سیاسی هستند

گروه فرهنگی ــ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان گفت: یکی از مطالبات جدی ما در دانشگاه فرهنگیان، ایجاد فرصت برای مشارکت دانشجومعلمان در زمینه‌های مدیریتی، فرهنگی، دانشجویی و تجربه کار است و در مباحث سیاسی معتقدیم که دانشجومعلمان نقش‌آفرین، به این معنا که اهل کنش و تحلیل سیاسی هستند.

دانشجومعلمان اهل کنش و تحلیل سیاسی هستندبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین سیدامین دادگر، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ فرهنگیان، شامگاه گذشته، 17 آذرماه در مراسم گرامیداشت روز دانشجو که در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی برگزار شد، ضمن تبریک و گرامیداشت روز دانشجو و شهدای دانشجو که با استبداد و استثمار مبارزه کردند، گفت: شهدای دانشجو با استعمار و استبداد مبارزه و جان خود را تقدیم کردند و قربانی شدند، اما با مقاومت آن‌ها امروز ما می‌بینیم که به برکت خون این شهیدان و شهدای دفاع مقدس انقلاب اسلامی مفتخر است که جوانانی باصفا، مؤمن باانگیزه، آرمان‌خواه و با فضیلت، در فضایی امن می‌ایستند و مطالبات و دغدغه‌های خود را مطرح می‌کنند.

وی افزود: در دانشگاه فرهنگیان با پیشینه 100‪ساله به‌عنوان مراکز تربیت معلم و دانشسرا فعالیت می‌کند؛ اما معمولاً آنطور که باید و شاید نگاه پژوهندگی  نداشته است و این خلأ حتی در فضای اساتید دانشگاه فرهنگیان نیز احساس می‌شود، در این خصوص مسیر بسیار طولانی مانده است تا فضای پژوهشی میان دانشجویان توسعه پیدا کند، این مسئله، یکی از نقاط ضعف جدی مراکز تربیت معلم، در کنار همه نقاط قوتی که دارد، به چشم می‌خورد.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ فرهنگیان با بیان اینکه فرصت مطالبه‌گری که در قالب بیانیه گام دوم مطرح شد و براساس آن بیشترین کنشگری را هم باید جوانان ایران انجام دهند، عنوان کرد: برای تحقق گام دوم انقلاب و افق‌هایی که فرا روی انقلاب است، رهبر معظم انقلاب بیشترین اعتماد و امید را به جوانان و دانشجویان دارند.

وی بیان کرد: یکی از مطالبات جدی ما در دانشگاه فرهنگیان، ایجاد فرصت برای مشارکت دانشجومعلمان در زمینه‌های مدیریتی، فرهنگی، دانشجویی و تجربه کار است. در مباحث سیاسی ما معتقدیم که دانشجومعلمان نقش‌آفرین، به این معنا که اهل کنش و تحلیل سیاسی هستند.

دادگر در رابطه با تفکیک جنسیتی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: مسئله تفکیک جنسیت که جزو مسائل دانشگاه است و در تمام تاریخ تربیت معلم چنین بوده و قانونی نیست که افرادی آن را تصویب کرده باشند، در اساس‌نامه دانشگاه هم تصریح شده است که در هر استان دو پردیس دانشگاهی یکی بانوان و دیگری آقایان تشکیل شود، قانون‌گذار این قوانین را وضع کرده است و ما تنها می‌توانیم به مراجع قانون‌گذار درخواست اصلاح دهیم.

امنیت در فضای کرسی‌های آزاداندیشی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ فرهنگیان در رابطه با امنیت موجود در فضای کرسی‌های آزاد اندیشی، تصریح کرد: هر کرسی آزاداندیشی که دارای مجوز باشد، هیچ کدام از مجاری و مجامع امنیتی، حراستی و گزینشی حق برخورد و یا اظهارنظر در رابطه با آن را ندارد. این مسائل در قوانین تصریح شده است و لذا باید قوانین را بشناسیم و آن‌ها را امتحان کنیم. بنده به‌عنوان کسی که به‌‌صورت کلان نظارتی بر این جریان دارد، می‌گویم که اگر برای کسی که مجوز دارد اتفاقی افتاد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به ما گزارش داده شود و هر کدام از سه مرجع امنیتی، نظارتی و گزینشی ورود پیدا کردند ما وظیفه داریم که پیگیر این مسئله باشیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ فرهنگیان اظهار کرد: معتقدیم که اگر دانشجو‌معلم ما در دوران تحصیل در دانشگاه، فرصت ابراز چالش‌های خود را نداشته باشد، این مسئله خیانت به تربیت‌معلم است؛ چرا که عدم ابراز باعث می‌شود، این چالش‌ها در سینه و در سر باقی بماند و در سر کلاس‌های درس، ذهن‌های معصوم و ناآماده را گل‌آلود کند.

دادگر بیان کرد: چالش‌ها باید برطرف شود تا دانش‌آموز و نسل مفید، سالم و مطالبه‌گری تربیت شود و این افراد بتوانند این آرمان‌ها را مطالبه کنند؛ لذا ما معتقدیم اگر کسی مانع این روند شود، به تعلیم و تربیت خیانت کرده است.

وی تصریح کرد: ما اجازه نمی‌دهیم کسانی با سلایق شخصی خود، فرصت‌های مطلوب برای نظام جمهوری اسلامی، ملت و مردم را تبدیل به تهدید کنند. آن وقت در کف برخی اعتراضات، شورش‌ها و مباحث از این دست، ببینیم که تعدادی از آن‌ها معلمان هستند و زمانی که با این افراد گفت‌وگو صورت می‌گیرد، ببینیم زمینه و ریشه این اتفاقات، نبود فرصت برای ابراز و اظهار نظرات و اعتقادات آن‌هاست و ما باید به آن‌ها توجه و دقیق‌تر بررسی کنیم.

وی در رابطه با تبعیض و بی‌عدالتی در تخصیص سرانه‌ دانشجویی، اظهار کرد: برای خود ما هم این مسئله سؤال است که چرا در دانشگاه‌های تابعه‌ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، برای هر دانشجو سرانه‌ سالیانه 9ونیم میلیون اما برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان سرانه 2 و نیم میلیون و یا اگر خیلی لطف شود 4 میلیون تومان است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ فرهنگیان گفت: ریشه این مطلب بررسی شد و متوجه شدیم که دانشگاه فرهنگیان در سازمان برنامه و بودجه کشور، ذیل آموزش و پرورش است، به این معنا که به همراه آموزش و پرورش و دانشگاه فنی در یک سبد قرار دارد و طبق پیگیری‌های انجام شده قرار شد که از سال آینده بودجه دانشگاه فرهنگیان به ردیف دانشگاه‌های عالی افزوده شود.

انتهای پیام
captcha